• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مدت زمان رسیدگی به پرونده کیفری در دادسرا چقدر است؟❤️【۱۴۰۳】

  • 22 اسفند 1402 - 12:38
مدت زمان رسیدگی به پرونده کیفری در دادسرا چقدر است؟❤️【۱۴۰۳】

وقتی شاکی، دادخواست خود را در محاکم قضایی مطرح کند، برای سرعت بخشیدن به مراحل رسیدگی به شکایت نیاز به بهترین وکیل در رشت دارد تا او با ادله و مدارک کافی و با دفاع محکم در مقابل قاضی و مقامات قضایی، مدت زمان دادرسی را به حداقل برساند؛ زیرا او به مراحل قانونی رسیدگی به پرونده های کیفری در دادسراها کاملا واقف است. مجله وکیل تو (vakileto.net) در این مقاله قصد دارد به بررسی این موضوع که مدت زمان رسیدگی به پرونده کیفری در دادسرا چه قدر است؟ بپردازد، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

شکایت کیفری چیست؟

شکایت کیفری طرح دعوی علیه شخص یا اشخاصی است که مرتکب جرم شده اند و هر شخص برای دفاع از حق خود در قبال ضایع شدن آن توسط شخص دیگر  و یا وقوع جرمی بر علیه او  می تواند با طرح شکایت کیفری به کمک بهترین وکیل در ساری برای گرفتن حق خود اقدام کند. شکایت کیفری ابزاری است که قانون گذار فراهم کرده است تا مجرم توسط مقامات قضایی دستگیر و به سزای اعمالش برسد که می تواند به صورت شفاهی یا کتبی باشد، در شکایت شفاهی شاکی به نیروی انتظامی یا دادسرا مراجعه می کند و شکایت خود را به طور شفاهی بیان می کند.

ضابطان دادگستری با درج شکایت در صورت مجلس، تحویل رسید ثبت شکایت به شاکی و ارسال پرونده به دادستان به شکایت او رسیدگی می کنند. در شکایت کتبی، شاکی بعد از وقوع جرم به نیروی انتظامی یا دادسرا یا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می کند و ضابطین دادگستری، شکایت او را دریافت کرده و به شاکی رسید تحویل می دهند و پرونده را به دادستان ارسال می کنند؛ هم چنین دادگاه کیفری به دو نوع یک و دو تقسیم می شوند دادگاه کیفری یک شامل: جرائمی است که رای آن اعدام با حبس ابد است.

جرائمی که موجب مجازات قطع عضو می شود؛ هم چنین جرایمی که به مجازات تعزیری درجه سه یا بالاتر بینجامد و تمام جرایم سیاسی و مطبوعاتی از نوع جرایم کیفری درجه یک محسوب می شود و هر جرمی که ار نوع جرایم کیفری درجه یک، جرایم کودکان و نوجوانان و دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی نباشد در دسته جرایم کیفری درجه دو قرار می گیرد؛ از طرفی در برخی از جرائم عمومی نظیر: قتل و سرقت، دولت به عنوان نماینده جامعه می تواند بدون نیاز به شکایت از طرف شاکی، از طریق ارجاع پرونده به دادگاه و دستگاه قضایی اقدام به تعقیب و مجازات مجرم کند.

مدت زمان رسیدگی به پرونده کیفری در دادسرا

مدت زمان رسیدگی به پرونده کیفری به نوع طرح دعاوی پرونده شاکی بستگی دارد، اگر مربوط به  موارد بسیار مهم مانند قتل باشد، شاید بررسی آن به یک یا چند سال وقت نیاز داشته باشد اما اگر مربوط به مسائل مالی مانند شکایت شما به خاطر طلب مالی باشد، پرونده شما سریع تر به نتیجه می رسد؛ هم چنین امکان دارد شاکی به حکم دادگاه اعتراض داشته باشد و در خواست تجدید نظر کند؛ بنابراین بررسی پرونده زمان بیشتری طول خواهد کشید.

معمولا دادگاه پس از اتمام دادرسی با توجه به نوع پرونده در همان جلسه و در غیر این صورت حداکثر ظرف یک هفته رای خود را صادر می کند. تخلف ار صدور رای در مهلت مقرر موجب محکومیت انتظامی تا درجه ۴ می شود؛ از طرفی طبق ماده ۳۷۸ قانون آیین دادرسی کیفری رای دادگاه باید حداکثر ظرف ۳ روز از تاریخ صدور آن پاکنویس یا تایپ شود.

