• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

برش لیزر و نقش برش لیزر در صنعت ایران

  • 08 اسفند 1402 - 16:04
برش لیزر و نقش برش لیزر در صنعت ایران

برش لیزر 

اهمیت برش لیزر و نقش آن در صنعت ایران غیر قابل انکار است. چرا که در حال حاضر از این سیستم‌ها در صنایع بسیار زیادی استفاده می‌شود که یکی از مهمترین آن‌ها صنعت خودروسازی است. برش لیزر را می‌توان فرایند برش سی‌ان‌سی به شمار آورد.

در این فرایند از سیستم‌های پرقدرت لیزر برای برش مواد استفاده می‌کنند. علاوه بر صنعت خودروسازی، تکنولوژی برشلیزری ایران به صنعت پزشکی، تولید لوازم خانگی و ابزار آشپزخانه، ابزار آلات صنعتی، جواهرات، صنعت هوا و فضا، طراحی داخلی و دکوراسیون، صنایع چوب و..‌‌ نیز ورود کرده و پاسخگوی بسیاری از این صنایع است.

به این ترتیب می‌توان گفت دستگاه‌های برش لیزری در حال حاضر از پرکاربردترین سیستم‌ها در فرایند تولید هستند. با کمک این دستگاه‌ها مهندسان و طراحان و تولید کنندگان می‌توانند طرح‌های بسیار پیچیده‌تری را ایجاد کرده و در اختیار متقاضیان قرار دهند.

در این مقاله به ارائه مطالبی درباره برش لیزری ایران خواهیم پرداخت و نقش برش لیزر آهن در صنایع ایران را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

اهمیت و نقش تکنولوژی برش لیزر در صنعت برش ایران

برش دهی به فلزات با استفاده از دستگاه برش لیزر آهن و دیگر انواع این محصولات، امکانات و ویژگی‌هایی را فراهم می‌سازد که در تجهیزات برش و ماشین کاری‌های سنتی نمی‌توانستید آن‌ها را پیدا کنید. از طریق این دستگاه‌ها برش‌هایی با دقت بسیار بالا ایجاد می‌شوند.

برش‌هایی که بسیار تمیز بوده و هیچگونه لک و یا آثار منفی و آسیبی بر روی مواد مورد نظر شما به وجود نمی‌آورند. در حال حاضر در کشور ایران در صنایع بسیار زیادی از خدمات برش لیزر استفاده می‌شود. از جمله این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صنعت دکوراسیون و خودروسازی

طراحان و مهندسین حوزه دکوراسیون و طراحی داخلی با کمک دستگاه‌های برش لیزر، امکان پردازش تعداد بسیار بالایی از گرافیک‌های پیچیده و دشوار را به دست می‌آورند. این افراد می‌توانند با صرف مدت زمانی بسیار کوتاه و به راحت‌ترین شکل ممکن به پردازش گرافیک‌های مورد نظر خود اقدام کنند.

صنعت خودروسازی دیگر صنعتی است که از دستگاه‌های برش لیزر کمک می‌گیرد. در این صنعت خودروسازان بخش‌های مختلف فلزی اتومبیل‌ها را با کمک سیستم‌های برشلیزری تولید می‌نمایند. از جمله این قسمت‌ها می‌توان به درب اتومبیل، لوله‌های خروجی، ترمز و… اشاره کرد.

در واقع و از آنجایی که تکنولوژی برش لیزر ایران توانسته به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کند، بهینه سازی خودروها و حفظ و ارتقای امنیت آن‌ها با کمک این سیستم‌ها نیز با گسترش روبرو شده است. همان‌طور که می‌دانید صنعت تولید خودرو بسیار رقابتی است.

در این صنعت میزان خطا بسیار مهم بوده و دقت بالای تولید و مراحل ساخت خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است. خودروها باید علاوه بر برخورداری از کیفیت بسیار بالا با سرعت مناسب نیز تولید شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرند.

به همین دلیل استفاده از دستگاه‌های برش لیزری در این صنعت اهمیت بسیار زیادی دارد. با کمک این سیستم‌ها اطمینان دارید که برش‌های مورد نظرتان با دقت بالا ایجاد شده و لبه‌های قطعات نیز تمیز و با کیفیت هستند.

علاوه بر برش قطعات در صنعت خودروسازی، از تکنولوژی برش لیزر استفاده‌های دیگری نیز به عمل می‌آید که از جمله آن‌ها می‌توان به جوشکاری، روکش کاری، حکاکی، علامت گذاری و…. اشاره کرد‌.

