• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳

انواع سختی گیر آب و مزایا و معایب هر کدام

  • 07 آبان 1401 - 15:03
انواع سختی گیر آب و مزایا و معایب هر کدام

انواع سختی گیر آب مورد استفاده در تصفیه خانه های بزرگ و صنعتی، موتور خانه ها و تصفیه کننده آب خانگی از نظر جنس بدنه، نحوه عملکرد و کارایی دارای تنوع می باشند. به همین دلیل لازم است بر اساس ویژگی های آب و میزان املاح موجود در آنها و شرایط محیط در نهایت بهترین روش سختی گیری آب و تجهیزات مورد استفاده برای آن انتخاب شوند. گروه صنعتی هفت یکی از بزرگترین تیم های تولیدکننده سختی گیر آب رزینی در ظرفیت های مختلف می باشد و در ادامه مزایا و معایب و کاربرد انواع مختلف این تجهیزات را بررسی خواهد نمود.

سختی آب چیست؟

آب های مورد استفاده برای آشامیدنی، کشاورزی و صنعت و غیره اغلب از سفره های آب زیرزمینی استخراج شده و به همین دلیل حاوی حجم بالایی از کلسیم و منیزیم و سایر املاح می باشند. حضور این املاح در آب منجر به تشکیل رسوب شده که برای تاسیسات و حتی سلامتی بدن بسیار مضر می باشند. در واقع این املاح منجر به افزایش سختی آب میشوند و در صنایع مختلف تلاش میشود تا آن را به سطح مطلوبی کاهش دهند. در حالت استاندارد درجه سختی آب بیشتر از ۵۰۰ ppm مضر بوده و چنین آبی قابل استفاده نیست.

سختی گیر آب چیست؟

به دلیل تاثیرات منفی سختی آب و حجم بالای املاح موجود در آب بر سلامتی بدن و تاسیسات محیط های صنعتی، از تجهیزاتی به نام سختی گیر استفاده میشود. سختی گیر آب به تجهیزات و دستگاه هایی گفته مشود که هدف اصلی در آنها کاهش کلسیم و منیزیم است. در این تجهیزات تلاش میشود تا سختی گیری موقت یا دائمی به روش هایی از قبیل جوشاندن آب، استفاده از مواد پلیمری مانند رزین و استفاده از انرژی الکترونیکی و مغناطیسی انجام شود. در سختی گیری موقت آب کربنات ها کاهش یافته یا حذف میشوند و در سختی گیری دائمی آب املاح غیر کربناتی هدف اصلی هستند. برای انجام این کارها از انواع سختی گیر رزینی و مغناطیسی و غیره استفاده میشود که خروجی آنها با یکدیگر متفاوت است.

انواع سختی گیر آب

انواع سختی گیر آب را می توان بر اساس فاکتورهای مختلف دسته بندی کرد. به عنوان مثال، از نظر جنس بدنه آنها در دو گروه سختی گیر فلزی و فایبرگلاس قابل دسته بندی هستند و از نظر ظرفیت مخزن نیز کاملا با هم تفاوت دارند. اما مهم ترین فاکتور در دسته بندی انواع سختی گیر آب، نحوه عملکرد آنها می باشد. بر همین اساس می توان سختی گیرهای مورد استفاده در صنعت، موتور خانه، کشاورزی و غیره را در گروه های زیر دسته بندی نمود:

سختی گیر رزینی

سختی گیر رزینی از کاربردی ترین انواع سخت گیر می باشد که انواع مختلف آن در گروه صنعتی هفت به صورت سفارشی طراحی و تولید می گردد. در این سختی گیرها حذف و کاهش کلسیم و منیزیم به کمک دانه های پلیمری رزین انجام شده و تاثیر زیادی بر کاهش درجه سختی آب دارند. سختی گیرهای رزینی دارای دو نوع فلزی و فایبرگلاس بوده که اساس کار در هر دو به یک شیوه می باشد.

سختی گیر رزینی دارای یک مخزن فلزی یا فایبرگلاس می باشد که درون آن بستری از دانه های رزین روی لایه سیلیس قرار گرفته است. رزین قدرت بسیار بالایی در تبادل یون داشته و با عبور آب حاوی کلسیم و منیزیم، یون های آن با سدیم روی رزین جایگزین میشوند؛ در نتیجه درجه سختی آب تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. با گذشت زمان رزین ها کارایی خود را از دست داده و با آب نمک موجود در مخزن کناری سختی گیر، مراحل احیای آنها صورت می گیرد.

انواع سختی گیر رزینی

سختی گیرهای رزینی دارای انواع مختلف فلزی و فایبرگلاس می باشند. برای هر دو مدل این تجهیزات لازم است خرید رزین صورت گرفته و به صورت مرتب نیز احیا شوند. سختی گیرهای دارای بدنه فایبرگلاس از الیاف شیشه و اپوکسی و ونیل استر ساخته شده و تا ۶ بار فشار را می تواند تحمل کند. این نوع سختی گیر نسبت به سختی گیرهای رزینی فلزی مقاومت کمتری نسبت به تماس با مواد خورنده و اکسید کننده دارند.

