• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

چه زمانی برای معامله در فارکس مناسب است؟

  • 28 فروردین 1403 - 22:58
چه زمانی برای معامله در فارکس مناسب است؟

زمان باز شدن بازار فارکس همواره یکی از اصلی‌ترین ملاحظات تریدرهای جدید و حتی باتجربه است. در این میان سوالی که ممکن است وجود داشته باشد این است که چه زمانی برای معامله در فارکس مناسب تر است تا بدین طریق سود بیشتری کسب کنیم؟ در ادامه به بررسی مهم‌ترین ساعات معامله در بازار فارکس می‌پردازیم.

ترید یکی از مشاغل پراسترس در دنیای تجارت است و برای دستیابی به موفقیت‌های بزرگ‌تر، زمان‌بندی دقیق‌تری مورد نیاز است. این زمان‌بندی کاملاً به نوع بازاری که در آن معامله می‌کنید بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال در بازار بورس ایران، زمان معاملات محدود به ساعات خاصی است. این در حالی است که در بازار فارکس، موضوع کمی پیچیده‌تر است. این بازار به صورت ۲۴ ساعته و ۵ روز در هفته فعال است. اگر تصمیم به ورود به این بازار دارید، باید زمان‌بندی کار بازار را به خوبی بدانید و توانایی مدیریت زمان خود را داشته باشید.

انواع سشن ها در بازار فارکس

در هر یک از سشن‌های بازار فارکس، حجم معاملات مناسب است و نقدینگی کافی وجود دارد؛ اما این حجم در هر سشن یکسان نیست. مواقعی وجود دارد که قیمت‌ها به طور پیوسته دارای نوسان و در مواقع دیگر با رکود مواجه هستند. علاوه بر این موارد ،جفت‌های ارزی در طول زمان‌های خاصی از روز از لحاظ معاملات، فعالیت‌های مختلفی را نشان می‌دهند که عملکرد آن به تریدر‌های آنلاین آن سشن بستگی دارد.

زمان باز شدن بازار فارکس و زمان‌بندی دقیق تریدرها برای کسب سود بسیار حائز اهمیت است و انتخاب بهترین سشن می‌تواند به پتانسیل سود فرد کمک کند. سه سشن اصلی در بازار فارکس وجود دارد.

ساعت ۱۸۰۰ الی ۰۴۰۰ : سشن آسیا

در گذشته، سشن آسیایی معمولا مرتبط با بورس توکیو در کشور ژاپن بود. اما در سال‌های اخیر، علاوه بر بورس توکیو، بورس سیدنی استرالیا نیز وارد صحنه شده و سیستم سه سشنی فارکس به یک سیستم چهار سشنی تغییر کرده است. توکیو به عنوان یکی از نقاط کلیدی در قاره آسیا، یکی از سشن‌های حیاتی در بازار فارکس است. با بازشدن بورس اصلی در این شهر، نوسانات در بازار مشاهده می‌شود. بورس توکیو از ساعت ۱۸۰۰ عصر تا ۰۴۰۰ بامداد به وقت ساحل شرقی فعالیت دارد که معادل با ساعت ۰۰۳۰ بامداد تا ۰۹۳۰صبح به وقت ایران است. با توجه به زمان نسبتاً نامساعد این سشن برای تریدرهای ایرانی، بسیاری از آن‌ها علاقه‌ای به معامله در این زمان ندارند.

بورس سیدنی نیز یکی از مراکز اصلی معاملات جهانی است که فعالیت خود را از ساعت ۱۸۰۰ عصر آغاز تا ۰۴۰۰ بامداد به وقت ساحل شرقی به اتمام می‌رساند. این بازه زمانی معادل با ساعت ۰۰:۳۰ بامداد تا ۱۰۳۰ صبح به وقت ایران است و در آن، بیشترین نوسانات در جفت‌های ارزی مرتبط با دلار استرالیا مشاهده می‌شود. سشن توکیو و سیدنی با یکدیگر سشن آسیایی را تشکیل می‌دهند. این قسمت از ساعت ۰۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ به وقت ایران طول می‌کشد.

ساعت ۰۳۰۰ الی ۱۳۰۰ : سشن اروپا

اتحادیه اروپا نیز نقش بسیار مهمی در تراکنش‌های مالی و اقتصاد جهانی ایفا کرده و شهر لندن، به عنوان مرکزی برجسته در معاملات جهانی است. با آغاز بورس لندن، سشن اروپا و یا همان سشن لندن آغاز می‌شود. این سشن از ساعت ۰۳۰۰ بامداد تا ۱۳۰۰ عصر به وقت ساحل شرقی فعالیت دارد. این زمان معادل با ساعت ۱۱۳۰ صبح تا ۲۱۳۰ به وقت تهران است. در سشن لندن، بیشترین نوسانات در دارایی‌های مرتبط با جفت‌ ارزهایی که یکی از آن‌ها یورو و دیگری پوند انگلیس است، مشاهده می‌شود.