به همین دلیل عده زیادی از کارشناسان بر این باورند که این سیستم‌ها یک نوع دستگاه همه کاره محسوب می‌شوند و وجود آن‌ها برای پیشبرد اهداف کسب و کارها و صنایع تولیدی ضرورت اساسی دارد.

صنایع تولید ظروف آشپزخانه و لوازم خانگی

یکی دیگر از خدمات برش لیزر در کشور ایران استفاده از این تکنولوژی در صنعت تولید ظروف آشپزخانه است.

همان‌طور که می‌دانید یکی از پرمصرف‌ترین لوازم و تجهیزات در سراسر جهان ظروف آشپزخانه هستند. به همین دلیل درخواست‌های زیادی هم برای تهیه این ابزار در کشور ایران و سایر نقاط جهان وجود دارد.

با کمک تکنولوژی برش لیزر می‌توان با استفاده از انواع مختلفی از فلزات، ظروف متنوعی را طراحی و تولید کرد و در اختیار مصرف کنندگان قرار داد.

از مهمترین این فلزات می‌توان به آلیاژهای ضد زنگ و ظریف و مقاوم اشاره کرد.

دستگاه‌های برش لیزر ایران می‌توانند این نوع فلزات را در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با دقت بسیار بالا برش داده و ظروف پرکاربرد آشپزخانه را طراحی و تولید نمایند.

علاوه بر ظروف آشپزخانه، تعداد بسیار زیادی از لوازم خانگی نیز با کمک این فناوری مدرن و پیشرفته جهانی تولید شده و به بازار مصرف ارائه می‌گردند تا پاسخگوی نیازهای در حال رشد متقاضیان باشند.

صنعت پزشکی

تکنولوژی برش لیزر ایران به تولید ابزار و اجزا و تجهیزات پزشکی نیز ورود کرده است.

در این حیطه برای ساخت اجزای لوله پزشکی، ابزارهای متنوع و پیچیده جراحی، سوزن‌های حاوی نوک‌های غیر معمول و…. از برش لیزر استفاده می‌کنند تا لبه‌های تیز و خطوط و الگوهای درون لبه‌ای مد نظر خود را به وجود آورند.

چراکه سیستم‌های  برشلیزری دقت و کیفیت و سرعت بالاتری نسبت به دیگر روش‌ها و برش‌های معمول دارند.

از این فناوری می‌توان برای اندازه نقطه‌های خیلی کوچک نیز استفاده کرد و فرایند برش را علاوه بر سرعت بالا، با وضوح کافی به سرانجام رساند.

از تکنولوژی برش لیزر می‌توان برای ساخت هرگونه شکل و یا فرم منحصر به فردی در صنعت پزشکی استفاده کرد و محصولات جدید و متنوعی به وجود آورد.

برش لیزری و ساخت ابزار و جواهرات

یکی دیگر از خدمات برش لیزر در ایران ساخت ابزارآلات متنوعی از قبیل بیل، چکش و ….است. از این سیستم می‌توان برای ساخت ابزارهای متنوع از جنس فولاد ضد زنگ، نرم و آلومینیوم استفاده کرد.

علاوه بر صنعت ساخت ابزار از این تکنولوژی برای ساخت جواهرات پیچیده و با ظرافت بالا نیز استفاده می‌کنند و انواع مختلفی از آویزها و گوشواره‌ها و…. را به وجود می‌آورند.

صنعت هوا و فضا

در صنعت هوافضا نیز از دستگاه‌های برش لیزری استفاده شده و فرایند ساخت هواپیما را به اتمام می‌رسانند.

علاوه بر ساخت هواپیما، انواع فلزیاب، نوار نقاله، چرخ‌های دستی، ابزارهای مکانیکی و… را نیز با کمک دستگاه برش لیزر به وجود می‌آورند.

در واقع کاربرد اصلی دستگاه برش لیزری در صنعت هوا و فضا برش قطعات است که می‌توان آن را به صورت تخت، سه بعدی و پنج محوره انجام داد.

در بیشتر موارد در این صنعت از فلز آلومینیوم استفاده می‌شود که نیاز به برش‌ها و برش دهنده‌های دقیقی دارد و لذا استفاده از تکنولوژی برش لیزر در این صنعت افزایش فراوانی یافته است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=53902

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.