• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

تاثیر ورق فولادی در ایمنی خودرو

  • 27 مهر 1401 - 14:54
تاثیر ورق فولادی در ایمنی خودرو

سالها است که خودروها در همه جای دنیا فراگیر شده‌اند و باید دانست که امنیت آنها به ورق فولادی وابسته است. هرچقدر دانش و تکنولوژی ساخت خودروها افزایش پیدا می‌کند، موتورها قوی‌تر شده و سرعت خودروها افزایش پیدا می‌کند. در کنار آن راحتی و آرامش داخل کابین خودروها نیز اهمیت زیادی دارد و مورد توجه خودروسازان بزرگ قرار دارد. به همین دلیل هر ساله خودروهایی با امکانات بیشتر برای سرنشینان طراحی و تولید شده و روانه بازار جهانی آن می‌شود.

در کنار این موارد امنیت و ایمنی سرنشینان نیز اهمیت فراوانی دارد. هرچقدر سرعت خودروها افزایش پیدا می‌کند و استفاده از آنها رشد بیشتری می‌یابد، احتمال وقوع حوادث ناگوار افزایش پیدا کرده و لزوم ایمنی سرنشینان در مقابل حوادث بیش از پیش خودنمایی می‌کند. در این مطلب نگاهی به تاثیر ورق فولادی در افزایش ایمنی خودروها پرداخته خواهد شد.

چرا ایمنی خودروها اصل اساسی در خودروسازی است؟

حوادث رانندگی همیشه در کمین رانندگان است. حتی رانندگان حرفه‌ای و با تجربه نیز از حوادث در امان نیستند و ممکن است دچار سوانح رانندگی بشوند. گفته می‌شود که سه عامل می‌توانند دلایل اصلی بروز حوادث باشند. عامل خطای انسانی اولین مورد در این زمینه است که تا حدی قابل کنترل و مدیریت است. آموزش، کسب تجربه و همچنین کمک گرفتن از قوانین سخت‌گیرانه در رانندگی به همراه سیستم‌های رایانه‌ای نصب شده بر روی خودروها کمک می‌کند تا این عامل به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

دومین عامل حوادث رانندگی، جاده‌ها و مسیرهای تردد خودروها است. ایمنی جاده‌ها، ساخت اصولی و استفاده از مصالح با کیفیت در ساخت آنها و نصب علائم رانندگی و حفاظ‌ها کمک می‌کند تا این عوامل تاثیر کمتری در تصادفات داشته باشند و سوانح رانندگی را کاهش بدهند. سومین عامل سوانح رانندگی خودرو است. خودروها با دلایل مختلفی می‌توانند در حوادث موثر بوده و سطح آسیب ایجاد شده در این حوادث را کاهش و یا افزایش بدهند. اولین موضوع در مورد خودروها کیفیت طراحی خودرو و قطعات آن است.

مشکلات فنی که در یک خودرو ایجاد می‌شود، مانند هندلینگ ضعیف، عمل نکردن صحیح سیستم ترمز و طراحی ناایمن خودرو از عوامل پرخطر شدن یک خودرو است. در کنار این موارد کیفیت قطعات نیز اهمیت زیادی دارد. لاستیک‌های نامناسب، قطعات بی کیفیت و همچنین بدنه ضعیف که از ورق فولادی ساخته می‌شود از عوامل دیگری هستند که می‌توانند در کاهش ایمنی یک خودرو موثر باشند. از آنجایی که حفظ جان سرنشینان باید مهمترین موضوع در ساخت یک خودرو باشد، در نتیجه باید گفت که ساخت خودرو از لحاظ ایمنی در اولویت خودروسازی باید قرار بگیرد.

اهمیت آهن و ورق فولادی در ساخت خودرو

همانطور که گفته شد، ایمنی در خودروها اهمیت بسیار بالایی دارد و ساخت و استفاده از قطعات با کیفیت در این خصوص تاثیر بسزایی دارد. اگر نگاهی به قطعات اصلی خودرو داشته باشید به این نتیجه خواهید رسید که درصد بیشتری از یک خودرو با استفاده از آهن و آلیاژهای فولادی ساخته شده‌اند. این فلزات را می‌توانید از داخل موتور تا صندوق عقب خودرو پیدا کنید. به همین دلیل است که خودروسازی بر پایه صنعت فولادسازی استوار است. انواع ورق فلزی در قسمت‌های مختلف ماشین دیده می‌شود که هرکدام از آنها می‌توانند عاملی برای حفظ جان سرنشینان در سوانح رانندگی باشند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به ورق سیاه و سایر انواع ورق فولادی استفاده شده در خودروها خواهیم داشت.