ساعت ۰۸:۰۰ الی ۱۸:۰۰: سشن آمریکا

به عنوان یکی از مهم ترین مراکز اقتصادی جهان، آمریکا تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی دارد که حجم بالایی از تبادلات مالی با سایر کشورها را تجربه می‌کند. این کشور تقریبا با تمامی کشورهای جهان مراوده مالی دارد. این امر موجب می‌شود تمامی نمودارهای مربوط به جفت ارزها، حرکت قابل توجهی را آغاز کنند. شهر نیویورک به عنوان مرکز اقتصادی این کشور، یک شهر مهم است. بورس نیویورک از مهم‌ترین بخش‌های مالی در بازار فارکس است. با آغاز فعالیت بورس نیویورک، سشن نیویورک نیز آغاز می‌شود و معاملات جهانی تغییرات قابل توجهی را در قیمت دارایی‌ها مشاهده می‌کند. سشن نیویورک فارکس از ساعت ۰۸:۰۰ الی ۱۸:۰۰ عصر به وقت ساحل شرقی فعال می باشد که این زمان معادل با ساعت ۱۶:۳۰ تا ۰۲:۳۰ بامداد روز بعد به وقت ایران است. به همین دلیل تعداد قابل توجهی از تریدرهای ایرانی که ترید را به عنوان دومین شغل خود انتخاب کرده‌اند، به این سشن فارکس علاقه زیادی دارند. چرا که این معامله از عصر شروع شده و در نیمه‌های شب به پایان می‌یابد.

چه زمانی برای معامله در فارکس مناسب تر است؟

زمان باز شدن بازار فارکس براساس ساعت و زمان جهانی مشخص می‌شود. روند فعالیت‌ها در بازار فارکس، معمولاً در ابتدای هفته (دوشنبه به وقت ایران) شروع می‌شود و در سه‌شنبه به اوج خود می‌رسد. سپس در روز چهارشنبه، شاهد کاهش جزئی بازار فارکس هستیم. بیشترین نوسانات در بازار فارکس معمولاً در پنج‌شنبه رخ می‌دهد و در روز جمعه، فعالیت‌ها با کاهش مشخصی همراه است. ساعت ۱۷:۰۰ به وقت گرینویچ روز جمعه، همه فعالیت‌ها در بازار به پایان می‌رسد و تعطیلات پایان هفته آغاز می‌شود.

بنابراین، اگر به دنبال پاسخی کوتاه برای “بهترین زمان معامله در فارکس چه زمانی است؟” هستید، می‌توان اظهار کرد که وسط هفته و به خصوص سه‌شنبه، زمان مناسبی برای خرید و فروش در بازار فارکس است.

معامله در بازار فارکس برای یکشنبه و دوشنبه

یکی از عوامل مؤثر در میزان نوسانات بازار و در نتیجه بهترین زمان باز شدن بازار فارکس، اختلاف زمانی در مناطق جغرافیایی است. به عنوان نمونه صبح روز دوشنبه برای استرالیا، مصادف با یکشنبه شب در اروپا می باشد. در نتیجه، سشن‌های معاملاتی در بازار فارکس طی این مدت، فعال و باز نیستند. بازار فارکس در این مدت فعال و نوسانات آن کمتر است. از آن جایی که در تعطیلات آخر هفته فعالیت اقتصادی چندانی وجود ندارد، بعید است که بازار با شرایط جدید سازگار شود. بنابراین، یکشنبه بهترین روز برای معامله در بازار فارکس نیست. به همین دلیل، توصیه می‌شود هفته معاملاتی خود را از یکشنبه شروع نکنید.

دوشنبه همچون یکشنبه، انتخاب مناسبی برای معامله ارز نیست؛ زیرا شرایط بازار در نیمه اول روز دوشنبه تا حدی کسل‌کننده است. معامله‌گران اروپایی قبل از باز کردن سفارش‌های (order) جدید، منتظر اخبار اقتصادی و داده‌های کلان هستند. معامله‌گران با شروع هفته، سعی می‌کنند روندهای آینده را پیش‌بینی کرده و با آن‌ها سازگار شوند. به همین دلیل، دوشنبه کم‌ترین نوسان را در هفته دارد.

