• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳

تنظیم وصیت نامه قانونی و رسمی در خارج از کشور

  • 15 آذر 1401 - 11:32
تنظیم وصیت نامه قانونی و رسمی در خارج از کشور

مقاله امروز در مورد تنظیم وصیت نامه قانونی در خارج از کشور و تعیین سرنوشت دارایی ها پس از مرگ است. شاید در ظاهر موضوع این مقاله کمی تلخ به نظر برسد. اما هر انسانی باید به فکر دارایی و ثروت خود باشد و با در نظر گرفتن مرگ، این واقعیت انکار ناپذیر، وظایف خود را به درستی انجام دهد. تنظیم وصیت نامه در خارج از کشور می تواند به روش‌های مختلفی انجام شود، از جمله: به صورت کتبی، شفاهی، دیداری یا از طریق وکیل. هر وصیت نامه شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. اگر می خواهید در مورد چرایی و چگونگی تنظیم وصیت نامه رسمی و قانونی بیشتر بدانید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

درباره لزوم تنظیم وصیت نامه قانونی

وصیت نامه یک سند قانونی است که نحوه تقسیم اموال متوفی (پول، اموال شخصی، کودکان و حتی حیوانات خانگی) پس از مرگ را مشخص می کند. این سند قانونی تضمین می کند که دارایی های یک فرد پس از مرگ به صورت دلخواه، بین دیگران توزیع می شود. البته تنظیم وصیت نامه چیزی فراتر از مال و اموال است. در وصیت نامه علاوه بر نقل و انتقال اموال، ممکن است موارد دیگری مانند قید وصی و تعیین تکلیف و وظایف معین به او باشد.

نحوه تنظیم وصیت نامه قانونی در خارج از کشور

راه های مختلفی برای تنظیم وصیت نامه رسمی وجود دارد. بهتر است روشی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با شرایط شخصی شما سازگار باشد.

وصیت نامه نوشته شده توسط خودتان

وصیت نامه هولوگرافیک به وصیت نامه ای اطلاق می شود که با دست خط شخصی که وصیت نامه را تنظیم می کند، امضا و تاریخ گذاری شده باشد. معمولا این نوع وصیت نامه بدون شاهد تنظیم می شود.

بحث های زیادی در مورد قانونی بودن یا نبودن چرخ هولوگرافی وجود دارد. استدلال علیه این نوع اسناد این است که این وصیت نامه ها اغلب تشریفات رسمی ندارند و معتبر نیستند.

تنظیم وصیت نامه به صورت تصویری

وصیت نامه تصویری همان طور که از نامش پیداست، موردی است که وصیت کننده به صورت تصاویر ضبط شده، درباره تقسیم اموالش پس از مرگ توضیح می دهد. به طور معمول، هدف از این کار توصیف دارایی، شناسایی ذینفعان دارایی، یا تعیین مجری (هایی) است که املاک را مدیریت خواهند کرد. لطفاً توجه داشته باشید که این نوع وصیت نامه فقط در برخی از کشورها پذیرفته می شود.

وصیت نامه شفاهی

در این نوع وصیت، شخص در حضور خویشاوند وصیت می کند. این نوع وصیت اغلب غیر قابل اعتماد است. به خصوص اگر فرد در پایان عمر، بیمار باشد یا از سطح سلامت جسمی یا روانی برخوردار نباشد. وصیت شفاهی می تواند باعث بروز تعارضات زیادی در موقعیت های خانوادگی شود. اما در بسیاری از کشورها این تنها شکل تنظیم وصیت نامه رسمی و قانونی است.

امروزه در بسیاری از کشورها قوانینی برای نوشتن وصیت نامه و اثبات آن وضع شده است. غالباً وصیت نامه های غیررسمی مانند وصیت های شفاهی با ایراداتی مواجه می شوند و شخص به دلایل مختلفی می تواند به وصیت نامه اعتراض کند، از جمله عدم وظیفه شناسی وصیت کننده یا نفوذ شخص دیگری در حین تنظیم وصیت نامه در خارج از کشور.

شرایط تنظیم وصیت نامه در خارج از کشور

معیارهای تنظیم وصیت نامه قانونی چیست؟ چه کسی حق دارد وصیت نامه تنظیم کند؟ در این قسمت از مقاله به این مباحث می پردازیم. به طور کلی شرایط زیر برای نوشتن یک وصیت نامه الزامی است:

  • بالای هجده سال سن
  • ارزش دارایی های خود را بداند.
  • ظرفیت، این اصطلاح در واقع یک اصطلاح حقوقی است و به حالتی اطلاق می شود که در آن شخص قادر به تصمیم گیری، درک وقایع پیرامون و تصمیم و درک گزینه ها و پیامدهای تصمیم خود است.
  • اطلاعات و آگاهی از افرادی که عموماً انتظار می رود از اموال شما بهره مند شوند.

