• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲

نگرانی پزشکان از شیوع زگیل تناسلی/ بهترین سن تزریق واکسن

  • 15 خرداد 1402 - 19:04
نگرانی پزشکان از شیوع زگیل تناسلی/ بهترین سن تزریق واکسن

به گزارش خبرگزاری مهر، مریم کاشانیان گفت: آلودگی با نوعی ویروس موسوم به «پاپیلومای انسانی» که از طریق روابط جنسی انتقال می‌یابد، می‌تواند عامل مهمی در بروز سرطان دستگاه تناسلی در سنین جوانی محسوب شود و بدین ترتیب سرطان‌هایی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان تخمدان و…، شیوع بیشتری پیدا می‌کند.

وی افزود: نبود آموزش‌های لازم و ضروری، برقراری تماس‌های جنسی ناایمن و محافظت نشده یا فارغ از چارچوب خانواده، متأسفانه موجب افزایش شدید شیوع بیماری مقاربتی «زگیل تناسلی» در جامعه شده که بسیاری از پزشکان و متخصصان را نگران کرده است.

مدیر گروه بیماری‌های زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با عنوان این مطلب که واکسیناسیون علیه ویروس HPV یک ضرورت مهم و کمک رسان جهت جلوگیری از ابتلای افراد به ویژه جوانان جامعه به این بیماری است، ادامه داد: باید هرچه سریع‌تر آموزش‌های لازم در کنار واکسیناسیون برای افراد جامعه برقرار شود.

وی گفت: البته زگیل به تنهایی عامل نگرانی نیست بلکه بیشترین نگرانی مربوط به گسترش آلودگی با انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی است که می‌تواند موجب بروز سرطان در نواحی خصوصی بدن انسان شود.

عضو هیأت مدیره انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران تاکید کرد: آموزش‌ها باید به شکلی باشد که همه بدانند واکسن علیه بیماری زگیل تناسلی در اصل ابزاری برای جلوگیری از ابتلاء به سرطان نواحی تناسلی زنان و مردان است.

به اعتقاد کاشانیان، تیپ خاصی از ویروس‌های زگیل تناسلی (نوع ۱۶ و ۱۸) به عنوان عوامل ویروسی پرخطر می‌تواند نقش مهمی در بروز سرطان گردن رحم، سرطان ناحیه خارجی دستگاه تناسلی زنان داشته باشند و حتی در موارد رابطه جنسی دهانی امکان بروز ضایعات سرطانی ناحیه دهان، حلق و گلو، همچنین سرطان حنجره به طور جدی وجود دارد؛ اگر رابطه جنسی از ناحیه مقعد باشد، احتمال ابتلاء به سرطان این ناحیه نیز وجود خواهد داشت. توجه به این نکته در بروز انواع سرطان‌ها بسیار مهم است و موجب تاکید بیشتر و جدی تر جهت تزریق واکسن برای پیشگیری خواهد شد.

این جراح و متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ پره ناتولوژی با اشاره به اینکه استفاده از واکسن دو ظرفیتی ابتدا در کشورهای اسکاندیناوی سال‌ها پیش آغاز شد، افزود: خوشبختانه مدت‌ها است که واکسن دوظرفیتی توسط یک شرکت دانش بنیان و با تلاش محققان کشورمان تولید شده و در اختیار هموطنان قرار دارد.

کاشانیان با بیان اینکه بهترین سن تزریق واکسن زگیل تناسلی چه برای دختران و چه پسران، حدود ۱۱ و ۱۲ سالگی است ولی بعد از این سن نیز تأثیر ایمنی زایی خود را خواهد داشت، گفت: بهترین بازه و بیشترین واکنش ایمنی زایی بدن علیه ویروس (HPV) در محدوده سنی ۱۱ تا ۲۶ سالگی است.

مدیر گروه بیماری‌های زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، افزود: استفاده از این واکسن تا سن ۴۵ سالگی نیز توصیه شده اما هرچه زودتر بتوانیم واکسن را تزریق کنیم بهتر است ولی اگر فرد زیر سن ۱۵ سال باشد باید دو مرحله یا اصطلاحاً دو دوز واکسن دریافت کند، در غیر این صورت سه دوز واکسن لازم است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: از آنجایی که ویروس‌های نوع تیپ ۱۶ و ۱۸، مهم‌ترین عوامل بروز ضایعات پیش سرطانی است، طبق بررسی‌های علمی انجام شده در کشور واکسن دوظرفیتی دانش بنیان با قابلیت ایجاد مصونیت افراد در برابر این دو تیپ ویروس می‌تواند از بروز ضایعات سرطانی که مد نظر است، تا حد قابل توجهی پیشگیری کند.

وی افزود: اگر چه نوع چهار ظرفیتی و نه ظرفیتی واکسن وارداتی نیز ایمنی زایی برای برخی دیگر از انواع ویروس دارد ولی پوشش واکسیناسیون با همان واکسن دو ظرفیتی تولید داخل که ضد دو نوع ویروس مهم و اصلی عامل سرطان‌های دستگاه تناسلی است، می‌تواند پاسخگوی نیاز اصلی باشد و کفایت می‌کند.

کاشانیان تاکید کرد: مطالعات علمی تا کنون نشان داده که این واکسن دوظرفیتی تولید داخل مؤثر بوده و عوارضی نیز نداشته است ولی نکته مهم و هشدار در مورد واکسن‌های وارداتی این است که در برخی موارد به طور قاچاق و بدون نظارت از خارج کشور وارد می‌شود که موضوع حفظ زنجیره سرد و دمای توصیه شده بسیار کلیدی و جدی است.

وی افزود: این واکسن همانند همه واکسن‌ها به تغییر دما حساس است و در صورت رعایت نکردن زنجیره سرمایشی (دمای یخچال)، تأثیر مفید خود را جهت ایمنی زایی از دست داده است؛ موضوع قاچاق در مورد هر چیزی نگران کننده است ولی در مورد واکسن و دارو که با سلامت مردم به طور مستقیم ارتباط دارد اهمیت خاصی خواهد داشت.

وی گفت: مشخص نیست واکسن‌هایی که به طور قاچاق وارد کشور می‌شود و یا خارج از داروخانه به فروش می‌رسد، در چه شرایطی وارد شده، آیا زنجیره سرما در آن حفظ شده و اینکه آیا کیفیت و ایمنی زایی لازم را دارد یا خیر. بنابراین توصیه می‌شود مردم واکسن مورد نیاز خود را از محل قابل اطمینان یعنی داروخانه تهیه کنید.

رئیس پیشین انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران افزود: متأسفانه موضوع بازار سیاه و قاچاق همیشه وجود داشته و همین عدم تعادل در عرضه و تقاضا باعث می‌شود برخی افراد سودجو واکسن خارجی را با قیمت گران به مردم بفروشند و بازار سیاه ایجاد کنند.

وی گفت: این امکان وجود دارد که به خاطر تقاضای بیش از حد مردم، بخشی از واکسن زگیل تناسلی خارجی به صورت قاچاق و غیر رسمی به روش‌های مختلف در اختیار مردم قرار گیرد که باید در این خصوص هشدار داد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=42956

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.