• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آیا ایمپلنت در افراد دیابتی قابل انجام است؟

  • 28 آبان 1401 - 13:03
آیا ایمپلنت در افراد دیابتی قابل انجام است؟

آیا دیابت می‌تواند مانعی برای انجام ایمپلنت دندان در افراد دیابتی باشد؟ قطعاً که دیابت بیماری جدی است و باید کنترل و یا درمان شود اما نمی‌تواند مانعی برای انجام ایمپلنت دندان شود. افراد می‌توانند با روش‌های مختلفی که پزشک معالجشان توصیه کرده است دیابت خود را کنترل و میزان آن را به حداقل برسانند و ایمپلنت دندان را انجام دهند. داشتن دندان‌هایی سالم  در درجه اول سبب جویدن درست غذا و در نتیجه هضم و سلامت بدن می‌شود، سپس باعث زیبایی چهره خواهد شد. علاوه بر این‌ها حس اعتماد به نفس را در هر شخصی بالا می‌برد. بنابراین افراد دیابتی با رعایت برخی نکات که اشاره می‌شود ایمپلنت موفقی خواهند داشت.

چرا ایمپلنت دندان مقبولیت زیادی بین افراد دارد؟

 در این چند سال اخیر مزایای ایمپلنت و ویژگی های منحصر به فرد آن باعث شده است که ایمپلنت در بین مردم از مقبولیت و محبوبیت زیادی برخوردار باشد. چرا که یک روش مطمئن و کارآمد برای جایگزین دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود. دندان‌های افراد به مرور زمان استحکام و سلامت خود را از دست می‌دهند و یا طی اتفاقی دندان‌ها از دست می‌رود. چنانچه دندان‌ها یک بخش اساسی در زیبایی و حتی سلامت فیزیکی افراد به شمار می‌رود جایگزین دندان یک روش درمانی بسیار پرطرفدار در بین مردم خواهد بود.

همچنین ایمپلنت دندان مانند دندان‌های طبیعی عمل کرده و توسط پایه‌ای محکم در استخوان‌های فک متصل و جوش می‌خورد. برای داشتن یک ایمپلنت موفقیت‌آمیز و بدون ریسک تنها کافی است برخی موارد را رعایت کنید و از آن‌ها مطمئن شوید. معاینه و چکاپ کامل وضعیت سلامت افراد خصوصاً کسانی که سابقه خانوادگی در زمینه بیماری مانند دیابت دارند و ارزیابی تراکم استخوان از موارد ضروری هستند. همچنین در مراحل ابتدایی باید عکس‌های رادیولوژی گرفته شود تا از محل کاشت و ایمپلنت مطمئن‌تر شوید.

چه افرادی مناسب درمان ایمپلنت نیستند؟

در قدم اول باید دندان‌های بیمار توسط دندانپزشک ماهر مورد بررسی و معاینه کامل قرار بگیرد تا وضعیت کلی آن معلوم شود. افرادی که لثه‌های تخریب شده و یا بیماری لثه، استخوان‌های ناکافی در ناحیه فک، بیماری‌های مربوط دهان و دندان دارند کاندید مناسب ایمپلنت نیستند. همچنین کسانی که از داروهایی مصرف می‌کنند که ترمیم و اصلاح استخوان را به تأخیر می‌اندازد و یا در کل از وضعیت مناسب و سلامت استخوان بستر کاشت برخوردار نیستند. چناچه استخوان‌های این محوطه ضعیف و متراکم نباشند نمی‌توانند دندان را تحمل کنند و ایمپلنت دندان را با شکست مواجه می‌کنند.

همچنین برای افرادی که سیگار می‌کشند امکان عدم موفقیت وجود دارد زیرا دخانیات باعث ایجاد عفونت در محل کاشت شده  و یا روند ترمیم استخوان را کند می‌نماید. بنابراین افراد سیگاری نمی‌توانند کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان باشند اما نسبت به تعداد مصرف سیگار روزانه هر فرد می‌تواند درجه آن متفاوت شود. حتی افرادی که از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را تخریب و یا ضعیف می‌کند مانند داروهای استروئیدی نیز نمی‌توانند ایمپلنت موفقی در پی داشته باشد.

عادت‌های بد برخی از افراد همچون دندان قروچه و همچنین فشار بیش از حد به دندان که سبب سایش دندان می‌شود نیز می تواند باعث آسیب زدن به ایمپلنت شود. بنابراین این افراد نیز کاندید‌های مناسبی برای ایمپلنت دندان تهران یا شهرهای دیگر نیستند و باید کنترل و درمان شود تا بتوانند این درمان را انجام دهند.

