• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

کاراته ایران عملکرد قابل تحسینی داشت/ماندگاری در المپیک محتمل است

  • 19 مرداد 1400 - 9:04
کاراته ایران عملکرد قابل تحسینی داشت/ماندگاری در المپیک محتمل است

احمد صافی با بیان مطلب فوق به مهر در خصوص سطح فنی این رقابتها اظهار داشت: تقریباً ۸۰ درصد کاراته کاهای حاضر در توکیو از بهترین‌های دنیا بودند و سایر نفرات نیز ناشناخته نبودند و در کل رقابتهای سطح بالا و با کیفیتی را شاهد بودیم و این نشان می‌دهد که ورزشکاران از چه مسیر سختی طی دو سال گذشته عبور کرده و بلیط سفر به توکیو را دریافت کردند.

وی ادامه داد: البته که میدان المپیک متفاوت است و مدال آن خیلی ارزشمند و تکرار آن نیز دو چندان دشوار که واقعاً در جریان رقابتها شاهد حساسیت فوق العاده ای بازی‌ها بودیم که بین بیشترین لطمه را کاراته کاهای ژاپن خوردند که با استرس بالای ناشی از میزبانی عملکرد خوبی در کومیته نداشتند و تنها یک نشان برنز بدست آوردند. در واقع دست خالی مهد کاراته دنیا در بخش کومیته کاملاً مشهود بود و نتوانست کاراته خوبی به نمایش بگذارد.

سرمربی ایرانی تیم ملی کره جنوبی در مورد احتمال ماندگاری کاراته در المپیک گفت: با توجه به نمایش خوبی که از جذابیت کاراته شاهد بودیم، در کنار قضاوت عادلانه داوران و کسب مدال طلا توسط «داکاستا» برای فرانسوی‌های میزبان المپیک بعدی که واقعاً کاراته کای با ارزشی است، شاید شرایط به سمتی برود که شاهد این اتفاق خوش یمن باشیم. البته این موضوع به میزان ارتباط مسئولان فدراسیون جهانی و مقداری مثبت اندیشی مسولان IOC دارد. روزنه‌ها هنوز بسته نشده و من شخصاً خیلی امیدوارم. چون مسابقات جودو و تکواندو را دنبال می‌کردم انصافاً کاراته صحنه‌های جذاب‌تری از زیبایی یک ورزش رزمی را به تصویر کشید.

صافی در خصوص قضاوت داوران هم گفت: داوری‌ها به جز چند مورد خیلی استثنایی که واقعاً کاری نمی‌توان برای آن کرد، خیلی بهتر از قبل شده است. نمایش ویدئو چک‌ها در سالن که خیلی اهمیت داشت و به نظر می‌آید که شاهد اجرای عدالت بیشتری نسبت به مسابقات قبلی بودیم.

این کارشناس کاراته به عملکرد تیم ایران هم اشاره کرد و گفت: تیم ایران بعد از تحمل فشار سنگین در دو سال گذشته، آسیب دیدگی شدید عباسعلی، انتخاب بهمنیار در آخرین لحظه، حذف رزیتا علیپور که شایستگی‌های لازم برای حضور در المپیک را داشت، عدم کسب سهمیه توسط کاراته کای شایسته ای چون امیر مهدیزاده و شوک بزرگی که در خصوص عسگری به تیم وارد شد، پای به تاتامی توکیو گذاشت. با تمام این شرایط کاراته ایران با طلای گنج زاده به حداقل شایستگی خود دست یافت.

وی ادامه داد: در بخش فنی بهمنیار عملکرد فوق العاده ای داشت. دختر جوان و جنگنده ما قهرمان جهان را شکست داد. عباسعلی بعد از آن آسیب سخت توانایی خود را به تصویر کشید. من زانو خود را سه بار عمل کرده‌ام و آنها که چنین آسیبی را تحمل کرده‌اند می‌دانند چه می گویم، ولی همان مشکل باعث شد نتواند به خواسته خود برسد. کاراته کای مصری که برابر عباسعلی بازنده شد، رفت و طلا گرفت. با تمام این فشارها یک بدشانسی مانع از کسب مدال او شد.

کاراته ایران عملکرد قابل تحسینی داشت/ماندگاری در المپیک محتمل است

صافی در خصوص گنج زاده هم گفت: اگر مبارزات سجاد را به خوبی آنالیز کنیم و اینکه او با آسیب دیدگی شدید دست مبارزه کرده، پی به ارزش دو چندان این مدال می بریم. پیروزی برابر کاراته کاهای آمریکا، کرواسی، کانادا و البته برتری ارزشمند مقابل «آکتاش» ترکیه‌ای که یک کاراته کای باهوش، قلدر و تکنیکی است، در نهایت کسب مدال طلا ثابت کرد که کاراته کای شایسته ای ایران زمین بود و این طلا فریادی بود از بتن کاراته برای این همه مشکلات و حواشی که صد البته، جای کاپیتان پورشیب و بهمن عسگری در توکیو خیلی خالی بود.

