• امروز : جمعه - ۲۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳

خودکشی‌های جنجالی ایران، از گذشته تا امروز

  • 05 اردیبهشت 1402 - 11:51
خودکشی‌های جنجالی ایران، از گذشته تا امروز

در دنیا معمولا سلبریتی‌ها به دلیل شهرت و اعتباری که دارند کانون توجه دیگران قرار می‌گیرند، بدین ترتیب تمام بخش‌های خصوصی و عمومی زندگی‌ آن‌ها زیر ذره‌بین طرفداران و نشریات زرد است. هر کار درست و اشتباه آن‌ها در مدت زمان بسیار کوتاهی میان عموم پخش می‌شود، این موضوع در برخی مواقع برای آن‌ها میتواند بسیار آزار دهنده باشد. این چالش برای بازیگران و هنرمندان کشور ما هم وجود دارد، برخی طرفداران به دنبال خصوصی‌ترین مطالب و جزئیات زندگی هنرمندان هستند.
اخیرا خبر خودکشی یکی از سرشناس‌ترین هنرمندان کشور، کیومرث پوراحمد توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. شاید با مراجعه به موقع و درست به روانشناس و توجه به این موضوع بتوان از شدت خودکشی‌ها کاست. در ادامه به بررسی خودکشی‌های جنجالی ایران از گذشته تا به امروز و بررسی علل احتمالی آن می‌پردازیم.

صادق هدایت

صادق هدایت یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان ایرانی است که در کنار محمدعلی جمال‌زاده، صادق چوبک و بزرگ علوی به عنوان بهترین نویسندگان ایرانی شناخته می‌شوند. کتاب‌ها و نوشته‌های او حتی بعد از مرگش هم طرفداران خاص خود را دارد.
صادق هدایت در ۲۸ بهمن ماه سال ۱۲۸۱ به دنیا آمد، این نویسنده روشنفکر ایرانی در ۱۹ فروردین ۱۳۳۰ به زندگی خود پایان داد. بسیاری از نویسندگان، رمان بوف کور صادق هدایت را یک اثر درخشان در ادبیات داستانی ایران می‌دانند. وی از اولین نویسندگانی بود که متون زبان فارسی میانه را به زبان فارسی امروزی ترجمه می‌کرد. 

غلامرضا تختی

درباره مرگ غلامرضا تختی، یکی از بزرگترین کشتی‌گیران ایرانی حرف و سخن زیادی وجود دارد اما بسیاری از مردم مرگ او را خودکشی می‌دانند. غلامرضا تختی با کسب مدال‌های مختلف از مسابقات کشوری و جهانی یکی از معروف‌ترین ورزشکاران ایران و جهان است. او توانست در بازی‌های ۱۹۵۶ دومین طلای المپیک را کسب کند و پرافتخارترین کشتی‌گیر ایرانی شود.
غلامرضا تختی در سال ۱۳۴۶ در هفدهمین روز دی ماه و در سن ۳۷ سالگی به زندگی خود پایان داد.

زهره فکورصبور

یکی از اخبار جنجالی مربوط به هنرمندان در سال ۱۴۰۰، خودکشی زهره فکور صبور بود که با مصرف ۱۰۰ قرص آرامبخش اوردوز کرد. رسانه‌ها خبر خودکشی او را تایید کردند اما برخی تصور می‌کنند که او به دلیل تهدیدهای خبرنگار پاپاراتزی در فضای مجازی و تهدیدهای او دست به خودکشی زد.

زهره فکورصبور


زهره فکور صبور متولد اول فروردین ۱۳۵۷ در شهر تهران است که فعالیت هنری خود را با بازی در سریال دلنوازان آغاز کرد و توانست در سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی متعددی نقش‌آفرینی کند.
از دیگر آثار او می‌توان به روزگار جوانی، همسفر، بی‌همگان، کاشانه، نرگس، از نفس افتاده، مسافری از هند اشاره کرد.

آزاده نامداری

آزاده نامداری یکی از مجریان توانمندی بود که در سال ۱۳۶۳ در کرمانشاه به دنیا آمد، او دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه شهید بهشتی تهران بود. در هفتمین روز سال ۱۴۰۰ بود که برخی رسانه‌ها خبر خودکشی آزاده نامداری را تایید کردند، پیکر بی جان او در منزل‌اش واقع در سعادت آباد تهران در حالی پیدا شد که به دلیل مصرف زیاد قرص‌های آرامبخش اوردوز کرده بود.
آزاده نامداری در سال ۱۳۹۲ با فرزاد حسنی در حسینیه جماران و با حضور حاج حسن خمینی به عنوان عاقد، ازدواج کرد. اما این ازدواج عمر طولانی نداشت و این دو بعد از گذشت یک سال خبر جدایی و طلاق خود را تایید کردند. او بعدها با سجاد عبادی‌پور ازدواج کرد و صاحب دختری به نام گندم شد که در سال ۱۳۹۵ به دنیا آمد.

