• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

پایاب سد خداآفرین از سال ۹۷ رها شده است

  • 22 اردیبهشت 1402 - 13:57
پایاب سد خداآفرین از سال ۹۷ رها شده است

عباس جهانگیرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: هفته آینده با سفر وزیر نیرو به شمال استان اردبیل آخرین وضعیت پروژه پایاب سد خداآفرین و تلاش آب منطقه‌ای اردبیل برای تکمیل این پروژه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا تکلیف ۳۰ هزار هکتار از اراضی واگذار نشده در این منطقه مشخص شود.
وی تصریح کرد: قرار بود ۴۲ هزار هکتار اراضی پایاب سد خداآفرین به صورت آبیاری مکانیزه و مدرن تغییر رویه دهد که تاکنون ۱۲ هزار هکتار از آن واگذار شده ولی تکلیف ۳۰ هزار هکتار هنوز مشخص نشده است.
نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر این میزان اراضی به زیر کشت محصولات آبی برود بیش از ۱۸۰ هزار تن برداشت محصول گندم در شمال استان اردبیل رخ خواهد داد.

جهانگیرزاده به خشکسالی بی‌سابقه در شمال استان و خسارت صد درصدی به ۹۰ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان بیله‌سوار اشاره کرد و افزود: حتی یک هکتار از اراضی این منطقه قابل برداشت نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در سفر اخیر معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی و رئیس صندوق بیمه محصولات کشاورزی به صورت مفصل میزان خسارت‌ها مورد بررسی و رصد قرار گرفت و مقرر شد با جمع‌بندی آمار نهایی بخشی از این خسارت از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی و بخش دیگر به صورت بلاعوض از سوی وزارت کشور تأمین شود.
جهانگیرزاده با اظهار تأسف از تخلفات رخ داده در صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال‌های گذشته اضافه کرد: به جای افزایش تعهدات، در سه سال اخیر رقم پرداختی بیمه از ۵.۵ میلیون تومان به کمتر از ۲.۵ میلیون تومان کاهش پیدا کرده و کشاورزان به هیچ وجه علاقه‌مند به پوشش بیمه‌ای اراضی خود نیستند.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: در گام نخست مقرر شد تا بخشی از خسارت‌ها از طریق صندوق و در گام دوم از طریق منابع بلاعوض جبران شده و برای عده‌ای از کشاورزان نیز در کنار استمهال تسهیلات، وام‌های جدید و طولانی مدت پرداخت شود.
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: تلاش بر این است تا شروع فصل کشت و زرع سال زراعی آینده، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از بابت تأمین بذر و سموم برطرف شده و تا حد زیادی خسارت‌ها نیز جبران شود.
آسفالت راه‌های روستایی در اولویت است
نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی ضرورت انتخاب پیمانکار برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌های راهداری را یادآور شد و تصریح کرد: در شهرستان بیله‌سوار بخشی از تعهدات حوزه راه تحقق پیدا کرده که از آن جمله می‌توان به روکش آسفالت انجیرلو به سه راهی بیله‌سوار اشاره کرد.
جهانگیرزاده گفت: امسال نیز سه راهی بیله‌سوار به شهر بیله‌سوار عملیات روکش آسفالت انجام شده و عملیات آسفالت‌ریزی بیله‌سوار به بابک و منطقه خروسلو – زیوه اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: در شهرستان پارس‌آباد نیز در اکثر مناطق روستایی پرجمعیت روکش آسفالت انجام می‌شود که از جمله آن می‌توان به تازه‌آباد، تازه‌کند، پارس‌آباد به قوشلو، عرب‌لو و دیگر راه‌های روستایی قابل ترمیم و بهسازی اشاره کرد.
جهانگیرزاده در مورد پروژه پارس‌آباد به سربند نیز خاطرنشان کرد: این پروژه با تلاش چهار پیمانکار در حال نهایی شدن است و تا آخر امسال مسیر ۱۰ کیلومتری در این محور مواصلاتی به زیر بار ترافیک خواهد رفت.
وی به پروژه سربند به سه راهی مشگین‌شهر نیز اشاره کرد و ادامه داد: ۱۲۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در این مسیر در حال فعالیت هستند که با تکمیل عملیات زیرسازی، آسفالت‌ریزی نیز در این مسیر انجام می‌شود.
جهانگیرزاده تلاش ۱۲ پیمانکار را با ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین در حوزه انتخابیه بیله‌سوار، پارس‌آباد و اصلاندوز یادآور شد و اضافه کرد: این منطقه به کارگاه جاده‌سازی تبدیل شده است.
وی از اولویت آبرسانی به ۲۳۴ روستا در سال‌جاری اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز با همکاری بسیج سازندگی و آبفای استان در حال انجام است تا با تأمین بخشی از اعتبارات از محل ردیف‌های ملی بتوان آن را به سرانجام رساند.
جهانگیرزاده خرید یک دستگاه تانکر جدید برای آبرسانی به مناطق عشایری را یادآور شد و بیان کرد: هفت تا هشت دستگاه تانکر آبرسانی سیار به روستانشینان و قشلاق‌نشینان این خطه خدمات‌رسانی خواهند کرد.
تاکید برنامه و بودجه بر پرداخت مطالبات کشاورزان
نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی به آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی و خرید آن به قیمت تضمینی اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه در تأمین این اعتبارات اخلال به وجود آورده بود اما با تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه امیدواریم امسال پرداختی‌های کشاورزان به موقع انجام شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در سال گذشته برای اولین بار خرید پنبه با قیمت توافقی انجام شد و ما تلاش کردیم تا یک‌هزار میلیارد تومان منابع کشاورزان را تأمین و نسبت به پرداخت آن اقدام کنیم.

