• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

۵ راه طبیعی برای سریع به خواب رفتن!

  • 10 مرداد 1402 - 13:11
۵ راه طبیعی برای سریع به خواب رفتن!

بسیاری از افراد از داشتن خواب نامنظم و ناکافی رنج می برند و به دنبال یافتن راه حلی برای این مشکل می باشند. کسانی که در طول روز استرس دارند و مشغله های بسیار زیادی در ذهن شان دارند، نمی توانند خواب راحت داشته باشند و ممکن است حتی چند روز نتوانند به راحتی بخوابند. بهترین کار این است که افراد برای درمان این مشکل خود از دکتر اعصاب و روان در تهران که در این زمینه تخصص دارد کمک بگیرند. پزشک متخصص به دلیل تجربه و تخصصی که دارد، می تواند استرس و تنش را از آن ها دور کند و بی خوابی را درمان کند. همچنین برای داشتن خواب راحت می توان از راهکار های بسیار ساده کمک گرفت زیرا هر یک از این راهکارها به آسانی می توانند به افراد جهت داشتن خواب راحت یاری برسانند. از این رو می خواهیم در ادامه ۵ راه طبیعی برای سریع به خواب رفتن را ذکر کنیم. 

بی خوابی چیست؟

خواب جزو اساسی ترین و مهم‌ترین نیازهای هر فرد است. در صورتی که خواب شما مختل گردد، بی شک عملکرد جسم و روح شما نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. بی خوابی از جمله مشکلاتی می باشد که ممکن است نظم خواب را به هم بزند. اگر شما هم خواب نانظمی داشته باشید، روز خوبی را نمی توانید آغاز کنید و در انتهای روز با رضایت به خواب‌بروید. آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده است که یک شب بی خواب شده باشید؟ به عنوان مثال ده، بیست، شاید سی دقیقه یا بیشتر در رختخوابتان دراز بکشید بدون اینکه به خواب راحت شبانه نزدیک گردید، بعد از گذشت مدت زمان طولانی و چرخش زیاد، در نهایت به خواب بروید. صبح روز بعد، از اینکه به اندازه ای که انتظار داشتید نخوابیدید، خواب آلود و ناراحت هستید.

این مشکل برای همه رخ می دهد و قطعا بیش از آنچه که ما انتظار داریم، اتفاق می افتد. این مشکل شرم آور است، چون کمبود خواب یا داشتن خواب نامناسب با مشکلات مختلفی همراه است. همانطور که محققان دانشگاه هاروارد به ما یادآوری می کنند، “افرادی که خواب کافی ندارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های مزمن هستند.” از این رو می خواهیم در ادامه مقاله روش هایی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید به راحتی به خواب بروید و مشکل بی خوابی تان را حل کنید.

دلایل بی خوابی

بی خوابی و داشتن خواب نامنظم دلایل و علل مختلفی دارد که در ادامه برخی از آن ها را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  • داشتن استرس می تواند تاثیر بسیار مستقیمی بر روی خواب و کیفیت آن بگذارد.
  • در صورتی که دچار اختلالات ریتم شبانه روزی شوید، بی خوابی سراغ شما می آید. رفتن به سفر و نداشتن ریتم زندگی منظم، می تواند تاثیر بسزایی بر روی ساعت خواب شما بگذارد.
  • اگر شما پیش از خواب عادت تحریک کنند داشته باشید، از کافئین استفاده کنید، تلویزیون تماشا کنید خواب شما دچار اختلا می شود.
  • در صورتی که برای وعده شام خود از غذاهای بسیار سنگین و چرب استفاده کنید، بدن تان نمی تواند غذا را هضم کند و در نهایت بی خوابی رخ می دهد.
دلایل بی خوابی

۵ روش برای سریع خوابیدن

در این بخش از مقاله ۶ راهکار به شما ارائه خواهیم کرد تا به راحتی بخوابید :

۱ . مصرف کافئین را در طول روز قطع کنید : ممکن است شما دوست داشته باشید که روز خود را با خوردن یک لیوان قهوه آغاز کنید تا شاد و سرحال باشید اما باید بدانید که مصرف بیش از حد کافئین می تواند خواب شما را مختل کند. پس بهتر است که از ساعت ۲ بعدازظهر دیگر هیچ نوشیدنی حاوی کافئین دارد ننوشید.

۲ . چهار ساعت قبل خواب چیزی نخورید : بهترین کار این است که شب ها شام خود را بسیار زود میل کنید زیرا بدن زمان دراز کش بودن نمی تواند غذا را به خوبی هضم کند. در این صورت اختلال بسیار زیادی در بدن رخ می دهد و موجب می شود که خواب راحتی نداشته باشید. شما باید تقریبا از ۴ ساعت پیش از خواب هیچ مواد غذایی میل نکنید.

۳ . پیش از خواب ورزش نکنید : شما باید از چند ساعت پیش از خوابیدن، ورزش نکنید. در واقع ورزش موجب خستگی فرد می شود ولی پس از ورزش کردن، چند ساعت زمان می برد تا درجه حرارت بدن به حالت قبل بازگردد. در صورتی که می خواهید سریعا پس از ورزش بخوابید، باید بدانید که در این زمینه شکست می خورید. شما باید چند ساعت به بدن تان استراحت بدهید تا بتوانید خواب راحت داشته باشید.

۴ . تشک جدید بخرید : ممکن است این را ندانید اما اگر یک تشک جدید بخرید، بتوانید به راحتی بخوابید و یک خواب آرام داشته باشید. برخی مواقع یک تشک خوب و باکیفیت می تواند به شما کمک کند تا شب ها سریعا به خواب بروید.

۵ . روال زندگی مشخصی داشته باشید : بهتر است که برای داشتن خواب راحت شبانه، هر روز روال زندگی بسیار مشخص و دقیقی داشته باشید. شما باید هر شب پیش از خوابیدن، به مدت چند ساعت از لوازم الکترونیکی مانند تلفن همراه، رایانه و … استفاده نکنید، باید برای خواب راحتتان چند تکنیک ساده داشته باشید. در این صورت خواب تان راحت می شود.

5 روش برای سریع خوابیدن

کلام آخر

امروزه افراد به دلیل داشتن اختلالات و تنش بسیار زیاد در شبانه روز، دچار بی خوابی می شوند و ممکن است خواب بسیار بی کیفیت داشته باشند، در این صورت باید برخی نکات و قوانین را در چارچوب اصول زندگی شان قرار دهند تا بتوانند به راحتی خواب آسوده داشته باشند. از این رو سعی کردیم در این مقاله ۵ راه طبیعی برای سریع به خواب رفتن را به شما معرفی کنیم. از این که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید از شما بسیار ممنونیم و در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در رابطه با این موضوع دارید می توانید از طریق سایت تاپتنا یا toptena.ir در میان بگذارید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=45686

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.