• امروز : شنبه - ۲۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳

صلاحیت حرفه‌ای کارگران ساختمانی مهارت سنجی می شود

  • 13 مرداد 1400 - 20:35
صلاحیت حرفه‌ای کارگران ساختمانی مهارت سنجی می شود

به گزارش مهر به نقل از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، تفاهم نامه همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و اتحادیه تعاونی‌های تأمین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی آتیه نگر فراگیر با تأکید بر مهارت آموزی کارگران فصلی، امروز ۱۳ مرداد ماه به امضای علی اوسط هاشمی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و جمشید دیوسالار مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تأمین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی آتیه نگر فراگیر رسید.

در این مراسم هاشمی، رئیس سازمان با اشاره به اینکه در کشوری خسارت زا و با حوادث غیرمترقبه زیاد زندگی می‌کنیم، گفت: از همین رو در کشورمان حفظ سرمایه مادی و فردی و صیانت از جان افراد ضروری است و از حقوق اولیه شهروندی به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: در این میان کارگران ساختمانی نقش تأمین کننده بسیار مهمی دارند.

معاون وزیر تعاون بیان کرد: در حالی که در این حوزه آموزش میدانی و بودن مهندس ناظر در کنار کارگر ساختمانی به ندرت صورت می‌گیرد، سرمایه‌های جانی و مادی بسیاری به هدر می‌رود که در وهله اول این جایگاه اجتماعی باید از میان برداشته شود و سپس برای صیانت از ثروت انسانی مهارت آموزی به کارگران یک الزام شود.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تعیین کننده قیمت در زمینه ارائه خدمات ساختمانی «مهارت» است و ارتقای این قیمت در ارتقای سطح فنی این گروه مخاطب، به گونه‌ای که خود کارگران مشتاق به آموزش و به روزرسانی مهارت خود باشند.

هاشمی تصریح کرد: با وجود پیشرفت سریع تکنولوژی امروزه مهارت عمری کمتر از ۵ سال دارد و به روزرسانی مهارت‌های این حرفه یک ضرورت است.

وی گفت: اتحادیه تعاونی‌های تأمین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی با توجه به گستردگی شبکه خود در مراکز استان‌های کشور می‌تواند شبکه مجازی کارگر ماهر با تکیه بر دو اصل خدمات ماهرانه و اخلاق حرفه‌ای شکل دهد و به گونه‌ای نباشد که قیمت کار آنان را کارفرما تعیین کند.

هاشمی افزود: در این راه صلاحیت حرفه‌ای کارگران و سنجش صلاحیت باید مبنای کار قرار گیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: یک کارگر باید به حقوق خود آگاه باشد و بداند چه سطوحی را باید طی کند تا از یک کارگر ساده به ماهر مبدل شود.

وی ادامه داد: باید به گونه‌ای پروژه محور کار کرد که تا کارگری مهارت نداشته باشد، به او اجازه کار داده نشود، زیرا این امر مصداق ظلم در حق خویش و مردم است.

هاشمی تأکید کرد: قیمت هر کارگر می‌بایست بر اساس قابلیت و توانمندی تعیین شود.

معاون وزیر کار، از آمادگی سازمان برای برگزاری دوره‌های مهارتی برای کارگران معرفی شده از سوی اتحادیه تعاونی‌های تأمین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی، اعطای مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد، و سنجش صلاحیت حرفه‌ای کارگران خبر داد.

وی ابراز امیدواری کرد با کار فرهنگی، این قشر با حقوق خود آشنا شوند و علاوه بر یافتن منزلت اجتماعی و جایگاه در نظام طبقه بندی شغلی، به معیشت با عزت دست یابند.

هاشمی همچنین به صدور شناسنامه فنی برای این گروه مخاطب و توافق با آموزش و پرورش برای اعطای دیپلم فنی به آنان اشاره کرد.

در ادامه جمشید دیوسالار مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تأمین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی آتیه نگر گفت: در جامعه ایران که از سنتی شدن به سوی صنعتی شدن در حرکت است، حلقه مفقوده بین کارگران فصلی مهارت است و به استقرار نظام استاد شاگردی در این زمینه معتقدیم.

وی ابراز امیدواری کرد روزی فرا برسد که در سر تا سر کشور همه کارفرمایان ملزم به استفاده از نیروی کار ماهر و تأمین آن از سوی اتحادیه صنفی و با تأیید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و سنجش صلاحیت سازمان باشد.

این تفاهم نامه در راستای تقویت و توسعه همکاری‌ها بهره برداری مشترک از ظرفیت‌های موجود در زمینه آموزش‌های مهارتی و کاربردی استادکاران و کارگران ساختمانی و به منظور اجرایی سازی مواد ۲، ۳ و ۱۸ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار و با هدف ایجاد زمینه‌های همکاری مشترک در مشارکت مؤثر در ارتقا مهارت استادکاران و کارگران ساختمانی، مشارکت در برگزاری مسابقات ملی و منطقه‌ای مهارت، تشکیل کارگروه مشترک متشکل از کارشناسان طرفین به منظور بازنگری محتواهای آموزشی و مشارکت در غنا بخشیدن به بانک سوالات آزمون‌های مهارت به مدت دو سال امضا شده است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=1142

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.