• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

نظر هیات انتخاب درباره فیلم های «فجر ۴۲» چیست؟

  • 20 دی 1402 - 0:01
نظر هیات انتخاب درباره فیلم های «فجر ۴۲» چیست؟

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، محمدرضا عباسیان درباره کیفیت آثار این دوره از جشنواره گفت: شاهد تنوع موضوعی و جغرافیایی خوبی در آثار چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فجر هستیم و خوشبختانه ساخت فیلم‌های آپارتمانی در این دوره کاهش داشته که نوید دهنده این است مخاطبان این دوره از جشنواره از برآیند فیلم‌ها راضی باشند.
از تنوع فیلم اولی‌ها تا توجه کمتر به فیلمنامه
وی در ادامه افزود: سینما، صنعت نیست که بگوییم یک روند رو به رشد دائمی دارد. اصل آن بر اساس هنر، ذوق و قریحه فیلمسازان و فضایی که در آن کار می‌کنند، پیش می‌رود. شاید به تعبیری می‌توان گفت در دهه‌های گذشته میزان فیلم‌ها و تاثیرگذاری‌شان بیشتر بوده است اما این آفت و آسیب فقط منحصر به جشنواره فیلم فجر در ایران نمی‌شود بلکه تمام دنیا را در بر می‌گیرد. به عقیده من در کارهایی که امسال دیده شده، به فیلمنامه توجه کمتری شده است اما در کنار آن مثل بسیاری از سال‌های گذشته فیلم اولی‌ها درخشان‌تر بودند و آثار آنان بهتر از فیلم چندمی‌هاست.
عباسیان با اشاره به اینکه ژانر فیلم اولی‌ها در این دوره از جشنواره تنوع خوبی داشته است، گفت: فیلم‌ها به صورت غیر قابل مقایسه‌ای نسبت به سال‌های گذشته در این دوره از جشنواره حضور داشتند. از طرفی تنوع جغرافیایی نسبت به سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است. ساخت فیلم‌های آپارتمانی کاهش چشمگیری داشته است که اتفاق مثبتی برای سینما محسوب می‌شود. جشنواره فجر به خودی خود جذابیت ویژه‌ای دارد و مردم دوست دارند، فیلم‌ها را در طول جشنواره ببینند که این امر نیز امسال با توجه به اسامی که فیلم‌های آنان به جشنواره راه پیدا می‌کنند، وجود دارد.
داریوش ارجمند یکی دیگر از اعضای هیأت انتخاب چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فجر درباره این دوره از جشنواره گفت: این دوره از جشنواره را چشمگیر می‌بینم چرا که رنگین کمانی از فرهنگ در آن وجود دارد و این خاصیت فرهنگ ما است. این سینما نیز برآمده از همین مردم و همین فرهنگ است و من آن را دوست دارم.
وی ادامه داد: به عقیده من جشنواره فیلم فجر بسیار مهم و عزیز است زیرا این جشنواره حاصل ۴۲ سال کار در سینمای این مملکت است. ما یک تاریخ پیوسته داریم که هیچ انقطاعی در آن نیست و اگر انقطاعی صورت گرفته آمادگی برای یک جهش بزرگ بوده است، مثل وقفه‌ای که در انقلاب مشروطه اتفاق افتاد. سینما باید امتداد فرهنگ چندین هزار ساله فرهنگ باشد و انقطاع و انفصال در آن نباشد. دیدگاه من به جشنواره فجر یک دیدگاه ممتد در دنباله فرهنگ سرزمین‌ام است.
ارجمند درباره ارزیابی‌اش از فیلم‌های این دوره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: ارزیابی من سلیقه من است، همان طور که سینمای ایران سلیقه افرادی است که آن را راه می‌برند، به همین دلیل ما در هر جشنواره یا نگاه هر فیلمسازی یک سلیقه می‌بینیم اما ما بزرگان زیادی در سینمای ایران داشتیم که قله‌های جهانی را فتح کردند و بزرگان سینمای جهان به احترام آنان کلاه از سر برمی‌دارند.
وظیفه جشنواره گرم نگاه داشتن سینمای ایران است
محمد حسین لطیفی عضو دیگر هیأت انتخاب چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فجر درباره آثار این دوره از جشنواره گفت: امسال شاهد حضور پر رنگ فیلم اولی‌ها در چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فجر بودیم و این اتفاق بیانگر ورود نسل نویی به سینمای ایران است که ممکن است در بین آنان با استعدادتر، با استعداد و شاید کم استعداد وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه ما به دنبال با استعدادهای برتر بودیم، افزود: تلاش شد برای ورود فیلم اولی‌ها سهمیه نسبتاً بیشتری در نظر گرفته شود و بتوانند در سودای سیمرغ هم حضور داشته باشند.
