• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳

ممبران تصفیه آب صنعتی چیست؟

  • 01 آذر 1402 - 22:50
ممبران تصفیه آب صنعتی چیست؟

ممبران تصفیه آب صنعتی یکی از اصلی ترین کالاهایی است که از آن در پروسه پاکسازی آب بهره می برند.  اولترا فیلتراسیون و اسمز معکوس از جمله روش های متداول بهره گیری از این سازه است. جمع بندی این محصولات به علاوه ی ممبران تصفیه آب صنعتی می تواند تاثیر برجسته ای بر حذف آلودگی ها و آلاینده های اضافی از آب داشته باشد. خرید آب شیرین کن صنعتی نیز می تواند در این حوزه موثر باشد. چرا که کارکرد اصلی آن به کالای نام برده نزدیک است.

برای درک ساختار ممبران لازم است با برخی اصطلاحات آشنا شوید‌. یکی از اصلی ترین بخش های این سازه غشا نام دارد. غشا در واقع صفحه یا بدنه ای است که دور تا دور جسم را پوشش می دهد. این پوشش می تواند سبب ورود برخی از اجزا به درون سازه شده و از نزدیکی برخی دیگر از اقلام جلوگیری کند.

ممبران در دسته ی انواع فیلتر ها قرار می گیرد. این کالا چندین غشا را در خود جای داده است. زمانی که این عضو در نزدیکی لوله های آب کارگزاری شود فعالیت خود را آغاز می کند. در این حالت فقط آب خالصی که عاری از هرگونه مواد و آلودگی اضافه است از لوله خارج می شود.

این عضو می تواند از ورود ذرات فیزیکی، بیولوژیکی و شیمیایی به آب جلوگیری کند. لازم به ذکر است که ممبران تصفیه آب صنعتی قادر است املاحی را با ابعاد ۰.۰۰۰۱ میکرون را در دام خود بیاندازد. با توجه به کاربرد این کالا استفاده از آن در واحد های صنعتی و کارخانه ها مداوم است.

اجزای اصلی ممبران تصفیه آب صنعتی چیست؟

واضح است که چنین کالایی از اجزای ریز و درشت بسیاری تشکیل شده است. هر کدام از قطعات ممبران تصفیه آب صنعتی دارای کارکرد مشخصی هستند. در نتیجه غیاب هر کدام شان می تواند کارایی کلی سازه را تحت تاثیر قرار دهد. لازم به ذکر است که قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی بسته به نوع، ابعاد و اجزای این کالا متفاوت است. برخی از مهم ترین قطعات این دسته عبارت است از:

  • غشای نیمه تراوا
  • مجرای فاضلاب
  • مجرای آب

غشای نیمه تراوا

همانطور که در مطالب فوق به آن اشاره کردیم، غشای نیمه تراوا نوعی صفحه پوشاننده است. این پوشش دهنده دارای منافذ بسیار کوچکی است که می توانند از عبور و مرور اجزای بزرگ تر جلوگیری کنند. غشای نیمه تراوا به صورت پیچ در پیچ در اطراف میله پلاستیکی تعبیه شده است. در آخر این میله درون محفظه ای به نام هورینگ فیلتر کارتریج جایگذاری می شود.

مجرای فاضلاب

زمانی که آب ناخالص وارد ممبران تصفیه آب صنعتی می شود بخشی از آلاینده های آن به دلیل ابعاد ذرات شان نمی توانند از غشای پوشش دهنده عبور کنند. اسمز معکوس، آب شیرین کن صنعتی، و فیلتر ممبران از جمله سازه هایی هستند که کارکرد مشابهی در این حوزه دارند. ذراتی که از آب ناخالص جدا می شوند در محفظه غشا جمع آوری شده و در نهایت از طریق مجرای فاضلاب از سازه خارج می شوند.

مجرای آب

ساختار ممبران تصفیه آب صنعتی به گونه ای است که آلاینده های آلوده مجرای مخصوصی را برای خروج از سازه در دست داشته باشند. این قاعده درباره آب خالص نیز صدق می کند. یک مجرای مشابه برای این بخش طراحی شده است. آب خالص تنها ماده ای است که می تواند از این مسیر بگذرد و وارد لوله ها شود.

البته جدا از این ساختار اقلام دیگری نیز در پروسه پاکسازی آب ممبران تصفیه آب صنعتی را یاری می کنند. یکی از مهمترین مواد این دسته آنتی اسکالانت نام دارد. عضو نام برده یک ماده ضد رسوب است. بهره گیری از آن سبب پاکسازی رسوب دستگاه های تصفیه آب صنعتی می شود. با توجه به اینکه وجود رسوب می تواند تاثیر منفی بر کارایی این سازه بگذارد آمار خرید آنتی اسکالانت در رده بالایی قرار دارد. قیمت آنتی اسکالانت بر اساس نوع و حجم آن متغیر است.

عملکرد ممبران تصفیه آب صنعتی چگونه است؟

واضح است که عملکرد یک سازه تا حد زیادی به تکنولوژی به کار رفته در آن بستگی دارد. فیلتر تصفیه آب ممبران نیز از این قاعده پیروی می کنند. این سازه دارای دو بخش کلی مجرای آب و مجرای فاضلاب است. در حالت کلی عملکرد اصلی ممبران تصفیه آب صنعتی به شرح زیر است:

  • در ابتدا پوشش دهنده یا همان غشا به صورت دورانی بر روی یک میله پلاستیکی نصب می شود. پس از آن میله درون بخشی به نام هورینگ فیلتر کارتریج نصب می شود.
  • زمانی که آب محفظه هورینگ را پر می کند، مایع به دست آمده به صورت پیچ در پیچ در محدوده فیلتر به چرخش در می آید. در حین چرخش آلودگی ها و املاح اضافه آب به واسطه غشا از آن جدا می‌شوند. در نهایت آب خالص و بدون آلودگی از مجرای آب خارج می شود.
  • در این میان اجزایی همچون اجسام فیزیکی، قارچ ها، باکتری ها و املاح شیمیایی در قسمت اولیه غشا جمع آوری می شود. علت تجمع این مواد ابعاد بزرگ آنهاست که مانع ورود شان به منافذ غشا می شود. این اقلام در آخر با کمک مجرای فاضلاب از ممبران تصفیه آب صنعتی خارج می شوند.

کلام پایانی

ممبران تصفیه آب صنعتی در حقیقت یک فیلتر برای پاکسازی آب است. این سازه می تواند در مکان های صنعتی جای بگیرد. زمانی که این فیلتر در نزدیکی لوله های آب تعبیه می شود آب ناخالص از آن عبور می کند. ساختار پیچیده این سازه سبب می شود آب در فیلتر در حال دوران باشد. در حین این چرخش آلودگی های اضافه آب از آن جدا شده و در محفظه درونی این کالا محبوس می شوند.

در آخر مواد غیر بهداشتی با کمک مجرای فاضلاب، و آب خالص با بهره گیری از مجرای آب از سازه خارج می شوند. بر اساس بررسی های انجام شده آمار استفاده از این کالا در کارخانه ها، و کارگاه ها و واحد های بزرگ صنعتی رواج دارد. انواع مختلفی از این دستگاه می توانند برای کارکرد واحد های تجاری بسیاری مفید واقع شوند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=50475

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.