• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

وضعیت نامزدهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴

  • 31 اردیبهشت 1402 - 13:50
وضعیت نامزدهای حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ۲۰۲۴

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل؛ آمریکا در حالی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آتی میلادی آماده می شود که درگیر بحران های متعدد داخلی و بین المللی است. در داخل شکاف بین جامعه و ساختار سیاسی در اثر دوقطبی ایجاد شده از زمان ریاست جمهوری ترامپ تعمیق شده است. در حوزه اقتصادی تورم به بالاترین میزان خود طی بیست سال گذشته رسیده و دولت دمکرات بایدن در کنترل آن عاجز مانده است. مساله مهاجران همچنان بعنوان ریشه بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایالات متحده بدون ارائه راه حل مشخصی رها شده است و برنامه دولت بایدن برای پذیرش ماهانه ۳۰ هزار نفر از کشورهای ونزوئلا، کوبا و هائیتی همراه با ارائه ویزای اقامت و کار چشم انداز روشنی را پیش روی حل این مساله قرار نمی دهد.
در عرصه بین المللی رقبای ایالات متحده چالش های جدی ایجاد کرده اند و موقعیت رهبری جهانی این کشور به شدت زیر سوال رفته و افول پیدا کرده است. جنگ روسیه – اوکراین بیش از پیش ضعف و ناتوانی ایالات متحده در رهبری یک بلوک قدرت مند و نقش آفرین بین المللی را زیر سوال برده است و هر لحظه امکان شعله ور شدن آتش بحرانی دیگر بین تایوان و چین وجود دارد. ایران از پذیرش توافقی ضعیف در رابطه با برنامه هسته ای امتناع کرده است و در حالی که تحریم های ضدایرانی ایالات متحده آمریکا به مرور در حال از دست دادن اثر خود هستند.
جمهوری اسلامی به سرعت در حال بازیابی و ارتقاء ظرفیت هسته ای و دفاعی خود به ویژه در حوزه پهپادی است. مجموع این رویدادهای داخلی و بین المللی موجب افتراق و اختلاف بیشتر بین سیاستمدارن و دو حزب دمکرات و جمهوری خواه قرار داده و انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ این کشور را با شرایط پیچیده ای مواجه می کند. در این گزارش با هدف بررسی چشم انداز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده آمریکا، وضعیت نامزدهای حزب جمهوری خواه و رقابت های آنها برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ مورد تمرکز قرار خواهد گرفت.
نامزدهای احتمالی حزب جمهوری خواه
حزب جمهوری خواه از مدت ها پیش در حال آماده شدن برای انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری ایالات متحده است. تا به امروز «دونالد ترامپ»، «نیکی هیلی»، «ویوک راماس ویمی» و «آسا هوتچینسون» رسماً اعلام کرده اند که در انتخابات ریاست جمهوری از طرف حزب جمهوری‌خواه حضور خواهند داشت. علاوه بر این چهار نفر، «رون دسانتیس»، «مایک پنس»، «مایک پمپئو»، «کریس سانونو»، «تیم اسکات»، «جان بولتون»، «لیز چنی»، «کریستی نوئم» و «گین یونگکین» در حال ارزیابی وضعیت برای حضور یا عدم حضور در انتخابات هستند. در میان این اسامی دونالد ترامپ، نیکی هیلی، مایک پنس، مایک پمپئو و جان بولتون محتمل ترین گزینه ها برای نمایندگی حزب جمهوری خواه در انتخابات سال آتی ایالات متحده آمریکا هستند.
وضعیت نامزدها
دونالد ترامپ: رئیس‌جمهور سابق آمریکا دارای یک پایگاه رای قوی است که بخش قابل توجهی از پایگاه جمهوریخواهان را شامل می شود. ترامپ توانسته است انعکاسی از تصویر حزب جمهوری خواه در داخل و خارج از ایالات متحده آمریکا باشد، همچنین او نشان داده است که که می تواند کمک های مالی قابل توجهی را جذب کمپین انتخاباتی اش کند و مهمتر از همه اینکه قبلاً یک بار پیروز انتخابات ریاست جمهوری ریاست ایالات متحده بوده است. از طرفی دیگر ترامپ رئیس جمهوری است که دو بار استیضاح شده و به دلیل نقشش در تحریک شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۰ تحت تعقیب قرار دارد. اخیراً نیز پرونده وی به دلیل پرداخت حق السکوت به «استورمی دنیلز» بازیگر فیلم های مستهجن با هدف مخفی نگه داشتن ارتباط با او در دادگاه به جریان افتاده و می تواند چالش بسیار جدی برای حضور ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری باشد.