جهانگیرزاده تصریح کرد: از آغاز فصل برداشت گندم تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ تن خرید در سطح کشور انجام شده ولی تاکنون ریالی از این بابت به کشاورزان پرداخت نشده است.
وی قول مساعد مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و برنامه و بودجه را برای تأمین این اعتبارات یادآور شد و گفت: امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان این پرداختی‌ها انجام شود تا کشاورزان ترغیب به تولید این محصولات استراتژیک باشند.
جهانگیرزاده قیمت گندم خرید تضمینی را ۱۷ هزار تومان اعلام کرد و افزود: امیدواریم این نرخ برای کشاورزان در کوتاه‌ترین زمان به ازای هر کیلو پرداخت گندم، پرداخت شود.
وی در مورد استخدام ناظران کشاورزی نیز خاطرنشان کرد: این فرآیند از طریق آزمون و با پذیرش فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته‌های کشاورزی انجام می‌شود و ناظران با سابقه می‌توانند از اولویت استخدام بهره‌مند شوند.
کشاورزان در مغان کشت دوم انجام ندهند
نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی به کشت محصولات با آب‌بری بالا به ویژه هندوانه و محصولات جالیزی اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس الگوی کشت جلوی کشت هندوانه و سایر محصولات پر آب‌بر در شمال استان گرفته شده و دلیل آن نیز کمبود آب در بخش کشاورزی است.
جهانگیرزاده اضافه کرد: بر اساس اگلوی کشت زارعین باید از کشت دوم پرهیز کنند و به هیچ وجه برای کشت هندوانه و سایر محصولات پر آب‌بر تأمین آب در تابستان انجام نخواهد شد.

وی بیان کرد: امیدواریم کشاورزان الگوی کشت را به درستی رعایت کرده و به کشت محصولات استراتژیک نظیر گندم، جو، دانه‌های روغنی و پنبه روی بیاورند.
جهانگیرزاده با قدردانی از همراهی مدیران راهداری، راه و شهرسازی و مسئولان استانی در حل گره جاده مرگ اظهار کرد: امیدواریم در سال‌های نه چندان دور این جاده به زیباترین جاده استان تبدیل شده و تردد ایمنی را در شمال استان شاهد باشیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در این ۲.۵ سال اتفاقات خوبی در حوزه توسعه راه و زیرساخت‌ها انجام شده و قطعاً این فرآیند با قوت ادامه پیدا می‌کند.
جهانگیرزاده در مورد پروژه نفت مغان نیز گفت: چهار هزار و ۲۰۰ متر حفاری در این منطقه انجام شده و انتظار می‌رود امسال عملیات اکتشاف و استخراج با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.
وی تجهیز بیمارستان شهدای پارس‌آباد، نصب دستگاه سی. تی. اسکن و ام. آی. سی.یو، راه‌اندازی مرکز درمان سرطان و نازایی و اجرای پروژه‌های فاضلاب را در شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز یادآور شد و افزود: نباید مردم نسبت به روند توسعه منطقه ناامید شوند و آنهایی که بر طبل ناامیدی می‌کوبند قطعاً تعلق خاطری به کشور و نظام ندارند.
جهانگیرزاده به شایعات مطرح شده در مورد خرید نکردن تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت اشاره کرد و ادامه داد: به هیچ وجه این موضوع صحت ندارد و بنده به کشاورزان منطقه قول می‌دهم حتی بالاتر از ۱۷ هزار تومان گندم در منطقه به صورت تضمینی خرید شود.
وی به رویداد ۲۰۲۳ و برگزاری جشنواره کوچ عشایر اشاره کرد و گفت: نتایج سفر وزیر میراث فرهنگی اعتبار تخصیصی به قلعه اولتان و راه‌اندازی موزه در شمال استان است که امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان این وعده‌ها تحقق پیدا کند.
نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: قرار است امسال ۶۰ میلیارد تومان برای هر شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در حوزه راه روستایی اختصاص پیدا کند تا ما بتوانیم برای ۶۵۰ آبادی شمال استان دغدغه اهالی را در حوزه آب شرب و راه مواصلاتی برطرف کنیم.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41835

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.