سرمربی تیم کاراته دانشگاه آزاد افزود: کاراته ایران با کمترین سهمیه، بهترین عملکرد را داشت. قزاقستان با ۵ سهمیه و نفوذ داوری فقط دو برنز می‌گیرد. ژاپن مهد کاراته دنیا در کومیته فقط یک برنز گرفت. ترکیه با ۵ سهمیه یک نقره و سه برنز بدست آورد. فکر می‌کنم عملکرد کاراته کاها به لحاظ فنی و فدراسیون کاراته قابل تقدیر و ارزشمند بود بخصوص آنکه طلای کاراته، کاروان ورزشی ایران را چند پله ارتقا داد.

وی در مورد عملکرد سرمربی تیم ملی هم گفت: شهرام هروی اخلاق‌های استثنایی دارد. خیلی خونسرد و با اعتماد به نفس بالا المپیک را به یک تجربه شیرین برای کاراته ایران تبدیل کرد. همین فاکتورهای مثبت او در چهره سجاد به وضوح مشهود بود. رابطه دو طرفه بین استاد و شاگرد به خوبی ایجاد شد تا همه این عوامل باعث شود هیچ چیز جلودار موفقیت این سرمربی موفق نباشد. تمام حواشی و مشکلات اخیر را این سرمربی توانمند کنترل کرد و جای تبریک دارد به جامعه کاراته، این مدال تنها به سجاد، شهرام و کاراته اختصاص ندارد. این مدال متعلق به همه مردم ایران است. ثمره چندین نسل فعالیت کاراته کاهاست که فدراسیون کاراته، شهرام هروی و سجاد گنج زاده به سرمنزل مقصود رساندند. همه ما، همه کسانی که دوست دار سرزمین ایران، ورزش ایران و کاراته ایران هستند از این مدال خیلی خوشحال شدند. تعهد و ایمان به موفقیت در وجود سرمربی و کاراته کا موج میزد.

این مربی ایرانی ادامه داد: کاراته برای وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با توجه به حمایت‌هایی که صورت گرفته بود، خیلی اهمیت داشت. این طلا عیار ورزش ایران را بالا برد. با احترامی که برای ورزش‌های تیمی قائل هستم، امیدوارم در دولت جدید نگاه ویژه ای به این دست رشته‌های توانمند را شاهد باشیم. المپیک تقابل فرهنگ، قدرت و سلامت جوامع مختلف است و فکر می‌کنم اگر باشگاه‌های بزرگ ملزم به سرمایه گذاری در رشته‌های انفرادی چون بوکس، تکواندو، کاراته، کشتی، وزنه برداری و … شوند، می‌توانیم در المپیک‌های بعدی نتیجه بهتری بگیریم. می‌توان بین ۱۰ قدرت برتر دنیا قرار گرفت. مجلس، دولت، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش همه باید دست به دست هم بدهند تا در المپیک بعدی به این مهم دست پیدا کنیم. کار سخت اما شدنی است. کشوری که پر از استعداد و انگیزه است و جوانانی داریم که توانایی خلق هر حرکتی را دارند و ارزش این را دارد که هدف گذاری بزرگی شود برای آینده است.

صافی به تنها شاگرد کره‌ای خود روی تاتامی توکیو هم اشاره کرد و گفت: همه را غافلگیر کردیم، واقعاً اجرای عالی داشت و خیلی از کارشناسان را تحت تأثیر قرار داد. حق ما حداقل یک مدال برنز بود، ولی به این عنوان پنجمی هم قانع هستیم. انگیزه‌های زیادی داریم و می‌توانیم در آینده نتایج بهتری کسب کنیم. «کیونا» و «دیاز» از دنیای قهرمانی خداحافظی کردند. در آینده نیروهای جدیدی معرفی خواهند شد که یکی از شانس‌های اصلی ما هستیم.

وی در پایان گفت: واقعاً کاراته وظیفه تاریخی خودش را انجام داد. حاشیه‌ها روح و قلب اهالی این ورزش را آزار داد و قطعاً تمام شدنی نیست. زخم‌های کهنه در این ورزش پر تنش است. اگر به جای تخریب، همدلی و کمک فنی بود، به یقین کاراته ایران با دست پر راهی توکیو می‌شد. در هر حال امیدوارم در باد این قهرمانی برنامه‌های مؤثر و مفید و سازماندهی کاراته برای اقتدار بیشتر در آینده فراموش نشود. توجه به مربیان سازنده و حمایت از استعدادهای تمام نشدنی این ورزش و ایجاد عدالت و انصاف در تمامی زمینه‌ها نیاز امروز کاراته برای تداوم موفقیت می‌باشد. از طباطبایی و مسئولین فدراسیون و کادر فنی آقایان روحانی و دکتر خواجوی هم تشکر ویژه دارم و همچنین کادر قبلی که همراهی خوبی داشتند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=1773

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.