• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳

هشدار پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ درباره میلگرد بستر!

  • 11 آذر 1402 - 13:58
هشدار پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ درباره میلگرد بستر!

بعد از زلزله منجیل، آئین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله، تحت عنوان استاندارد ۲۸۰۰ که نخستین ویرایش آن یکسال قبل از این رویداد به چاپ رسیده بود، مورد توجه گسترده جامعه مهندسی قرار گرفت. در زلزله بم نیز توجه به رویکرد پیشگیرانه و کاهش مخاطرات در قالب مدیریت جامع بحران ، دستاورد آن رویداد تلخ بود و عملاً زمین لرزه سرپل ذهاب نیز، توجه جامعه مهندسی ساختمان کشور را به موضوع اجزاي غیرسازه‌اي و دیوارهاي جداکننده و پیرامونی ساختمان ها معطوف کرد. حاصل این توجه پیوست ششم آئیننامه ۲۸۰۰ است که تحت عنوان طراحی لرزه اي معماري و اجراي اجزاء غیر سازه تهیه و در اختیار جامعه مهندسی ساختمان قرار میگیرد.

دلیل عمده خرابی دیوارها در زلزله، ریزش دیوارهای غیرسازه ای به دلیل عدم وجود مقاومت بوده است. در طول چند دهه گذشته، تکنیک ها و مواد مختلفی ایجاد شده است که در فرآیند ساخت و ساز استفاده می شود و می تواند استحکام و مقاومت کلی آن را افزایش دهد. میلگرد بستر یکی از این نوآوری های جدید است که توانسته مقاومت کلی ساختمان ها را در برابر زلزله افزایش دهد. همین عامل باعث شده تا محبوبیت آنها در چند سال گذشته روز به روز افزایش یابد.

در واقع میلگرد بستر به راحتی می توانند با تکیه بر ساختار و ویژگی های منحصر به فرد خود، مقاومت کلی دیوار شما را در برابر زلزله یا ضربه های فیزیکی افزایش دهند، به همین دلیل استفاده از آن طبق پیوست ششم آیین نامه ۲۸۰۰ ساختمان الزامی شده است.

البته هزینه آنها بسیار پایین است و روش های استفاده از آنها در ساختمان نیز ساده است. همین پایین بودن قیمت میلگرد بستر ، باعث شده است که طی چند دهه گذشته روز به روز بر محبوبیت آن افزوده شود.

با این حال، کم نیستند افرادی که هنوز اطلاعات دقیقی در مورد این مواد منحصر به فرد ندارند. در ادامه این خبر سعی داریم مروری بر ماهیت آن داشته باشیم و جنبه های مختلف آن را بررسی کنیم. بنابراین، اگر نمی دانید میلگرد بستر چیست؟ حتما تا انتها ما را همراهی کنید.

ماهیت میلگرد بستر

میلگرد بستر به محصولاتی اطلاق می شود که اغلب از دو میلگرد موازی و شبکه ای از سیم در قسمت میانی آنها ساخته می شود. بسته به نوع جوش مفتول میانی به دو دسته میلگرد بستر ناودانی و میلگرد بستر خرپایی تقسیم می‌شود.

این محصول در فرآیند دیوارکشی بین مواد مختلف قرار می گیرد و با ملات پوشانده می شود. در این صورت میلگرد بستر به دلیل داشتن بدنه مستحکم می تواند ارتباط بین دو ردیف مصالح را افزایش داده و در نتیجه مقاومت خود را در برابر زلزله و شرایط ناخواسته افزایش دهد.

این امر باعث شده تا محبوبیت آنها در چند دهه گذشته افزایش یابد. البته باید اشاره کنیم که تاریخچه آنها محدود به دهه های گذشته نیست، بلکه حدود دو قرن از ساخت آنها می گذرد. در واقع برای اولین بار در سال ۱۸۱۳ تعدادی از مهندسان آمریکایی موفق به ساخت میلگرد بستر شدند.

کارایی منحصر به فرد این محصولات و البته مقاومت کلی آنها در برابر ضربه های مختلف باعث شد تا مهندسان استفاده از میلگرد بستر را برای مقاوم سازی دیوارها در برابر زلزله ضروری بدانند.