مدارک لازم برای شکایت از کارفرما

فاکتورهای تاثیرگذار در زمان رسیدگی به پرونده کیفری

پیچیدگی پرونده کیفری: به دلیل پیچیدگی برخی از پرونده ها، زمان مورد نیاز برای بررسی دقیق شواهد، مدارک و تمام جنبه های پرونده، طولانی تر از معمول خواهد بود و زمان رسیدگی به شکایات کیفری را طولانی تر می کند. عوامل زیادی موجب پیچیدگی پرونده شکایت می شود، یکی از این عوامل، حجم زیاد اطلاعات مرتبط با پرونده است که زمان بیشتری برای بررسی نیاز دارد؛ از طرفی تعداد متهمین و شاهدان پرونده، زمان رسیدگی را طولانی تر می کند؛ هم چنین وجود مسائل حقوقی پیچیده و تفسیر نامشخص قوانین موجب پیچیدگی پرونده کیفری می شود.

نقص در شواهد پرونده کیفری: برخی از جرایم کیفری نیاز به رسیدگی دقیق دارند، زیرا در صورت رای اشتباه، ممکن است موجب از دست رفتن جان متهم شود؛ به همین دلیل لازم است به تمامی جوانب پرونده با توجه به شواهد و مدارک ارائه شده پرداخت؛ بنابراین اولویت دادگاه کیفری بررسی و ارزیابی شواهد و مدارک می باشد تا حکمی عادلانه صادر کند و به این دلیل رسیدگی به پرونده زمان بر می شود؛ از طرفی گاهی اوقات شواهد پرونده با یکدیگر تعارض دارد یا ارائه شواهد با تاخیر صورت می گیرد که موجب طولانی شدن رسیدگی به پرونده خواهد شد.

افزایش تعداد درخواست: افزایش تعداد شاکیان یا متهمین مدت زمان رسیدگی به پرونده را افزایش می دهد، زیرا پرونده نیاز به بررسی ادعاها و شهادت های افراد زیادی دارد؛ از طرفی حجم زیاد پرونده های کیفری در دادگاه در یک بازه زمانی مشخص به علت افزایش جرم، جنایت و کمبود منابع انسانی کارآمد موجب طولانی تر شدن زمان رسیدگی به هر پرونده خواهد شد و گاهی اوقات موجب به چالش کشیدن سیستم قضایی می شود، البته ابزارهایی مانند: اتوماسیون قضایی، مدیریت الکترونیکی و اینترنتی شدن پرونده ها فرآیند رسیدگی به پرونده های کیفری را بهبود می بخشد.

انواع رای دادگاه کیفری

رای دادگاه کیفری به صورت حکم و قرار صادر می شود. حکم در دادگاه کیفری مربوط به ماهیت دعوا می باشد و در مورد جرم خاصی قاضی تصمیم نهایی را گرفته و حکم را صادر می کند، اما اگر دادگاه در مورد ماهیت دعوا تصمیمی نگیرد به رای دادگاه قرار می گویند. قرار انواع مختلف دارد که شامل: ۱) قرار موقوفی است که گاهی در روند رسیدگی پرونده، اتفاقاتی می افتد که رسیدگی پرونده همان جا متوقف می شود و بررسی پرونده ادامه پیدا نمی کند؛ هم چنین مجازاتی اجرا نمی شود.

۲) قرار عدم صلاحیت که در این صورت دادگاه اعلام می کند، این پرونده تحت صلاحیت آن برای بررسی نیست و باید به مرجع صالح ارسال شود ۳) قرار منع تعقیب دادگاه : که دادگاه اعلام می کند عمل ارتکابی که به موجب آن شکایت صورت گرفته، جرم نیست یا آن عمل جرم است، اما دلایل کافی برای نسبت دادن جرم به متهم وجود ندارند و دادگاه در این حالت قرار منع تعقیب را صادر می کند.

مرجع صالح رسیدگی به شکایت از کارفرما

کلام آخر

مدت زمان رسیدگی به دادخواست یک پرونده به عوامل مختلفی بستگی دارد، پیچیدگی پرونده، نقص در پرونده کیفری، افزایش تعداد شاکیان و… که همگی در زمان صدور رای قاضی دادگاه تاثیر گذار هستند؛ از طرفی مراجعه به وکیل با تجربه می‌تواند این زمان را برای شاکی به حداقل برساند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدت زمان رسیدگی به پرونده کیفری در دادسرا می‌توانید به وکلای تخصصی مجله وکیل تو مراجعه کنید. در صورت هر گونه انتقاد و پیشنهادی می‌توانید از طریق سایت وکیل تو (vakileto.net) با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=54374

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.