عضو هیأت انتخاب چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فجر بیان کرد: فکر می‌کنم وظیفه جشنواره گرم نگه داشتن سینمای ایران است و می‌بینیم که همه به دنبال این هستند که خودشان را به این خط پایان برسانند و زحمات خود را عرضه کنند و امیدوارم چراغ جشنواره همیشه پرنورتر باشد.
وی با بیان اینکه شاهد فیلمبرداری‌های بسیار خوبی در این دوره از جشنواره بوده است، گفت: در بخش‌های فنی و موسیقی اتفاقات خوشایندی افتاده است و در حوزه‌های ملی و فراملی نیز شاهد فیلم‌های خوبی بودیم.
حسین زندباف از اعضای هیأت انتخاب نیز بیان کرد: با توجه به سابقه من در کارهای اجرایی، شاهد زحمات و انرژی زیاد فیلمسازان برای فیلم‌هایشان در این دوره از جشنواره بین‌المللی فجر بودم و به نظر می‌رسد شرکت کنندگان در این دوره تصمیم گرفتند سینمای ایران را به کمال برسانند چرا که چند سال پیش سینمای ایران در هر جشنواره‌ای افتخار جشنواره‌های جهانی بود به عبارتی اعتبار جشنواره‌های جهانی به حضور سینمای ایران بود.
امید به تولد تقوایی‌ها و کیارستمی‌ها
وی در ادامه افزود: اشکالی که در سینمای ما وجود دارد این است که کارگردانان جوان ما به احتمال زیاد فیلم را با مردم در سالن‌ها نمی‌بینند بلکه در خانه می‌بینند و این دیدن‌ها تفاوت بسیاری دارد. تماشای برخی از فیلم‌های اول در این دوره از جشنواره من را شگفت‌زده کرد و متوجه شدم کارگردان‌ها به چه اندازه در این دوره زحمت کشیده‌اند و امیدوارم سینمای ایران به جایگاه اصلی و حقیقی خود برگردد. چرا که با تماشای فیلم‌های این دوره از جشنواره احساس کردم سینمای ایران چند پله صعود کرده است و امیدوارم مانند تقوایی و کیارستمی‌های دیگر از بین این فیلمسازان متولد شود.
محمدحسین نیرومند یکی دیگر از اعضای هیأت انتخاب چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فجر نیز مهم‌ترین اتفاق این دوره از جشنواره را حضور کارگردانان فیلم اولی، تنوع اقلیم‌های متفاوت و ژانرهای متفاوت فیلم در سینما دانست و گفت: برای سومین سال است که من عضو هیأت انتخاب آثار در جشنواره فیلم فجر هستم و می‌توانم بگویم امسال نسبت به سال‌های گذشته از نظر تنوع جغرافیایی و ژانری و حضور کارگردانان جوان با جشنواره متفاوتی روبه رو هستیم.
وی ادامه داد: ما در این دوره از جشنواره فیلم فجر شاهد ژانرهای متفاوتی ازجمله ورزشی، اجتماعی، فاتتزی و تخیلی، کمدی و اکشن هستیم که شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است. جشنواره فیلم فجر، جشن سینمای ایران است و دوست دارم اهالی سینما برای تماشای فیلم کارگردانان جوان در آن حضور پیدا کنند. حضور پیشکسوتان و اساتید نیز بی‌شک موجب انگیزه کارگردانان جوان و ارتقای سطح کاری آنها می‌شود.
تنوع در ژانر مهم‌ترین ویژگی فجر ۴۲
همچنین روح الله سهرابی دیگر عضو هیأت انتخاب این دوره از جشنواره فیلم فجر درباره مهم‌ترین ویژگی چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و تفاوت آن با دوره‌های گذشته توضیح داد: مهم‌ترین ویژگی این دوره تنوع در ژانر است. در این دوره از جشنواره فیلم‌هایی با مضامین مختلف داریم که شامل عرصه‌های مختلف کودک و نوجوان و دفاع مقدس، تاریخ معاصر و انقلاب می‌شود و کمتر دوره‌ای را به خاطر می‌آورم که یک جشنواره سبد رنگانگی از مضامین مختلف را پوشش داده باشد. امسال به دلیل حضور پیشکسوتان سینما توأم با حضور فیلمسازان جوان، معتقدم جشنواره پر نشاطی را پیش رو داریم. این دوره جزو معدود ادواری است که به آثار کمدی توجه شده و شاید بخشی از این توجه اقبال و استقبال مخاطبان به این ژانر از سینما است. در مجموع در این دوره شاهد جشنواره‌ای پر نشاط و با رقابت تنگاتنگ هستیم و سال سینمایی ما این گونه شروع خواهد شد که با اعتماد به فیلمسازان جوان مستعد، مسیر پیش رو برای آنها هموار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=52405

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.