وسط هفته برای معامله در بازار فارکس

روند معاملات از روز سه‌شنبه سریع‌تر می‌شود و بازار اولین جهش فعالیت را تجربه می‌کند. نوسانات بازار در روز سه‌شنبه تقریباً ۱۲۰ تا ۱۳۰ درصد بیشتر از روز دوشنبه است. به همین دلیل، سه‌شنبه یکی از بهترین روزها برای خرید و فروش در بازار فارکس محسوب می شود. در روز چهارشنبه، کاهش جزئی در نوسانات وجود دارد و فعالیت معاملاتی در حد متوسطی بین روزهای دوشنبه و سه‌شنبه کاهش می‌یابد. این اتفاق، به دلیل پدیده‌ای به نام swap است. به بیانی دیگر، سواپ سود یک شبه است که به وسیله معامله‌گرانی که حالت معامله خود را بین سشن‌های روزانه حفظ می‌کنند، پرداخت می‌گردد.

جمعه و شرایط معامله در بازار فارکس

جمعه‌ها اتفاق جالبی می‌افتد. جفت ارزهایی که در طول سشن‌های آسیایی و اروپایی محبوب هستند، شروع به هم‌پوشانی می‌کنند. میزان نوسان برای این جفت ارزها تا حدی شبیه به روز پنج‌شنبه است. جفت ارزهای EUR/JPY و GBP/JPY، عمدتاً جفت ارزهای مورد بحث ما هستند. در همین حین، حجم و تعداد معاملات جفت ارزهای آمریکایی، تا حدودی کاهش پیدا می کند. این اتفاق، به علت تعطیلی بازارها در روز جمعه شب است. بنابراین، اگر قصد انجام معامله را در بازار فارکس و در روز جمعه دارید، بهتر است که نیمه‌ی اول آن را برای این کار انتخاب کنید.

علاوه بر این، روندهای هفتگی می‌توانند با بستن پوزیشن‌های معامله‌گران برای جلوگیری از ریسک آخر هفته، جهت حرکت قیمت را تغییر دهند. البته، نخستین جمعه هر ماه در بازار بورس فارکس، با انتشار آمار اشتغال غیرکشاورزی ایالات متحده (NFP) تحت تأثیر قرار می گیرد. این خبر می‌تواند موجب ایجاد نوسانات بالا در تمامی جفت‌های مرتبط با دلار گردد.

در مجموع می توان بیان داشت سه‌شنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه به دلیل نوسانات بیشتر، بهترین روزها برای معاملات فارکس هستند. بالاترین مقدار معاملات بازار در اواسط هفته صورت می گیرد. ایامی مانند روزهای دوشنبه و جمعه تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی هستند.

نتیجه گیری

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که تمامی تریدرها به طور یکسان روی ساعت‌های بازار فارکس حساس نیستند و اولویت آن‌ها برای موفقیت، بیشتر در استراتژی معاملاتیشان قرار داد. بسیاری از افراد، از جمله اسکلپرها و کسانی که تمایل دارند معاملات خود را در کمتر از یک روز به اتمام برسانند، به دنبال تطابق تریدهای خود با ساعات خاص هستند. همچنین استراتژی‌های خاصی وجود دارد که تمرکز آن‌ها بر روی سشن‌های معاملاتی مخصوص است.

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی پویا و پرتحول است که تأثیر قابل توجهی بر باز و بسته شدن آن بر نوسانات و فعالیت‌های معاملاتی دارد. در این متن، به بررسی زمان‌های مختلف باز و بسته شدن بازار فارکس پرداخته شد. نتایج این بررسی به شرح زیر است:

  • یکشنبه: بازار فارکس در ابتدای هفته (از روز یکشنبه به وقت ایران) فعال است. با توجه به عدم هماهنگی زمانی میان مناطق جغرافیایی مختلف، نوسانات کمتری دارد. بنابراین، این روز به عنوان بهترین زمان برای معامله در بازار فارکس تلقی نمی‌شود.
  • دوشنبه: در این روز، نوسانات کمتری در بازار وجود دارد و معاملات ارز تا حدی کسل کننده است. معامله‌گران معمولاً منتظر اخبار اقتصادی و داده‌های کلان هستند، بنابراین دوشنبه نیز به عنوان بهترین زمان برای معامله تلقی نمی‌شود.
  • سه‌شنبه و چهارشنبه: این دو روز به دلیل نوسانات بیشتر، بهترین زمان‌ها برای معاملات در بازار فارکس هستند. سه‌شنبه، نوسانات بازار به حداکثر خود می‌رسد و فعالیت معاملاتی به شدت افزایش می‌یابد. چهارشنبه، کاهشی در نوسانات ایجاد می‌شود اما فعالیت معاملاتی همچنان بالاست.
  • جمعه: این روز نیز با نوسانات بیشتری همراه است. با توجه به تعطیلی بازارها در جمعه شب، فعالیت‌های معاملاتی در مقایسه با سه‌شنبه و چهارشنبه کاهش می‌یابد.

به طور کلی، معامله در بازار فارکس ممکن است در زمان‌های مختلف متفاوت نتایجی داشته باشد. انتخاب زمان مناسب برای معامله باید با توجه به نوسانات بازار و شرایط موجود صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=55807

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.