• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

۸۰ تا ۹۰ درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری است

  • 24 آذر 1402 - 0:02
۸۰ تا ۹۰ درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری است

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین پاکدامن، در مراسم افتتاحیه پانزدهمین کنگره سکته مغزی ایران که روز پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های هتل قلب بیمارستان شهید رجایی برگزار شد، درباره درمان سکته مغزی، افزود: انجام فعالیت و فیزیوتراپی می‌تواند به بیمار سکته مغزی کمک کند تا به زندگی خود بازگردد.

وی ادامه داد: سکته مغزی در ایران از ۳.۲ به ۱۱.۶ رسیده و سن سکته مغزی نیز در ایران پایین آمده است. عواملی مانند ژنتیک، آب و هوا و…، باید بررسی شود؛ چرا که باعث بروز سکته مغزی می‌شود.

پاکدامن گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری است افراد می‌توانند از طریق اپلیکیشنی در موبایل خود، از بروز سکته مغزی پیشگیری کنند.

در ادامه، شریفی پور رئیس پانزدهمین کنگره سکته مغزی ایران در حاشیه برگزاری این کنگره درباره راه‌های پیشگیری از سکته مغزی اظهار کرد: سکته مغزی در اثر عوامل خطر قابل اصلاح و عوامل خطر غیرقابل اصلاح، اتفاق می‌افتد.

وی اضافه کرد: عوامل خطر قابل اصلاح برای ما بسیار مهم است، زیرا می‌توان با اصلاح آنان، از بروز سکته مغزی کاست. این عوامل شامل فشارخون، دیابت، چاقی بی تحرکی، مصرف دخانیات و بیماری قلبی است.

شریفی پور ادامه داد: عوامل غیرقابل اصلاح مانند سن، جنسیت و سابقه فامیلی است.

وی همچنین با اشاره به پانزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی گفت: این کنگره با حضور بیش از ۱۲۰ سخنران داخلی و خارجی در حال برگزاری است که در این کنگره آخرین دستاوردهای پیشگیری، درمان و توانبخشی سکته مغزی را مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌دهیم.

۸۰ تا ۹۰ درصد سکته‌های مغزی قابل پیشگیری است

در ادامه این رویداد، لیلا افشار هزارخانی دبیر علمی این کنگره نیز بیان کرد: شناسایی عوامل و اصلاح سبک زندگی از طریق آگاهی دادن به افراد با کمک رسانه‌ها، می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی افزود: بازتوانی به مانند درمان سکته مغزی دارای زمان مشخصی است که باید مورد توجه باشد، سه ماه اول تا یک سال ابتدایی بهترین دوره برای بیماران درجهت شناسایی و کمک به درمان بیماران مبتلا به سکته مغزی است.

فرشید رضایی مدیرکل دفتر آموزش و ارتقا سلامت وزارت بهداشت، در حاشیه این رویداد اظهار داشت: همه با هم علیه سکته مغزی شعار کنگره امسال است؛ سبک زندگی پرخطر، قرار گرفتن در فضایی که پر از درد و اذیت شدن است، از جمله عوامل بروز سکته مغزی است.

وی به زندگی هانیه یوسفیان مستندساز ایرانی به عنوان بیمار سکته مغزی که بهبود پیدا کرده است، اشاره و بیان کرد: او می‌تواند اولین سفیر هنرمند ما باشد چراکه او مسیر خاصی را در زندگی خود طی کرده است.

کریمی دبیر انجمن سکته مغزی ایران نیز در ادامه گفت: در کشور ما اتفاق مبارکی افتاده است و دوستان فیلم ساز با تهیه مستند توانسته اند موضوعات مرتبط با سکته مغزی را شرح دهند.

در این مراسم از هانیه یوسفیان مستندساز ۳۵ ساله‌ای که سال گذشته دچار سکته مغزی شده و توانسته با تلاش خود و کمک پزشکان بار دیگر به زندگی خود بازگردد، تجلیل شد.

بر اساس این گزارش از دو استاد کشور ترکیه در رشته رادیولوژی و نورورادیولوژی نیز تقدیر شد.

پانزدهمین کنگره بین المللی سکته مغزی ایران از ۲۲ تا ۲۴ آذر ۱۴۰۲ در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=51363

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.