• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

افزایش ۵ برابری تعداد افراد چاق در چند سال اخیر!

  • 18 مرداد 1402 - 15:03
افزایش ۵ برابری تعداد افراد چاق در چند سال اخیر!

امروزه بسیاری از مردم ایران با مشکل کم تحرکی و افزایش وزن درگیر هستند و به دنبال یافتن راه حلی برای این مشکل می باشند. چاقی با عوارض بسیار زیادی همراه است و می تواند بیماری های بسیار زیادی را در بر داشته باشد. طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، تعداد افراد چاق در ایران در ۴۰ سال گذشته، تقریبا ۵ برابر شده است و امکان دارد این آمار هر ساله افزایش یابد. علت بروز این مشکل شغل های کم تحرک مردم است و در ضمن امروزه مردم برای انجام امور روزمره خود از دستگاه ها و ابزار های خاصی استفاده می کنند و از این رو هیچ گونه تحرکی ندارند. بهترین کار این است که افراد چاق به بهترین کلینیگ لاغری در تهران مراجعه کنند تا از خدمات آن، برای داشتن اندام بهتر کمک بگیرند.

چاقی در ایران

کشورهای مدرن آمار چاقی و اضافه وزن بیشتری نسبت به ایران دارند اما مشکل چاقی در کشور ما نیز رو به افزایش است و از ۴۰ سال اخیر تا به امروز تعداد افراد چاق در کشور ما تقریبا پنج برابر شده است که این مشکل به علت تغییر یافتن نحوه زندگی مردم است. لازم به ذکر است که بیش از ۱۵ درصد از کودکان و نوجوانان در کشور ایران درگیر مشکل چاقی هستند. مشکل چاقی در کودکان و نوجوانان یک مسئله بهداشتی کاملا مهم است زیرا چاقی در افراد کم سن سبب می شود در آینده بسیار نزدیک، جمعیت جوان تری داشته باشیم که تحت تاثیر بیماری های غیرواگیر قرار می گیرند. از این رو سازمان جهانی بهداشت برنامه ای را با عنوان پایان دادن به چاقی کودکان راه اندازی کرده و روش هایی را در اختیار کشورها قرار داده است.

تقریبا ۹۰ درصد مردم کشور ایران تحرک کافی در زندگی روزمره شان ندارند. در واقع داشتن فعالیت بدنی به اندازه می تواند از جمله پایه‌های زندگی سالم به شمار رود و اخیرا ما فعالیت بدنی بسیار کم افراد به علت سبک زندگی غلط و افزایش شهرنشینی را شاهدیم و میبینیم که اکثر افراد تحرک کافی جهت برقرار کردن تعادل میان انرژی دریافتی و مصرفی را ندارند. میزان فعالیت بدنی کافی برای هر فرد بسته به وزن، جنس، سن و جثه او متفاوت است ولی در کل لازم به ذکر است که افراد روزانه باید دست کم نیم ساعت پیاده‌روی داشته باشند.

چاقی در ایران

آیا چاقی منجر به مرگ زودرس می شود؟

چاقی ممکن است موجب بروز برخی از مشکلات سخت جدی شود که و در نتیجه منجر به مرگ زودرس شود. برخی از این مشکلات شامل موارد زیر هستند:

۱. بیماری‌های قلبی: چاقی ممکن است خطر به وجود آمدن بیماری‌های قلبی از جمله بیماری عروق کرونر (کاهش جریان خون به قلب)، افزایش فشار خون و افزایش سطح کلسترول را افزایش دهد.

۲. دیابت نوع ۲: چاقی ممکن است سبب بروز مقاومت به انسولین گردد و در نتیجه دیابت نوع ۲ را ایجاد کند.

۳. سرطان: چاقی احتمال بروز خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان رحم را بیفزاید.

۴. بیماری‌های تنفسی: چاقی سبب بروز بروز بیماری‌های تنفسی از جمله آپنه خواب (توقف تنفس در طول خواب) و آسم شود.

۵. بیماری‌های کبدی: چاقی می‌تواند خطر بروز بیماری‌های کبدی مانند چربی کبدی و سیروز را بیفزاید.

از این رو، چاقی می‌تواند به صورت کاملا مستقیم یا غیرمستقیم سبب مشکلات فراوانی شود که در نهایت ممکن است منجر به مرگ زودرس شوند. برای حفظ سلامتی، مهم است که به کنترل و کاهش وزن خود توجه کنید و به یک سبک زندگی سالم و فعال پایبند باشید.

علل چاقی چیست؟

چاقی علل مختلفی دارد که هر یک از آن ها ممکن است تاثیر بسیار مستقیم بر روی چاقی بگذارند. ما در ادامه برخی از این علل را برای شما شرح خواهیم داد:

۱. داشتن رژیم غذایی نادرست: استفاده بیش از اندازه غذاهای با ارزش غذایی کم، غذاهای پرچرب و پرکالری، نوشیدنی‌های قندی، فست فود و تنقلات ممکن است سبب بروز افزایش وزن شود.

۲. داشتن فعالیت بدنی کم: نداشتن تمرین منظم و داشتن فعالیت بدنی کم می‌تواند سبب بروز افزایش وزن شود.

۳. ژنتیک و ارث: عوامل ژنتیکی نقش بسیار مهمی در چاقی دارند و ممکن است بعضی افراد به علت وراثت و ژنتیک چاق شوند.

۴. داشتن استرس و مضطرب بودن: استرس و اضطراب ممکن است سبب افزایش تمایل به خوردن غذاهای ناسالم و افزایش وزن گردد.

۵. عوامل روانشناختی: برخی افراد به عنوان پاسخ به احساسات منفی مانند افسردگی و اضطراب بیشتر خوردن غذا را ترجیح می‌دهند که ممکن است به افزایش وزن منجر شود.

۶. مصرف برخی داروها: استفاده از برخی داروها از جمله آنتی‌دپرسانت‌ها، استروئیدها و برخی داروهای درمانی می‌تواند موجب افزایش وزن گردد.

۷. داشتن مشکل در خواب: نداشتن خواب کافی و مشکلات خواب از جمله آپنه خواب ممکن است سبب افزایش وزن شود.

۸. عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند تبلیغات غذای ناسالم، قرارگیری در محیط‌هایی که تمایل به فعالیت بدنی کمتری دارند، و دسترسی آسان به غذاهای پرچرب و پرقند ممکن است باعث چاقی شوند.

علل چاقی چیست؟

کلام آخر

افراد بسیاری هستند که از داشتن اندام چاق رنج می برند و به دنبال یافتن راه حلی برای این مشکل می باشند. اما متاسفانه امروزه میزان چاقی نسبت به سال های قبل بسیار افزایش یافته است که علل مختلف دارد. اصلی ترین علت چاقی و افزایش وزن، نداشتن تحرک کافی در طول روز است. از این رو بهتر است افراد چاق به کلینیک های لاغری مراجعه کنند تا پزشکان به آن ها در این زمینه کمک کنند. ما نیز سعی خود را به کار گرفتیم تا اطلاعات کافی و مفید در این باره در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که هر گونه انتقاد یا پیشنهاد در این باره دارید، می توانید از طریق سایت تاپتنا یا toptena.ir با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=46102

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.