• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

پنجاه و چهارمین سالگرد تختی در قدیمی‌ترین آرامگاه پایتخت

  • 16 دی 1400 - 11:43
پنجاه و چهارمین سالگرد تختی در قدیمی‌ترین آرامگاه پایتخت

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت درگذشت جهان پهلوان غلامرضا تختی در حالی روز جمعه ۱۷ دی ماه برگزار خواهد شد که یاد و خاطره این اسطوره جوانمردی هیچگاه از تاریخ ورزش ایران زمین محو نخواهد شد.

با وجود ماندگاری نام جهان پهلوان در تار و پود تاریخ معاصر ایران، خورشید زندگی او خیلی زود غروب کرد. روایت‌های فراوانی از علت و چگونگی مرگ جهان پهلوان تختی وجود دارد که عدم سندیت و قطعیت هر کدام از آنها باعث رازآلود ماندن این اتفاق تلخ شده است.

غلامرضا تختی روز پنجم شهریور ماه سال ۱۳۰۹ در جنوب تهران به دنیا آمد و در روز هفدهم دی ماه ۱۳۴۶ در اوج محبوبیت و افتخار چشم از جهان فروبست. از جهان پهلوان یک فرزند به نام بابک به یادگار مانده؛ فرزندی که بر خلاف پدر، راه کشتی را در پیش نگرفت، اما همواره با یاد و خاطره پدر زندگی می‌کند و حتی نام فرزندش را نیز به یاد جهان پهلوان، «غلامرضا» گذاشته است.

 پنجاه و چهارمین سالگرد تختی در قدیمی‌ترین آرامگاه پایتخت

جهان پهلوان تختی در سالهای پایانی عمر کوتاهش با فراز و نشیب‌های فراوانی از سوی دوستان، هم تیمی‌ها و حتی مسئولان ورزشی و سیاسی آن دوران روبرو بود. او در آن ایام فشارهای مختلف روحی و مالی را تحمل کرد و سرانجام روز هفدهم دی ماه ۱۳۴۶ جسدش در اتاقی در هتل آتلانتیک تهران پیدا شد. نکته عجیب آنجا بود که او دو روز قبل از مرگش وصیت‌نامه‌ای را در دفترخانه اسناد رسمی به ثبت رساند و کاظم حصیبی را به عنوان سرپرست فرزندش بابک که آن زمان تنها ۴ ماه داشت معرفی کرده بود. تختی تبلور آرزوهای یک ملت بود. او سمبل تاریخ ماست. مردی که در میان مردم زیست و در نهایت پیکرش با حضور خیل عظیمی از همین مردم و کوچه و بازار در ابن‌بابویه شهر ری آرام گرفت.

متأسفانه سالهاست صحنه ورزش ایران از وجود قهرمانان و پهلوانان این چنینی خالی است و شاید بتوان ادعا کرد کمتر ورزشکاری توانسته همچون تختی تأثیرگذاری خاصی در بحث فرهنگ و زندگی روزمره هوادارانش داشته باشد.

 پنجاه و چهارمین سالگرد تختی در قدیمی‌ترین آرامگاه پایتخت

مهمترین افتخارات جهان پهلوان تختی به شرح زیر است:

بازی‌های المپیک

۱۹۵۲ هلسینکی: مدال نقره وزن ۷۹ کیلوگرم
۱۹۵۶ ملبورن: مدال طلای وزن ۸۷ کیلوگرم
۱۹۶۰ رم: مدال نقره وزن ۸۷ کیلوگرم
۱۹۶۴ توکیو: چهارم وزن ۹۷ کیلوگرم

رقابت‌های جهانی

۱۹۵۱ هلسینکی: مدال نقره وزن ۷۹ کیلوگرم
۱۹۵۴ توکیو: نفر پنجم وزن ۸۷ کیلوگرم
۱۹۶۱ یوکوهاما: مدال طلای وزن ۸۷ کیلوگرم
۱۹۶۲ تولیدو: مدال نقره وزن ۹۷ کیلوگرم

بازی‌های آسیایی

۱۹۵۸ توکیو: مدال طلای وزن ۸۷ کیلوگرم

قهرمانی آسیا

چهار مدال طلا و چهار مدال نقره

تمامی مدال‌های این اسطوره کشتی ایران در مسابقات المپیک، جهانی، آسیایی و کشوری هم اکنون در موزه مرکزی آستان قدس رضوی قرار دارد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=14110

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.