این به نوبه خود رشد و مسیر پیشرفته میلگرد بستر را افزایش داد. به گونه ای که طی چند دهه گذشته جایگاه خود را در استاندارد ساخت و ساز بسیاری از کشورها مانند کانادا، استرالیا و … باز کرده است.

در ایران طی چند دهه گذشته معماران زیادی به استفاده از این محصولات روی آورده اند. با این حال، بخش بسیار بزرگتری هنوز اطلاعات کافی در مورد آن ندارند و ماهیت آن را درک نمی کنند.

ویژگی های میلگرد بستر

یکی از دلایل محبوبیت روزافزون میلگرد بستر، ویژگی های ایده آل آنهاست. در واقع این محصولات دارای ویژگی ها و نقاط قوت منحصر به فردی هستند که آنها را از همتایان خود متمایز می کند. همین عامل نیز باعث شده تا این محصولات در چند دهه گذشته رشد بالایی را در بین ایرانیان تجربه کنند.

یکی از بارزترین و البته مهم ترین ویژگی های میلگرد بستر مقاومت بالای آن ها می باشد.

این محصولات از موادی مانند فولاد ضد زنگ یا فولاد با پوشش کربن ساخته شده اند.

به همین دلیل است که می توانند در شرایط بحرانی مقاومت بالایی از خود نشان دهند.

البته در بین این میلگردهای فولادی، شبکه هایی از مفتول های باریک نیز قرار داده شده است که متریال مشابهی دارند.

نحوه ساخت آنها باعث شده تا محصولات مذکور بتوانند ردیف های مواد را به نحو بهتری به هم بچسبانند و از ایجاد ترک در ساختار آنها جلوگیری کنند.

یکی دیگر از ویژگی هایی که در این محصولات به چشم می خورد مقاومت در برابر زنگ زدگی است. همانطور که اشاره کردیم، جنس این محصولات ضد زنگ است و همین امر باعث می شود که ماده اصلی آنها از خوردگی دور بماند.

این چیزی است که باعث می شود طول عمر آنها به حداکثر حالت ممکن برسد. آخرین ویژگی که در میلگرد بستر ها به چشم می خورد، قیمت پایین آنها در مقایسه با مقاومت بالای آنهاست.

در واقع این محصولات می توانند مقاومت کلی دیوارهای شما را تا حد زیادی افزایش دهند. این در حالی است که هزینه آنها در مقایسه با بسیاری از مصالح ساختمانی دیگر پایین است. این امر تأثیر بسزایی در نفوذ بیشتر آن در میان معماران داشته است.

لازم به ذکر است که اگر در ساخت سازه خود از بلوک های سبک مانند بلوک هبلکس یا سیپورکس استفاده می کنید، نیازی به استفاده از میلگرد بستر نیست.

کاربردهای میلگرد بستر

میلگردهای بستر به دلیل ویژگی ها و مزایای منحصر به فرد خود کاربردهای مختلفی دارند.

اولین و البته مهم ترین کاربردی که برای میلگرد بستر در نظر گرفته می شود تقویت دیوارهای آجری و سفالی است.

همانطور که اشاره کردیم، این دسته از محصولات به دلیل ساختار منحصر به فرد خود می توانند ارتباط بین ردیف های مختلف یک دیوار را افزایش داده و به لطف ساختار آهنی خود مقاومت بیشتری به آن ها ببخشند. به همین دلیل است که باید در ساخت و سازها اقدام خرید میلگرد بستر کرد. یار دیرینه این مقطع فولادی ناودانی منقطع است که در تصویر بالا آمده است. ناودانی منقطع ابعاد متفاوتی دارد که در لینک زیر میتوانید مشاهده کنید. (https://milgerdbastarir.ir/product/broken-stud/)

یکی دیگر از کاربردهایی که برای میلگرد بستر در نظر گرفته می شود، افزایش طول دیوار است. در واقع با توجه به تجربیات به دست آمده، زمانی که طول دیوارهای یک خانه از حد معینی مانند ۵ متر بیشتر شود، مقاومت آنها در برابر زلزله کاهش می یابد. به همین دلیل است که اکثر معماران ستون هایی را در فضای داخلی خانه ایجاد می کنند و سعی می کنند طول دیوارهای بین آنها را کاهش دهند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=50846

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.