• امروز : دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

پشم سنگ پتویی چه کاربردهایی دارد؟

  • 14 فروردین 1403 - 16:10
پشم سنگ پتویی چه کاربردهایی دارد؟

یکی از محبوب ترین دسته بندی های الیاف پشم سنگ به نام ایزوبلانکت شهرت دارد. پشم سنگ پتویی یا ایزوبلانکت از پرمصرف ترین متریال عایق بندی صنعتی است و کاربری فوق العاده ای در این حوزه دارد. این عایق ها با انعطاف پذیری قابل توجهی در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرند و بسیاری از نیازهای صنعتی، کشاورزی و ساختمانی را برآورده می سازند. ساختار چند لایه و متراکم بودن این الیاف در کنار استفاده از مواد جانبی مانند رزین ها و روغن های مخصوص، کیفیت استفاده از این الیاف را افزایش می دهد. این متریال مشابه با یک پتو برای تجهیزات صنعتی عمل کرده و از هدر رفت انرژی و دما پیشگیری می کنند.

ویژگی های کیفی پشم سنگ پتویی

کاربردها و ویژگی های پشم سنگ پتویی دو اصل مرتبط به هم هستند و در صنایع مختلف مورد توجه قرار می گیرند. برای استفاده بهتر از این متریال باید با برخی از ویژگی های کیفی ایزوبلانکت آشنا شوید:

  1. انواع الیاف پشم سنگ پتویی با طول عمر و دوام بالایی در محل مورد نظر نصب می شوند و در طولانی مدت آسیب نمی بینند.
  2. این الیاف با قابلیت بازیافت مجدد مورد استفاده قرار می گیرند و مخاطراتی برای طبیعت و محیط زیست به همراه ندارند.
  3. این الیاف آب گریز هستند و با این ویژگی در عرصه های صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و از نفوذ رطوبت پیشگیری می کنند.
  4. این الیاف کاربردی در برابر آتش سوزی و حریق مقاومت بی نظیری دارند.
  5. هدایت حرارتی کم این محصولات، ایزوبلانکت یا پشم سنگ پتویی را به یک عایق حرارتی عالی تبدیل کرده است.

ساختار پشم سنگ پتویی

مدل ساخت هر یک از الیاف پشم سنگ اعم از مدل های لحافی، پتویی، رولی، فله ای و… با یکدیگر متفاوت است. برای استفاده بهتر از این متریال لازم است با ساختار هر یک از آن ها آشنا شوید. پشم سنگ پتویی با ساختار توری مانند از جنس گالوانیزه ای ساخته و طراحی می شود. روکش های به کار رفته در این متریال از جنس کاغذ کرافت هستند که بر کیفیت ساختار آن ها می افزاید. فویل های آلومینیومی و پارچه های نسوز نیز از مهمترین اجزای به کار رفته در این متریال به شمار می روند و ساختار کلی آن ها را تکمیل می کنند. این مواد عایق با انعطاف پذیری بالا به صورت تاشو و رولی تولید شده و در عرصه های صنعتی گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند. در بازارهای فروش ضخامت های متفاوتی از این متریال را مشاهده می کنید که هر یک بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلی متر تولید می شوند.

مهمترین کاربردهای پشم سنگ پتویی

ایزوبلانکت یا پشم سنگ پتویی در مهمترین عرصه های صنعتی جهانی مورد استفاده قرار می گیرد. روکش های به کار رفته در این متریال عایق، خواص منحصر به فردی در ساختار آن ها به وجود می آورند. به همین سبب این محصولات متمایز از سایر دسته بندی های پشم سنگ هستند. برخی از مهمترین مصارف پشم سنگ پتویی را در عرصه های مختلف صنعتی در زیر مشاهده می کنید:

استفاده در عایق کاری لوله های قطور

انواع لوله های صنعتی، تاسیساتی و… مشابه با ساختمان های مسکونی نیاز به عایق کاری دارند؛ در غیر این صورت در طولانی مدت آسیب های جدی به بدنه آن ها وارد می شود. متریال عایق پشم سنگ ساختار این لوله ها را گرم نگه می دارند و این ویژگی در خصوص مراقبت از لوله هایی که در فضاهای سرباز و غیر مسقف نصب می شوند، اهمیت دارد. محافظت از لوله های قطور در برابر سرما و گرما با استفاده از این متریال به سهولت انجام می شود.

