• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳

آشنایی با جزایر اطراف کیش و راه‌های دسترسی به آن‌ها

  • 05 آبان 1401 - 16:49
آشنایی با جزایر اطراف کیش و راه‌های دسترسی به آن‌ها

جزیره کیش همیشه یکی از ابتدایی‌ترین مقاصدی بوده که هر مسافری آن را انتخاب می‌کند. این موضوع به دلیل اماکن دیدنی متنوع در کنار تفریحات خارق العاده به وجود آمده است و روز به روز نیز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. حالا موضوعی که وجود دارد این است که آیا تنها جزیره‌ای که در ایران وجود دارد کیش است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر. تعداد جزایری که در خلیج فارس وجود دارند زیاد است ولی معروف‌ترین گزینه‌ها همیشه کیش و قشم بوده‌اند و به همین دلیل است که همیشه تور کیش از تهران جزء پرطرفدارترین تورها بوده و ساکنین تهران برای خرید آن علاقه زیادی نشان می‌دهند.

ما در این مطلب تصمیم داریم تا شما را با جزیره‌های اطراف جزیره کیش آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

معرفی جزیره هرمز

یکی از جزیره‌هایی که شاید نام آن را تا به حال زیاد شنیده باشید، جزیره هرمز است. ‌می‌توانیم از این جزیره به عنوان یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها در خلیج فارس نام ببریم چرا که به دلیل مجاورت آن با تنگه هرمز، از موقعیت بسیار خوبی برخوردار بوده و آن را حساس می‌نماید.

یکی از شگفتی‌ها در جزیره هرمز، خاک سرخ رنگ آن است. زمانی که روی این جزیره راه می‌روید می‌توانید تصور کنید روی مریخ قدم گذاشته‌اید چرا که خاک سرخ رنگ آن، بسیار هرمز را به این مثال نزدیک می‌کند.

در جنوب جزیره هرمز یک کوه وجود دارد که کوه خوراکی است. بله درست است. خاک این کوه خوراکی است و مردم ساکن جزیره هرمز از آن به عنوان ادویه استفاده می‌کنند و در پختن غذا، ترشی، سالاد، مربا و … از آن استفاده می‌نمایند.

در نهایت نیز نمی‌توان از بخش‌های تاریخی جزیره چشم پوشی کرد. در زمان استعمار نیروهای پرتغالی، قلعه و تجهیزاتی را در جزیره ساخته‌اند که به راحتی می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید یا به موزه‌های این جزیره بروید و از آثار باستانی ارزشمند دیدن نمایید. اگر شما هم جزء افرادی هستید که با تور کیش از اصفهان سفر می‌کنید، می‌توانید در کنار دیدن از جزیره کیش، با استفاده از قایق به جزیره هرمز نیز بروید و از قسمت‌های دیدنی آن دیدن نمایید.

معرفی جزیره هندورابی

یکی از جزیره‌های نزدیک به جزیره کیش، هندورابی است. این جزیره حدود ۲۸ کیلومتر با کیش فاصله دارد و شما به عنوان مسافر جزیره کیش به راحتی می‌توانید به هندورابی نیز سفر کنید.

حدود ۲۰۰ بومی در هندورابی ساکن هستند که بیشتر آن‌ها از تبار عرب هستند و به عنوان قدیمی‌ترین افراد این جزیره شناخته می‌شوند. ساکنین این جزیره در کار غواصی و صیادی مشغول هستند که به صورت کلی شغل بومیان ساکن در بیشتر جزیره‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل است که شما می‌توانید تازه‌ترین ماهی‌ها و محصولات آبی را در هندورابی پیدا کنید.

این جزیره قابلیت این را دارد که از گردشگران و مسافران پذیرایی نماید و مسافرتی لذت بخش را برای این افراد بسازد. به همین خاطر چند سالی است که سازمان گردشگری، این جزیره را مورد توجه قرار داده و در حال ساخت زیر ساخت‌هایی برای پذیرایی از مسافرین می‌باشد.

