• امروز : شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳

آخرین وضعیت آتش سوزی تالاب انزلی/ نابودی ۷ هکتار از اراضی

  • 11 شهریور 1400 - 2:31
آخرین وضعیت آتش سوزی تالاب انزلی/ نابودی ۷ هکتار از اراضی

مهر، گروه استان‌ها: آتشی که از ظهر روز دوشنبه بر جان نیزارهای بی جان تالاب انزلی در منطقه چراغ پشتان افتاده بود پس از ۷۷ ساعت تلاش همه دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان غروب چهارشنبه با استفاده از هواپیمای آتش نشان مهار شد.

نابودی ۷ هکتار از نیزارهای تالاب انزلی

سرپرست اداره محیط زیست انزلی در گفت و گو با مهر با اشاره به مهار این حریق اظهار کرد: از ۱۲ هکتار نیزاری که در منطقه چراغ پشتان وجود دارد حدود هفت هکتار آن طعمه حریق شد و از بین رفت.

سید فرشید فلاح افزود: به دلیل عدم دسترسی آسان به آتش، با هماهنگی‌های انجام شده یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر به کمک آتش نشانان آمد و با بیش از ۶۰ بار عملیات آبگیری و پاشیدن آن بر روی نیزارهای تالاب کمک قابل توجهی به اطفای حریق کرد.

وی اضافه کرد: به دلیل وسعت حریق با هماهنگی‌های انجام شده بین اداره کل محیط زیست و ستاد بحران کشور هواپیمای آتش نشان ایلوشین که در مهار حریق جنگل‌های مارماریس ترکیه موفق عمل کرده بود برای مهار آتش تالاب انزلی به منطقه اعزام شد.

سرپرست اداره محیط زیست انزلی همچنین گفت: خلبان هواپیمای آتش نشان پس از چهار بار انجام عملیات آب پاشی بر روی حریق و در هر نوبت ۴۰ هزار لیتر اعلام کرد که حریق مهار شده و تنها در چند نقطه دود سفید مشاهده می‌شود.

فلاح افزود: مقرر شد تا روز شنبه محیط بانان به همراه نیره‌ای بسیجی و هلال احمر پایش محیطی منطقه را انجام می‌دهند تا در صورت مشاهده آتش سوزی در زمان طلایی آن نسبت به مهار آتش اقدام و از سرایت ان جلوگیری شود.

آخرین وضعیت آتش سوزی تالاب انزلی/ حریق مهار شد

عمدی بودن آتش سوزی تالاب انزلی/۲ نفر دستگیر شدند

سال هاست که افراد سودجو به دلیل گسترش زمین زراعی خود یا تصرف اراضی اقدام به آتش زدن نیزارهای تالاب می‌کنند و به قدری حساب شده این تخلف صورت می‌گیرد که آتش افروزی ها بیشتر در نقاطی از تالاب انزلی صورت می‌گیرد که دسترسی به آن دشوار است.

دادستان انزلی با اشاره به اینکه دست عمد در جریان آتش سوزی تالاب انزلی محرز است به مهر، گفت: برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی باید تصمیمات خردمندانه اتخاذ شود که بعد از این شاهد وقوع چنین اتفاقاتی نباشیم.

اکبر سبحانی با اشاره به اینکه افراد سودجو برای افزایش تصرفات خود نیزارهای تالاب را آتش می‌زنند، افزود: افراد طمع کار و سودجو همواره به دنبال افزایش تصرفات خود هستند و یقیناً آتش سوزی نیزارهای تالاب انزلی عمدی است.

دادستان انزلی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، قانونگذار برای اینگونه جرم‌ها مجازات درجه شش مطرح کرده که خاطی به حبس و جزای نقدی محکوم شده و تصرف زمین چند ۱۰۰ میلیونی با یک جزای نقدی ناچیز مسئله خاتمه می‌یابد.‌ بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک، قانونگذار برای اینگونه جرم‌ها مجازات درجه شش مطرح کرده که خاطی به حبس و جزای نقدی محکوم شده و تصرف زمین چند ۱۰۰ میلیونی با یک جزای نقدی ناچیز مسئله خاتمه می‌یابد.

سبحانی همچنین گفت: آتش افروزی در تالاب تضییع حقوق عامه بوده و با نظم عمومی جامعه ارتباط مستقیم دارد که و دستگاه قضا برای احقاق حقوق عامه با جدیت اقدام و اعمال قانون می‌کند.

دادستان انزلی افزود: محیط زیست طبق قانون احیای تالاب‌های کشور مصوب سال ۱۳۹۶ می‌تواند گزارش خود را به دادگستری ارائه دهد تا از جهت میزان آلودگی زیست محیطی برخورد قانونی با مجرم انجام شود.

به گزارش مهر، یقیناً حادثه آتش افروزی در تالاب‌های کشور اولین بار نبوده و همچون گذشته باز هم اتفاقاتی از این دست رخ می‌دهد اما آنچه که مسلم است دستگاه قضا باید با متخلفان و متجاوزان به حریم منابع ملی به سرعت و با اشد مجازات برخورد کند تا دیگر هیچ کس حتی فکر تصرف و تجاوز به بیت المال به سرش نزند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=4195

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.