• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

پیش‌نویس خودکارهر آنچه که باید در مورد ورق سیاه st52 اکسین بدانید!

  • 11 آبان 1401 - 12:04
پیش‌نویس خودکارهر آنچه که باید در مورد ورق سیاه st52 اکسین بدانید!

ورق سیاه st52 اکسین محصولی است که به روش ریخته گری تولید می شود و نام خود را از رنگ کدری که دارد گرفته است و به دلیل ویژگی هایی موجود، محدوده استفاده آن بسیار گسترده می باشد. البته با وجود مزایایی که نسبت به محصولات مشابه دارد، معایبی نیز به همراه دارد. در ادامه نیز به ویژگی ها و مزیت های این ورق بیشتر خواهیم پرداخت تا بدانیم وجود چه مزیت هایی می توانند در ورق سیاه st52 اکسین موثر باشند.

ورق سیاه چیست؟

در ابتدا باید بدانیم ورق سیاه چیست و چه ویژگی هایی دارد و سپس به تعریف ورق سیاه st52 اکسین بپردازیم. ورق سیاه نامی است که به فولادهای مسطح تولید شده توسط نورد گرم به روش ریخته گری داده می شود. نورد گرم در تولید محصولات فولادی ملایم استفاده می گردد. در این روش فولاد ابتدا تا یک نقطه بالاتر از دمای تبلور حرارت داده شده و سپس نورد با استفاده از غلتک های موازی انجام می شود.

شکل دهی راحت‌تر فولاد نورد گرم یکی از مزیت های مهم در این مرحله است. به لطف این مزیت می توان تولیداتی را مطابق با ابعاد و ضخامت مورد نظر انجام داد. با این حال، عدم تاخیر در این مرحله از تولید ورق سیاه از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا زمانی که ورق شروع به خنک شدن می کند کم کم شروع به جمع شدن می کند و بر این اساس کنترل شکل آن دشوارتر خواهد بود. بنابراین در صورت تاخیر ممکن است نتوان شکل مورد نظر را به دست آورد. 

اما جدای از ساختار تولید و ویژگی های ورق سیاه، باید گفت قیمت ورق سیاه برای صنایع بسیاری ازرشمند است و هر افزایش و یا کاهش قیمت آن می توان نوسانات زیادی در صنایع بزرگ به بارآورد. از یان رو در بازار فولاد همواره بر این تاکید می شود که قیمت روز ورق سیاه به صورت جدی رصد شود تا بتوان از رخداد نوسانات ناگهانی در بازار جلوگیری نمود.

فواید نورد گرم فولاد چیست؟

فولاد نورد گرم معمولاً به پردازش بسیار کمتری نسبت به فولاد نورد سرد نیاز دارد که در نتیجه  آن را بسیار ارزان تر می کند. از آنجایی که فولاد نورد گرم اجازه دارد در دمای اتاق خنک شود، اساساً نرمال می شود – به این معنی که از تنش های داخلی که می تواند از فرآیندهای خاموش کردن یا سخت شدن کار ناشی شود، به دور است.

فولاد نورد گرم در جایی ایده آل است که تلرانس های ابعادی به اندازه استحکام کلی مواد مهم نیست و در جایی که پرداخت سطح یک نگرانی کلیدی نیست. در جایی که پرداخت سطح مورد توجه است، پوسته پوسته شدن را می توان با آسیاب کردن، ماسه بلاست یا حمام اسیدی از بین برد. هنگامی که پوسته پوسته شدن برداشته شد، می توان برس های مختلف یا روکش های آینه ای را نیز اعمال کرد. رسوب زدایی نیز سطح بهتری را برای رنگ آمیزی و سایر پوشش های سطحی ارائه می دهد.

تا به اینجای کار با ورق سیاه و فرآیند تولید آن آشنا شدیم. حال باید چیستی ورق سیاه st52 اکسین بررسی کنیم.

ورق سیاه st52 اکسین چیست؟

ورق سیاه st52 اکسین یکی از انواع ورق سیاه است که بر اساس گرید st52 تولید می گردد.  ورق سیاه st52 اکسین یکی از پرکاربردترین ورق های فولادی مورد استفاده در صنایع بزرگ کشور است که به همین خاطر از اهمیت بالایی نیز برخوردار می باشد. برای تولید ورق سیاه st52 اکسین از آلیاژهایی چون مس، نیکل، منگنز برای افزودن به فولاد کربن دار استفاده می گردد که همین امر باعث افزایش مقاومت فولاد مورد استفاده برای تولید ورق می گردد. البته ورق سیاه اکسین گرید دیگری به نام st35نیز دارد که تفاوت هایی در انعطاف پذیری با گرید st52  دارد. 

ورق سیاه st52 اکسین دارای ضخامت های ۱۲، ۱۵، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۳۵، ۴۰، ۴۲، ۵۰، ۶۰ و ۷۰ میلیمتر است که هر کدام برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.  البته ابعاد این ورق که به صورت شیت به بازار ارائه می گردد ۲ در ۶ و یا ۲ در ۱۲ متر است. البته کارخانه اکسید می تواند در برخی از ضخامت ها طول را به سفارش مشتری تولید نمایید.

نکته قابل توجه در مورد ورق سیاه st52 اکسین مقاومت بالای آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی است، در نتیجه می توان آن را در مواردی که این دو ویژگی بسیار مهم هستند به کاربرد.