افراد دیابتی در چه صورت می توانند ایمپلنت دندان کنند؟

قبل از انجام ایمپلنت دندان در تمامی افراد خصوصاً افراد دیابتی باید بررسی‌های فیزیکی صورت گیرد تا ایمپلنت دندان با شکست و یا آسیب مواجه نشود. دندانپزشکان موظف هستند پیش از شروع درمان ایمپلنت علاوه بر بررسی وضعیت دهان و دندان باید وضعیت جسمانی فرد را نیز معاینه و بررسی کند. معاینه و چکاپ مختلف بیماران قلبی، میزان قندخون و فشارخون، و… اقداماتی هستند که باید انجام شود تا بتوان با اطمینان بیشتری پیش رفت. افراد مبتلا به دیابت باید قبل از هر جراحی وضعیت آن‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد از آنجایی که ایمپلنت نیز نوعی جراحی محسوب می‌شود باید بررسی‌ها اعمال شود.

افرادی که فکر می‌کنند دیابت مانع انجام هر گونه خدمات دندانپزشکی از جمله ایمپلنت می‌شود باید بدانند که اگر دیابت آن‌ها کنترل شده و تحت درمان باشند هیچ مانعی نخواهد داشت. بنابراین اگر میزان قندخون افراد قبل ایمپلنت دندان در حالت نرمال خود نباشد باید به صورت مکرر میزان قند خون بررسی و کنترل شود. افرادی که گرفتار دیابت شدید هستند روند درمان زخم آن‌ها به کندی پیش می‌رود و یا دچار عفونت و التهاب می‌شوند بنابراین باید تحت درمان و مراقبت باشند. کاشت دندان کسانی که با چنین عوارضی مواجه هستند ممکن است با موفقیت انجام نشود.

کنترل و درمان دیابت قبل از ایمپلنت یکی از کارهای الزامی است که متأسفانه بسیاری از افراد از وجود چنین بیماری در خود بی‌اطلاع هستند. دندانپزشکان به تمامی افراد توصیه می‌کنند تا قبل ایمپلنت از سلامت خود مطمئن شوند و در صورت وجود دیابت آن را کنترل نمایند. چکاپ دیابت در تمامی افراد الزامی نیست و بسته به سابقه خانوادگی می‌توان کمی از این موضوع مطلع شد. کسانی که دیابت دارند در تمام مراحل تحت نظارت و کنترل قرار می‌گیرند. دوره درمان کامل ایمپلنت به دلیل بسط دادن استخوان به ریشه اصلی بین ۳ الی ۵ ماه طول خواهد کشید. بنابراین در این مدت فرد متوجه موفقیت و یا شکست ایمپلنت خود می‌شوند و اگر دیابت کنترل نشود لثه‌ها دچار عفونت و التهاب می‌شوند. استفاده از دهانشویه مناسب و رعایت بهداشت دهان و دندان علاوه بر کنترل میزان قند خون مهم و حیاتی است.

سوالات متداول

  1. آیا افرادی که دچار دیابت هستند می‌توانند ایمپلنت دندان انجام دهند یا خیر؟

از آنجایی که دیابت یک بیماری است که باعث تشدید زخم و التهاب می‌شود و ایمپلنت نیز نوعی جراحی است،  تنها در صورت کنترل دیابت و تحت مراقبت بودن، پس از مشورت با دندانپزشک و رعایت و کنترل کردن مداوم دیابت خود ایمپلنت کنند.

جمع بندی

دندان‌ها از بهترین نعمت‌های خدادای است که به بندگان عطا شده است بنابراین باید با تمام وجود از آن‌ها مراقبت کرد. گاهی اوقات به دلیل کهولت سن و یا برخی از اتفاقات غیر مترقبه افراد دندان‌های خود را از دست می‌دهند که باید جایگزینی برای آن‌ها در نظر بگیرند. ایمپلنت دندان از جمله روش‌های بسیار بااعتبار و پرطرفدار در بین افراد به حساب می‌آید که می‌توان دندانی مشابه دندان طبیعی خود داشته باشید. قبل از انجام ایمپلنت دندان افراد باید از صحت دهان و دندان و وضعیت فیزیکی خود مطمئن شوند. دیابت بیماری است که می‌تواند باعث عدم موفقیت در کاشت ایمپلنت شود اما اگر کنترل شود مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ایمپلنت دندان و دیگر روش های درمان دندانپزشکی در تهران میتوانید اینجا کلیک کرده و با مراجعه به سایتدکتر سید رضا خسروانی متخصص دندانپزشکی زیبایی تهران  از مشاوره های تخصصی  رایگان و آنلاین ایشان نیز استفاده کنید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=34103

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.