استفاده در کوره

استفاده های صنعتی از الیاف پتویی پشم سنگ همچنان رو به افزایش است. نصب و استفاده از آن ها در ساختار کوره های صنعتی در عرصه های مختلف، یکی از مهمترین موارد استفاده از آن ها به شمار می رود. با نصب این عایق ها در کوره، از اتلاف انرژی در آن پیشگیری می شود. با این روش انرژی حرارتی کوره به سایر نقاط کارخانه یا کارگاه مورد نظر منتقل نمی شود. البته در خصوص استفاده از این الیاف در کوره های حرارتی محدودیت هایی نیز وجود دارند. به طور مثال الیاف پشم سنگ پتویی تنها برای کوره هایی با درجه دمایی حداکثر ۷۵۰ درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار می گیرند و بیشتر از این میزان حرارت را پشتیبانی نمی کنند.

استفاده در دودکش های کارخانه ای

مصارف الیاف پتویی پشم سنگ در عایق کاری دودکش های کارخانه ای همواره مورد توجه قرار داشته اند. انعطاف پذیری بالای ایزوبلانکت استفاده از آن ها را در این حوزه افزایش داده است. نصب آن ها در این فضا به سهولت انجام می شود و مصرف کننده را به دردسر نمی اندازد. سطح این عایق ها با استفاده از کاغذ کرافت، توری های سیمی، فویل های آلومینیومی، پارچه های نسوز و… پوشیده می شود. این متریال خواص منحصر به فردی در الیاف پتویی پشم سنگ ایجاد می کنند.

این متریال در ساختار دودکش های کارخانه ای مشابه با یک فیلتر عمل می کنند و مانع از نفوذ ذرات سمی به طبیعت خواهند شد. با استفاده از آن ها از گسترش آلودگی های هوا ناشی از فعالیت های کارخانه ای پیشگیری می شود.

استفاده در اگزوزهای صنعتی

یکی دیگر از مصارف تخصصی استفاده از پشم سنگ پتویی، تجهیزات اگزوزهای صنعتی است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته اند. قابلیت های عایق حرارتی پشم سنگ بر مزایای استفاده از آن در این حوزه های صنعتی می افزاید. با به کارگیری این متریال از هدر رفت انرژی حرارتی در اگزوزهای صنعتی پیشگیری می شود.

استفاده در صنایع پتروشیمی

از پشم سنگ پتویی در صنایع پتروشیمی به میزان قابل توجهی استفاده می شود. استفاده از این تجهیزات در عایق کاری دستگاه های کارخانه ای در خصوص پالایش نفت و گاز بسیار رایج بوده و بخش مهمی از تجهیزات این حوزه را تشکیل می دهند. برای کنترل حرارت و پیشگیری از انتشار صدای تجهیزات کارخانه ای از انواع عایق پتویی استفاده می کنند. این عایق ها علاوه بر قابلیت های حرارتی برای جلوگیری از ایجاد نویز و سر و صدا مورد استفاده قرار می گیرند.

نیروگاه ها و پالایشگاه ها برای تجهیز لوله ها و تانکرهای انتقال نفت و گاز از این متریال استفاده می کنند. این الیاف از تغییرات دمایی در هر یک از این تجهیزات و مواد اولیه داخل آن ها پیشگیری کرده و مزایای بی شماری در این حوزه دارند. در این صنایع خوردگی تجهیزات یکی از مشکلات رایج در دستگاه های صنعتی به شمار می رود. برای پیشگیری از آن از الیاف محافظ پتویی استفاده می کنند. این عایق مقاومت قالب توجهی در برابر حرارت بالای نیروگاه ها و پالایشگاه های نفت و گاز دارد و کارایی سیستم های نفتی را به شدت ارتقا می دهد.

جمع بندی

الیاف ایزوبلانکت در سال های اخیر در میان پرفروش ترین متریال صنعتی جهانی دسته بندی شده و قابلیت های ویژه ای به همراه دارد. در ساختار این متریال از لوکش های قوی با جنس متفاوت استفاده شده است. ویژگی های کمی و کیفی این متریال سبب افزایش میزان استفاده از آن ها در کارخانجات صنعتی شده است. مقاومت حرارتی این محصولات تا دمای ۸۰۰ درجه سانتی گراد را پوشش می دهد. در این بخش برخی از مهمترین مصارف این محصولات را بررسی کردیم. شما می توانید بسته به نوع نیازهای خود هر یک از ضخامت ها و مدل های روکش پشم سنگ پتویی را انتخاب کنید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=55044

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.