ویژگی های ورق سیاه st52 اکسین 

ورق سیاه st52 اکسین به نسبت دیگر انواع ورق، فرآیند تولید متفاوتی دارد، بنابراین خواص متفاوتی نیز خواهد داشت. از ویژگی های قابل توجه این محصول خاص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  برای تولید خاص مناسب است. به دلیل نورد گرم می توان ابعاد مورد نظر را تولید کرد.
  • به راحتی شکل می گیرد.
  • در نتیجه فرآیند ریخته گری تولید می شود.
  • استحکام بالایی دارد.
  • قابل جوشکاری است.
  • بازه استفاده از آن بسیار وسیع است زیرا می توان آن را به راحتی جوش و شکل داد.

لازم به ذکر است استحکام و دوام این ورق ممکن است بسته به ضخامت و شکل محصول متفاوت باشد. استانداردهای ضخامت ورق سیاه بین ۱.۵ میلی متر تا ۲۰ میلی متر متغیر است. بنابراین، گزینه های بسیار نازک و همچنین گزینه های بسیار ضخیم برای تولید انواع محصولات وجود دارد.

تفاوت ورق سیاه st52 و st37 اکسین

این اعداد گرید تولید ورق سیاه هستند. عددی که بعد از حروف stمی آید طبق استاندارد DIN 17100نشان دهنده میزان استحکام کششی این ورق است.  که بر این اساس ورق سیاه st52 اکسین از حداقل استحکام کششی ۳۷۰ مگاپیکسل برخوردار است.  از این رو ورق سیاه st52 اکسین در برابر خمش و پیچش دارای استحکام بالایی است. همچنین ورق سیاه st52 در مقایسه با ورق st37 از جوش پذیری کمتری برخوردار است. همچنین در بازار از ورق سیاه st52 اکسین به عنوان ورق سخت یاد می شود؛ چرا که برای تولید این ورق از دو عنصر سیلیسیم و منگنز استفاده شده است که باعث شده مقاومت ورق سیاه st52 اکسین به شدت افزایش یابد. تمامی این موارد تمام تفاوت های موجود بین این دو گرید ورق سیاه اکسین بود. در ادامه کاربردهای این ورق را بیشتر بازگو می کنیم.

کاربردهای ورق سیاه st52 اکسین 

اشتباه نیست اگر بگوییم ساختمان سازی یکی از زمینه هایی است که بیشتر از ورق های سیاه استفاده می شود. با این حال، در حوزه هایی مانند تولید تجهیزات ساختمانی، کشتی سازی و تولید قطعات فولادی نیز به طور گسترده از ورق سیاه استفاده می شود. حوزه های استفاده از ورق سیاه به طور کلی به شرح زیر است:

  • خطوط راه آهن
  • ساخت قفسه و کالاهای بادوام
  • صنعت خودرو
  • ساخت ماشین آلات ساختمانی و ساختمانی
  • تولید قطعات فولادی
  • صنعت کشتی
  • ساخت و ساز و تولید تجهیزات ساختمانی
  • کاربردهای ساختمانی در صنعت ساخت و ساز
  • مخازن تولید شده برای ذخیره سازی

لازم به ذکر است ورق سیاه st52 اکسین با توجه به کاربردهای بیان شده برای آن، برای صنعت خودروسازی بسیار مهم و ارزشمند است. به خصوص اینکه برند تولید کننده آن کارخانه اکسین می باشد و از کیفیت بالایی برخوردار است.

قیمت ورق سیاه st52 اکسین

قیمت ورق سیاه st52 اکسین بسته به کیفیت و سایر ویژگی های محصول متفاوت است. آنچه در اینجا بیان شده است تقریباً در هر منابع رسمی به صورت کامل معتبر است. محصولات با کیفیت همیشه گران تر هستند. البته نباید فراموش کرد که در کنار کیفیت، عواملی مانند ضخامت و ابعاد محصول نیز مهم است. چرا که هر چقدر ضخامت و ابعاد ورق سیاه st52 اکسین بیشتر باشد به واسطه آن نیز افزایش پیدا می کند.

البته این قاعده همیشه پابرجا نیست و در برخی از موارد ممکن است قیمت ورق سیاه st52 اکسین بر برخی از سایزهای کوچک تر به نسبت دیگر سایزهای بزرگ تر و ضخیم تر، بیشتر باشد؛ چرا که ممکن است مصرف این ضخامت ها بین کاربران و خریداران بیشتر باشد. 

ورق سیاه st52 اکسین؛ پرکاربرد و با قیمت مناسب

در دنیای فولاد که هر مقطع فولادی می تواند نقش بسزایی در هر صنعتی داشته باشد، مهم است که با داشتن اطلاعات دقیق در مورد سازه و محصول تولیدی، با آگاهی کامل دست به خرید بزنیم.  ورق سیاه st52 اکسین از جمله ورق های پرکاربرد در صنعت است که توانسته با ویژگی ها و کاربردهای متعدد زمینه ساز بسیاری از کاربردهای صنعتی گردد. اما خریداران می بایست برای خرید این محصول به منبعی آگاه و به روز دسترسی داشته باشند. به همین خاطر هستند سایت و فروشگاه هایی که قیمت آنلاین آهن و دیگر مقاطع فولادی را به صورت آنلاین در اختیار خریداران و مصرف کنندگان این محصولات قرار می دهند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=32444

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.