نیکی هیلی: سفیر سابق دولت ترامپ در سازمان ملل و فرماندار سابق کارولینای جنوبی، اولین نامزدی بود که ترامپ را به چالش کشید. او چهره ای نسبتاً جدید در سطح ملی – سیاسی ایالات متحده آمریکا است و به احتمال زیاد تنها زن در عرصه ریاست جمهوری حزب جمهوری خواه در سال ۲۰۲۴ خواهد بود. هیلی که در دولت ترامپ مسئولیت داشت، محافظه کاری کمتری نسبت به ترامپ یا فرماندار فلوریدا، ران دیسانتیس دارد. روی هم رفته هیلی نقاط قوت قابل توجهی دارد؛ سابقه فرمانداری از یک ایالت کلیدی اولیه اولیه را در کارنامه دارد، در چارچوب رهبری جمهوری خواهان قرار داشته و چند نسل از ترامپ و بایدن کوچکتر است. با همه اینها هیلی در سطح ملی چندان شناخته شده نیست و این مهمترین چالش پیش روی او برای پیروزی در کنوانسیون مقدماتی حزب جمهوری خواه و نهایتاً انتخابات ریاست جمهوری است.
مایک پنس: دیگر نامزد احتمالی جمهوری خواهان است. بزرگترین نقطه قوت مایک پنس – و همچنین دلیل بزرگی که باعث شد او معاون ترامپ شود – ارتباط وی با انجیلی های مسیحی سفیدپوست است. این قشر بخش قابل توجهی از پایگاه رای جمهوری خواهان به ویژه در آیووا – ایالتی که در اوایل نامزدی بسیار مهم است – هستند،. به علاوه او شخصیتی ملی دارد و قبلاً یک بار در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری شرکت داشته است. با این وجود جدایی پنس از ترامپ، تا حدودی بدنه جمهوری خواهان را نسبت به او بدبین کرده است و واقعیتی که وجود دارد این است که او پایگاه چندانی فراتر از انجیلی های سفیدپوست ندارد.
مایک پمپئو که به عنوان وزیر سابق امور خارجه و مدیر اسبق سیا در دوران ترامپ خدمت می کرد پایه ای بسیار محکم برای شروع کارزار ریاست‌جمهوری در اختیار دارد. او نشان داده است که پایبندی جدی نسبت به اصول محافظه‌کار جمهوری خواهانه دارد. بصورت کلی مشاغلی که او در دوران ترامپ بر عهده داشته است، این اجازه را می دهد که انتقادات جدی را به ترامپ و بایدن در امور مربوط به سیاست خارجی و امنیت ملی وارد کند. با این حال پمپئو در هیچ بخش خاصی از حزب جمهوری خواه پایگاه طبیعی ندارد، در سطح ملی آنطور که باید شناخته شده نیست و شخصیت چندان پویایی ندارد.
جان بولتون: مشاور سابق امنیت ملی با مشی جنگ‌طلبانه در دوران ترامپ، مشاغل برجسته‌ای داشته و در خدمت چهار رئیس جمهور جمهوری‌خواه گذشته بوده است. او حداقل برای مخاطبان فاکس نیوز کاملاً شناخته شده است، زیرا مرتباً در این شبکه بعنوان تحلیل گر حضور می یابد. مهمترین نقطه ضعف بولتون این است که در هر دو حزب و هر دو جناح حزب جمهوری خواه از جمله ترامپ دشمنانی قدرتمند دارد.. این امر شانس او برای کسب نامزدی حزب جمهوری خواه را کاهش می دهد بعلاوه اینکه سن او نیز یک نقطه ضعف مهم محسوب می شود.
لیز چنی: شاید پدیده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ برای جمهوری خواهان باشد. لیز چنی، نماینده سابق کنگره ایالت وایومینگ و دختر معاون سابق رئیس جمهور، به خوبی شناخته شده است و نقش فعالی در پیگیری پرونده ترامپ دارد و موضع او را برای حضور در انتخابات قدرتمند می کند.
در مجموع چشم انداز روشنی پیش روی حزب جمهوری خواه برای اجماع روی نامزد خاصی وجود ندارد. سرنوشت ترامپ به دلیل پرونده او در دادگاه مبهم است و موفقیت دیگر نامزدها در کسب نظر اعضای حزب جمهوری خواه عملاً به حضور یا عدم حضور ترامپ در انتخابات بستگی دارد. نکته ای که وجود دارد این است که حتی اگر ترامپ نخواهد یا نتواند در انتخابات شرکت کند، حمایت یا عدم حمایت او از هر یک از نامزدهای جمهوری خواه، نقش تعیین کننده ای در پیروزی یا شکست وی خواهد داشت.
نویسنده: سالار نامدار وندائی

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=42241

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.