انواع ورق فولادی استفاده شده در خودروسازی

ورق فولادی استفاده شده در خودروسازی در بیشتر مواقع از فولاد ضد زنگ و با آلیاژ ۳۰۴ تولید می‌شود. این نوع از فولاد بیشتر از پنج درصد کروم دارد و کربن داخل آن کمتر از دو درصد است. در کنار این دو عنصر، موادی همچون نیکل، تیتانیوم و سلنیوم نیز در آلیاژ  304 وجود دارد. از این آلیاژ البته به صورت تسمه یا لوله نیز در خودروسازی استفاده می‌شود. ورق‌های فولادی اصولا ضخامت کمی دارند تا خودرو سبک بوده و وزن اضافی به آن تحمیل نشود. این ضخامت در حدود ۷۶ میلی متر است. برای ساخت این ورق‌ها از شمش فولاد، از روش نورد استفاده می‌شود.

خودروهای ایمن در ایران و دنیا را بشناسید

امتیاز ایمنی فقط به ورق فولادی استفاده شده در خودرو محدود نمی‌شود و به موارد زیادی بستگی دارد. اما به صورت کلی می‌توان گفت که خودروسازان داخلی سال‌های متمادی به بحث ایمنی سرنشینان توجه کافی نداشتند و حضور خودروی پراید در کشور نشانه همین موضوع است. اما می‌توان خودروهایی را نیز پیدا کرد که از لحاظ ایمنی در سطح قابل قبولی قرار دارند. در این خصوص از خودروی سمند به عنوان ایمن‌ترین خودروی تولید شده در ایران خودرو نام برد. این خودرو توسط موسسه‌ای در انگلیس مورد آزمایش قرار گرفت و توانست به امتیازهای حداقل ایمنی قابل قبول دست پیدا کند.

در مورد خودروسازی سایپا که سابقه بدی با خودروی پراید خود در بین مصرف کنندگان دارد باید گفت که خودروی شاهین دارای ایمنی بالاتری در برابر سایر خودروهای داخلی دارد. این محصول ایرانی در موسسات اروپایی مورد آزمایش ایمنی قرار گرفته و توانسته است به نمره قبولی دست پیدا کند.

در بین خودروهای خارجی که توسط شرکت‌های معتبر خودروسازی عرضه می‌شوند و از استاندارد بالایی برخوردار هستند، می‌توان مرسدس بنز کلاس سی را یکی از ایمن‌ترین خودروها معرفی کرد. در این خودروها علاوه بر استفاده از ورق فولادی مستحکم، امکانات ایمنی بسیاری نیز دیده شده است.پس از این مدل از شرکت بنز می‌توان خودروی مدل روگ شرکت نیسان و تویوتا مدل کرولا را معرفی کرد. در این میان می‌توان از سری ۳ شرکت آلمانی بی ام دبلیو نیز نام برد که برای ایمنی خودرو و سرنشینان امکانات فراوانی را استفاده کرده است.

جمع بندی

در این مطلب نگاهی به خودرو و ایمنی سرنشینان خودرو داشتیم. هرچند که سرعت، قدرت و راحتی رانندگان و سرنشینان خودرو از موارد مهم در برتری خودروها نسبت به یکدیگر است، اما اصل ایمنی را می‌توان اولین اولویت در ساخت یک خودروی خوب دانست. برای افزایش ایمنی خودروها از ورق‌های فولادی در بدنه و شاسی خودرو استفاده می‌شود تا در زمان بروز حوادث، کمترین آسیب به کابین و داخل خودرو وارد شده و در نهایت سرنشینان با آسیب کمتری مواجه بشوند.

ورق‌های فولادی متعددی در خودروها استفاده می‌شود که از نوع ورق گالوانیزه و ورق سیاه هستند. ضخامت و کیفیت این ورق‌ها هستند که عاملی برای استحکام بدنه و در نهایت حفظ جان سرنشینان خواهند بود. باید گفت که اگر ورق فولادی با کیفیتی در خودروها استفاده شود، می‌توان امیدوار بود که تعداد کشته شدگان جاده‌ای کشورمان که هرساله عددهای بزرگ و ناراحت کننده‌ای هستند به میزان زیادی کاهش پیدا کند. این مقاله برگرفته از مقاله ورق خودرو سایت فولاد فرتاک سورین بود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=31173

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.