مدارک مورد نیاز برای تنظیم وصیت نامه قانونی

سوال رایج در این مورد این است که برای تنظیم وصیت نامه قانونی و رسمی چه مدارکی باید ارائه کنیم؟ لیست اسناد به شرح زیر است:

  1. فهرست دارایی ها (شامل املاک، حساب های بانکی، حقوق بازنشستگی و سرمایه گذاری)
  2. مشخصات کامل مجری
  3. نام و آدرس ذینفعان (افرادی که دارایی شما را دریافت خواهند کرد)
  4. نام کودکان زیر ۱۸ سال (در صورت وجود) یا نام افرادی که می خواهید به عنوان سرپرست آن ها تعیین کنید.
  5. فهرستی از اموالی که قصد دارید به عنوان هدایای ویژه به افراد یا سازمان‌های خاص بدهید.

انتخاب وصی برای تنظیم وصیت نامه

ممکن است سؤال شود که مجری وصیت کیست و چه کسی باید به عنوان وصی یا مجری وصیت نامه انتخاب شود؟ در تنظیم وصیت نامه در خارج از کشور می توانید همسر، فرزند، دوست یا خویشاوند خود را به عنوان وصی انتخاب کنید. مسئولیت های این شخص شامل جمع آوری دارایی ها، پرداخت بدهی ها و توزیع دارایی ها به ذینفعانی است که در وصیت نامه ذکر شده است.

البته ناگفته نماند که علاوه بر این افراد، ممکن است یک کارشناس (مثل وکیل یا حسابدار) یا یک سازمان دولتی مورد اعتماد برای انجام این کارها با پرداخت هزینه انتخاب شود.
می‌توانید یک یا چند ناظر یا مدیر را برای همکاری با یکدیگر تعیین کنید. در این صورت ناظر نمی تواند بدون اطلاع طرف مقابل رای صادر کند. انتخاب افراد مسن به عنوان سرپرست نیز توصیه نمی شود، زیرا این امر می تواند مشکل ساز باشد. سن و سلامت فرد باید همیشه در نظر گرفته شود.

اشتباهات رایج هنگام تنظیم وصیت نامه

حتی اگر تمام مراحل این مقاله را دنبال کرده باشید، باز هم جای خطا وجود دارد، به خصوص اگر وصیت نامه شما به روز نشده باشد، اشتباهات ساده می تواند منجر به از دست دادن ارث یکی از عزیزانتان شود. این خطاها می توانند موقعیت را برای شکایت رسمی از وصیت شما باز کنند یا آن را کاملاً باطل کنند. اگر بعد از امضای وصیت نامه متوجه اشتباهی شدید، بازنویسی وصیت نامه اغلب امن تر است.

علاوه بر این توصیه می شود ابتدا تحقیق کنید. به چند نمونه وصیت نامه نگاهی بیندازید و به آنچه می خواهید در وصیت نامه خود بگنجانید فکر کنید. سپس تصمیم بگیرید که آیا می خواهید خودتان وصیت نامه خود را بنویسید یا راهنمایی یک وکیل حرفه ای را ترجیح می دهید. اگر نیاز به راهنمایی دارید، توصیه می کنیم از یک وکیل مجرب برای تنظیم وصیت نامه قانونی راهنمایی و مشاوره بگیرید.

شرایط زندگی هر فردی مدام تغییر می کند، بنابراین بهتر است که وصیت نامه خود را به طور منظم مرور کنید، تا مطمئن شوید که با وضعیت فعلی شما مطابقت دارد. سعی کنید پس از تکمیل، یک نسخه از وصیت نامه خود تهیه کنید و اصل آن را نزد مجری یا وصی خود یا در مکانی امن (ترجیحاً غیر از محل سکونت خود) نگه دارید. درخواست های خود را تا حد امکان واضح و مشخص بیان کنید تا در آن زمان دچار سردرگمی نشوید.

جمع بندی

در این گزارش سعی کردیم اطلاعاتی در مورد تنظیم وصیت نامه قانونی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که در مقاله اشاره کردیم، تنظیم وصیت نامه در خارج از کشور بسیار مهم است. هیچ کس زمان مرگ خود را نمی داند. بنابراین بهتر است که تکلیف مال و اموال خود را در طول عمر خود مشخص کنیم. در این صورت خیالمان از مال و اموال و خانواده راحت خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با یک وکیل حرفه ای در شیراز می توانید به بهترین وکیل در شیراز مراجعه نمایید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=35129

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.