• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

کشورهای «غیردوست» برای پرداخت طلب گازی مسکو نیازی به روبل ندارند

  • 10 دی 1401 - 12:52
کشورهای «غیردوست» برای پرداخت طلب گازی مسکو نیازی به روبل ندارند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، بر اساس تغییراتی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در فرمان قبلی اعمال کرده، شرکت‌های روسی تامین‌کننده گاز طبیعی مایع می‌توانند با خریداران کشورهای «غیردوست»، توافق کنند تا بدهی‌ خریدهای قبلی خود را با واحد پولیِ قیدشده در قرارداد پرداخت کنند.
بدهی خریداران خارجی زمانی تسویه‌شده تلقی می‌شود که مبلغ موردنظر به حسابی ویژه در بانکی معتبر واریز شود.
پوتین در ماه مارس با امضای فرمانی اعلام کرده بود که خریداران و مشتری‌های گاز طبیعی روسیه حاضر در فهرست کشورهای «غیردوست» مسکو، باید برای پرداخت بدهی خود در بانک «گازپروم» حسابی با واحد پولی «روبل» باز کرده و در صورتی که بخواهند همچنان از روسیه گاز بخرند، باید بهای گاز را با روبل پرداخت کنند. آن فرمان تنها منحصر به قراردادهای شرکت گازپروم روسیه بود.
پس از خودداری برخی کشورها از جمله لهستان و فنلاند از قبول مفاد این فرمان، تامین و ارسال گاز به این کشورها و برخی شرکت‌ها قطع شد. اروپایی‌ها پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی گسترده علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین، فرمان مذکور را ابزاری برای افزایش تقاضای روبل در جهان تلقی کردند.
فرمان پوتین بدان معنا بود که خریداران گاز روسیه در اروپا(تمام کشورهای اتحادیه اروپا که در فهرست «غیردوست» قرار دارند)، باید برای پرداخت بهای گاز مسکو، از بازارهای روسیه روبل خریداری کنند. پوتین با دفاع از این سیاست اعلام کرده بود که کشورهای غربی با اعمال تحریم علیه روسیه، «اعتماد مسکو به ارزهای خارجی را از بین برده‌اند.»

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=36679

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.