• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

کابلوف: روسیه خواهان برقراری ارتباط با دولت جدید افغانستان است

  • 07 شهریور 1400 - 14:38
کابلوف: روسیه خواهان برقراری ارتباط با دولت جدید افغانستان است

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که مسکو بر اساس تماس های موجود با طالبان، با دولت جدید در افغانستان روابط را برقرار خواهد کرد.

وی که در یک برنامه پخش زنده در شبکه «یوتیوب» صحبت می کرد، گفت: این مسئله که طالبان اکنون به قدرت رسیده یک واقعیت است و ما باید روابط را با توجه به این شرایط و دولت جدید در افغانستان، برقرار کنیم.

کابلوف افزود: چنانچه غرب و به قول معروف جامعه جهانی به طور کل، بخواهند که طالبان را منزوی و به آنها فشار وارد کند؛ در این شرایط، متاسفانه باید بگویم که این امر باعث افراطی شدن این گروه خواهد شد.

وی همچنین گفت که روسیه نسبت به تحولات افغانستان «نسبتا راحت» است، چرا که طی هشت سال گذشته با طالبان در تماس بوده است.

کابلوف همچنین پیشتر در مصاحبه ای در روز شنبه با اشاره به اینکه مسئله گسترش تحرکات طالبان به سایر کشورهای آسیای میانه مورد بررسی نیست، گفته بود: گمان کنم که نه، این مسئله مورد بحث نیست. من تقریباً مطمئنم که طالبان این کار را انجام نخواهد داد. آنها درس خود را ۲۰ سال پیش به خوبی فرا گرفتند.

صحبت های نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در حالی بیان می شود که «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفت که همزمان با اینکه عملیات تخلیه نیروهای آمریکایی به پایان خود نزدیک می شود، این گروه مشغول آماده سازی (روی کار آمدن) دولت جدید در افغانستان است و عقیده دارد که کاهش ارزش پول ملی و آشفتگی اقتصادی به وجود آمده فعلی، فروکش خواهد کرد.

زمان دقیق تشکیل دولت جدید مشخص نیست. رویترز به نقل از مجاهد گفت که اعلام تشکیل دولت، در هفته آتی خواهد بود اما مجاهد بعداً در پیامی صوتی اعلام کرد که (موعد) تشکیل دولت جدید ظرف «یک یا دو هفته» مشخص خواهد شد.

کابلوف پیشتر با اشاره به اینکه مسکو عجله ای برای به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان بر افغانستان ندارد، گفته بود: عجله ای درباره به رسمیت شناختن (طالبان) نداریم. منتظر می مانیم تا ببینیم که این رژیم چگونه رفتار خواهد کرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه جهت ایجاد روابط دوستانه بین مسکو و رهبری جدید در افغانستان، ضمن ابراز امیدواری گفته بود: این فقط امید من نیست. درباره اش مطمئن هستم. ما روابط را خواهیم ساخت و آن را بر اساس چیزهایی که طی سالها جمع آوری کرده ایم، ایجاد خواهیم کرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=3753

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.