کیومرث پوراحمد

خبر مرگ کیومرث پوراحمد در اواسط اولین ماه سال ۱۴۰۲ شوک بزرگی به جامعه هنری وارد کرد، تلخی این خبر زمانی بیشتر شد که رسانه‌ها خبر خودکشی او را تایید کردند. اولین رسانه‌ای که خبر خودکشی این هنرمند را منتشر کرد مجله سینمایی فیلم امروز بود که نوشت: کیومرث پوراحمد فیلمساز شناخته شده در ۱۶ فروردین ماه در افسردگی، نا امیدی و بی‌آیندگی به زندگی خود پایان داد.

کیومرث پوراحمد


کیومرث پوراحمد متولد ۲۵ آذر ۱۳۲۸ در شهر نجف‌آباد اصفهان و فرزند پروین دخت یزدانیان(بی بی در سریال مجید) بود. پوراحمد داستان زندگی خود را در کتابی با نام کودکی نیمه تمام به چاپ رساند و در سال ۱۳۸۳ مستندی از زندگی او توسط اردلان عاشوری ساخته شد. 

رشد آمار خودکشی در کشور

رئیس کمیته پیشگیری از خودکشی انجمن علمی روانپزشکان ایران اعلام کرد: نوجوانان و سالمندان در سراسر جهان به عنوان دو گروه مهم و حساس که در معرض خودکشی هستند، شناخته می‌شوند و باید از این دو گروه مراقبت بیشتری کرد. سلامت روح و روان افراد در این دو برهه از زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است. در دو سال گذشته آمار خودکشی در میان سالمندان به مراتب بسیار بیشتر از نوجوانان بوده، در سال ۱۴۰۰ آمار خودکشی در کشور در مقایسه با سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته و بیشترین رشد آن هم مربوط به استان قم بوده که با رشد ۵۰ درصدی روبه‌رو است.

رشد آمار خودکشی در کشور

شاخص خودکشی در سراسر جهان ۴ نفر از ۱۰۰ نفر است در حالی که در کشور ما این شاخص نزدیک به دوبرابر شده و به ۷ نفر در ۱۰۰ نفر رسیده است. بیش از ۵۰ درصد خودکشی‌های انجام شده در سال ۱۴۰۰ مربوط به جوانانی بوده که سن آن‌ها زیر ۳۰ سال است.

آیا خودکشی جنون آنی است؟

کسی که خودکشی می‌کند زمانی اقدام نهایی را انجام می‌دهد که در حالت بی‌حسی قرار دارد. در واقع شرایطی ایجاد می‌شود که فرد ناخودآگاه و در یک حالت تغییر یافته از هوشیاری اقدام به چنین کاری می‌کند. بسیاری از پزشکان و روانشناسان این لحظه را جنون آنی می‌نامند اما خودکشی و فکر به آن را نمی‌توان جنون آنی نامید بلکه دلایل و عوامل بسیار مختلفی هستند که موجب ایجاد چنین شرایطی می‌شوند.

زمانی که فردی بخواهد به زندگی خود پایان دهد دست به خودکشی می‌زند که آن هم دلایلی مختلفی دارد و از مهم‌ترین دلایل خودکشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افسردگی
  • اختلال سلوک و اختلال اضطرابی
  • مشکلات جسمانی
  • اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی
  • مصرف مواد مخدر
  • پرخاشگری و بدخلقی
  • سابقه خانوادگی در خودکشی
  • اقدام به خودکشی در گذشته
  • تروما
  • بحران‌های عاطفی و کاری
  • استرس و اضطراب طولانی مدت

با توجه به نظر روانپزشکان درباره رابطه افسردگی و خودکشی، رابطه مستقیمی بین اختلال افسردگی و خودکشی وجود دارد، هرچه شدت افسردگی بیشتر باشد قطعا تمایل فرد به خودکشی هم بیشتر خواهد شد.

افزایش آمار خودکشی با بازتاب نادرست اخبار

انتشار اخبار نادرست و کذب خودکشی در رسانه‌ها نمی‌تواند صد در صد روی افزایش آمار خودکشی تاثیرگذار باشد. افراد معروف و سلبریتی‌ها هم ممکن است مانند سایر مردم به دلایل مختلفی از طریق خودکشی به زندگی خود پایان دهند اما ساختن قهرمان از این افراد، دراماتیک کردن اخبار، وصل کردن این اخبار به کنش‌های اجتماعی و سیاسی می‌تواند آمار خودکشی را افزایش دهد. در این میان کسانی که آسیب‌پذیر هستند به کام مرگ فرو می‌روند.

منبع: ساعد نیوز

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=40998

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.