در راستای این آماده سازی دستورهایی برای ساخت فرودگاه و بندرگاه داده شده است و همچنین برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، فعالیت‌های عمرانی انجام شده است.

معرفی جزیره لاوان

آیا تا به حال نام مروارید خلیج فارس را شنیده‌اید؟ می‌دانستید که مروارید خلیج فارس، همان جزیره لاوان است؟ از گذشته تعداد زیادی از ساکنین جزیره لاوان به کار صید مروارید مشغول بوده و به صورت کاملا تخصصی این کار را انجام داده و مرواریدهای قیمتی و با ارزش را صید می‌کردند. به همین دلیل به آن مروارید خلیج فارس گفته می‌شود.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که در حال حاضر دیگر افرادی که در کار صید مروارید هستند، زیاد نبوده و به سختی می‌توانید از میان قدیمی‌ترین افراد ساکن در لاوان، کسی را پیدا کنید که این کار را به صورت تخصصی انجام دهد. امروزه دیگر کار صید ماهی در لاوان رواج پیدا کرده است و شما می‌توانید انواع و اقسام ماهی‌های تازه و خوشمزه را از این جزیره خریداری نمایید.

البته تعدادی از افراد ساکن در جزیره لاوان نیز برای امرار معاش به سکوهای نفتی رفته و مشغول به کار شده‌اند. منطقه‌ای در لاوان وجود دارد که از منابع نفتی غنی بوده و به همین دلیل تاسیسات نفتی را می‌توانید در اینجا مشاهده نمایید. به این صورت فرصت شغلی برای ساکنین لاوان به وجود آمده است تا بتوانند زندگی خود را از این راه بگذرانند.

معرفی جزیره لارک

یکی دیگر از جزایر نزدیک به کیش که قصد داریم در این مطلب به شما معرفی نماییم، جزیره لارک است. سختی زندگی در لارک باعث می‌شود تا تعداد افرادی که این جزیره را برای مسافرت انتخاب می‌کنند، کم باشد. باید به این موضوع اشاره کنیم که بخشی از جزیره لارک در تنگه هرمز قرار گرفته است و اگر بخواهیم به صورت دقیق بیان کنیم، چیزی که ما از لارک می‌دانیم، جزیره‌ای مستقر بر کوه‌های مخروطی و آتشفشانی می‌باشد.

این شکل از جزیره باعث شده تا ساکنین لارک نتوانند به کشاورزی مشغول شوند و به صورت کلی تمام توان خود را برای امرار معاش روی ماهی گیری و صید موجودات آبزی بگذارند. البته غواصی نیز یکی دیگر از مشاغلی است که در جزیره لارک افراد به آن مشغول هستند.

مشکل دیگری که در جزیره لارک وجود دارد، نبود آب آشامیدنی است. روزانه آب آشامیدنی مورد نیاز بومیان و سایر افراد ساکن در این جزیره توسط کشتی و از بندرعباس تامین می‌شود چرا که آب موجود در لارک برای خوردن و پختن غذا نامناسب است. در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که این جزیره مورد بی‌مهری زیادی قرار گرفته است و شما می‌توانید مناطق دیدنی زیادی را در لارک ببینید ولی به دلیل عدم توجهی که نسبت به لارک وجود دارد، هیچ گاه این مناطق دیده نخواهند شد.

نتیجه گیری

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با تعدادی از مهم‎ترین جزایر نزدیک به کیش آشنا نماییم. همانطور که قبلا هم بیان کردیم ایران دارای جزایر زیادی است ولی فقط کیش و قشم هستند که بین تمامی افراد شناخته می‌شوند و شاید تا به حال نام سایر جزیره‌ها به گوش شما برخورد نکرده باشد. قطعا جزیره‌های خلیج فارس خیلی بیشتر از تعدادی هستند که در این مطلب بیان شد ولی ما تلاش کردیم تا نزدیک‌ترین موارد به کیش را معرفی نماییم.

منبع

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=31846

برچسب ها

ثبت دیدگاه

  1. خیلی ممنون از مطلب مفیدتون
    من حتما میرم لاوان خیلی علاقه مند شدم ببینم این جزیره رو

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.