سختی گیرهای فلزی که در دو نوع عمودی و افقی تولید میشوند، دارای بدنه بسیار مقاوم در برابر فشار و ضربه بوده و تا ۲۰ بار فشار را می توانند تحمل کنند. بدنه این سختی گیرها استیل بسیار مقاوم و ضخیم می باشد و برای مقاوم سازی بدنه در برابر خوردگی از رنگ های مخصوص برای آنها استفاده میشود.

علاوه بر تفاوت هایی که در جنس بدنه این سختی گیرها وجود دارد، از نظر نحوه احیای رزین ها نیز می توان آنها را گروه بندی نمود. به عنوان مثال، سختی گیر رزینی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک زیرمجموعه های این دستگاه ها محسوب میشوند. در مدل های اتوماتیک زمان احیای رزین و شستشوی معکوس و احیا با آب و نمک کاملا خودکار انجام میشود.

مزایای سختی گیر رزینی آب

از مهم ترین مزایای استفاده از سختی گیرهای رزینی آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت احیای دانه های رزین با آب و نمک و عدم نیاز به خرید مداوم آنها
  • قدرت بسیار بالا در تبادل یون و کاهش درجه سختی آب
  • حذف کلرورهای کلسیم و منیزیم و جلوگیری از خوردگی دیگ های بخار و لوله های انتقال آب و غیره
  • حذف و کاهش درجه سختی آب و جلوگیری از بروز بیماری های مختلف از جمله سنگ کلیه و بیماری های قلبی و عروقی
  • قدرت بالا در حذف سولفات های کلسیم و منیزیم
  • نصب آسان در محیط هایی با شرایط آب و هوایی مختلف

سختی گیر مغناطیسی

نوع دیگری از سختی گیرهای موجود در بازار، سختی گیر مغناطیسی می باشد. این سختی گیرها اندازه های بسیار کوچکی داشته و با قرار گرفتن در مسیر عبور آب، میدان مغناطیسی تشکیل شده توسط آنها کلسیم و منیزیم را جذب می کند. از مزایای این نوع از سختی گیرهای آب می توان به اندازه کوچک و قابلیت استفاده آسان و قیمت ارزان آنها اشاره کرد. از معایب آنها نیز می توان به عدم تاثیر زیاد بر کاهش سختی آب اشاره نمود. سختی گیرهای مغناطیسی تمایل یون های کلسیم و منیزیم را برای رسوب و ته نشین شدن کاهش می دهند اما این املاح را حذف نمی کنند.

سختی گیر الکترونیکی

همان طور که از نام این نوع سختی گیر مشخص است، از انرژی الکتریکی برای حذف املاح و کلسیم و منیزیم استفاده میشود. سیم پیچ القایی در این سختی گیرها دور لوله آب متصل شده و از این طریق املاح را جذب می کنند. این روش درصد خطای بالایی داشته و برای مصارف صنعتی کارایی لازم را نخواهد داشت.

قیمت سختی گیر آب

سختی گیر آب دارای تنوع بالایی بوده و بر همین اساس نیز قیمت های متفاوتی برای آنها ارائه میشود. جنس بدنه، ظرفیت مخزن و نوع و نحوه عملکرد همگی می توانند بر قیمت سختی گیر رزینی آب تاثیرگذار باشند. برای استعلام قیمت سختی گیر رزینی، قیمت سختی گیر موتورخانه، قیمت سختی گیر آب صنعتی، قیمت سختی گیر اتوماتیک و سختی گیر آب خانگی می توانید با کارشناسان گروه صنعتی هفت تماس بگیرید.

ساخت انواع سختی گیر رزینی

بر اساس آنچه در طول متن اشاره شد، سختی گیر رزینی یکی از بهترین انواع سختی گیر آب می باشد که در ظرفیت های متنوع با بدنه های فلزی و فایبرگلاس تولید میشوند. از مهم ترین مزایای این نوع سختی گیر می توان به قدرت بالا در کاهش درجه سختی آب با هزینه کم اشاره نمود. علاوه براین، این سختی گیرها در شرایط آب و هوایی مختلف قدرت تحمل بالایی داشته و با برخورد ضربه آسیبی به بدنه آنها وارد نخواهد شد.

گروه صنعتی هفت یکی از بزرگترین تیم های فعال در زمینه طراحی، تولید و ساخت سختی گیر آب در ظرفیت های مختلف می باشد. سختی گیرهای تولید شده در این مجموعه همگی از نوع سختی گیر رزینی بوده و با بررسی شرایط محیط، میزان آب ورودی به دستگاه و درجه سختی آب و خروجی مورد نظر و بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و ساخت آنها انجام میشود. به دلیل استفاده از متریال های بسیار باکیفیت و رعایت استانداردها، سختی گیرهای رزینی آب گروه صنعتی هفت در صنایع مختلف و در پروژه های داخلی و خارجی مورد استفاده قرار میگیرند. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ویژگی های انواع سختی گیر آب رزینی و خرید آنها می توانید به آدرس   https://ig7.ir/ مراجعه نموده یا با شماره تلفن ۰۲۱۵۶۵۴۱۴۵۹ و ۰۲۱۵۶۵۴۱۴۵۷ تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=32122

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.