• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

گوترش: خطر اتمی به بالاترین سطح خود رسیده است

  • 01 شهریور 1401 - 13:11
گوترش: خطر اتمی به بالاترین سطح خود رسیده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل می‌گوید خطر اتمی در حال حاضر در بالاترین سطح خود در دهه‌های اخیر قرار دارد.
گوترش در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: کشورهای با سلاح اتمی باید به اصل «عدم استفاده اولیه» پایبند باشند و آنها باید به کشورهایی که سلاح اتمی ندارند، اطمینان دهند که علیه آنها سلاح اتمی استفاده نخواهند کرد و تهدید به استفاده هم نخواهند کرد. و در کل باید شفاف باشند و قدرت‌نمایی هسته‌ای در جهان هم باید متوقف شود.
دبیر کل سازمان ملل در ادامه افزود: ما به همه کشورها نیاز داریم تا دوباره به جهان عاری از سلاح‌های اتمی متعهد شوند و برای کاهش تنش‌ها و پایان همیشگیِ رقابت تسلیحات اتمی، تمام تلاش خود را به کار بگیرند و به میز مذاکره و گفت‌وگو بیایند.
این اظهارات دبیر کل سازمان ملل در شرایطی بیان می‌شود که رسانه‌ها و مقامات غربی در هفته‌های اخیر مدعی شدند که روسیه به دنبال استفاده از سلاح اتمی در جنگ اوکراین است. «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به این خبرسازی‌ها گفت: روسیه تنها در صورتی‌که هدف حمله اتمی قرار گیرد، ممکن است از سلاح اتمی استفاده کند. چنین اقدامی تنها در صورت اضطرار و برای دفاع از خود صورت خواهد گرفت.
پیش از این هم «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در جریان سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مسکو گفت: از لحاظ نظامی برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده در اوکراین، هیچ نیازی به استفاده از سلاح اتمی وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=28078

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.