• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

وزیر خارجه سوئد: آمریکا از عضویت ما در ناتو حمایت می کند

  • 15 اردیبهشت 1401 - 12:41
وزیر خارجه سوئد: آمریکا از عضویت ما در ناتو حمایت می کند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «آن لیند» وزیر خارجه سوئد اعلام کرد که استکهلم تضمین‌هایی را از آمریکا دریافت کرده است مبنی براینکه در طول دوره‌ای که درخواست این کشور برای پیوستن به ناتو توسط اعضای این ائتلاف نظامی بررسی می‌شود، از حمایت برخوردار خواهد شد.

وی در گفتگو با تلویزیون سوئد در واشنگتن پس از دیدار با «آنتونی بلینکن» همتای آمریکایی خود در این باره گفت: طبیعتاً قصد ندارم که وارد جزئیات این مسئله شوم، اما کاملاً مطمئنم که اکنون حمایت آمریکا را در این زمینه داریم.

لیند افزود: اگرچه منظور تضمین‌های امنیتd سفت و سخت نیست، بلکه آنهایی است که چنانچه عضو کامل ناتو باشید قادر به دریافتشان هستید.

وزیر خارجه سوئد ادامه داد: منظور این است که این مسئله برای روسیه روشن می‌شود که چنانچه هرگونه فعالیت منفی را متوجه سوئد سازد، که (البته) تهدید به انجام آن کرده است، آن وقت این چیزی نخواهد بود که آمریکا اجازه دهد که اتفاق بیفتد آن هم بی هیچ پاسخی.

وزارت خارجه آمریکا نیز پس از این نشست در بیانیه‌ای در این رابطه عنوان کرد که بلینکن بر تعهد واشنگتن به سیاست استقبال از اعضای جدید ناتو تاکید کرده است. با این حال در بیانیه مذکور هیچ گونه اشاره‌ای به تضمین‌های امنیتی نشده است.

همچنین پیشتر نیز «جان کربی»، سخنگوی پنتاگون روز دوشنبه در یک نشست خبری با رد ارائه تضمین‌های امنیتی آمریکا به سوئد و فنلاند در قبال مسئله عضویت آنها در ناتو، گفت: مقامات آمریکایی معتقدند که هنوز خیلی زود است که با توجه به احتمال ورود سوئد یا فنلاند به ناتو درباره امکان ارائه تضمین‌های امنیتی واشنگتن به این کشورها صحبت کنیم.

مسئله درخواست سوئد و فنلاند جهت عضویت در ناتو به تحریک دولت‌های غربی و در رأس آنها آمریکا به بهانه عملیات نظامی روسیه در اوکراین مطرح شد و اکنون نیز با حمایت‌های پنهان واشنگتن، صورتی جدی به خود گرفته است.

گسترش بیشتر ناتو به شرق اروپا از جمله مسائل اصلی اختلاف بین مسکو و واشنگتن بوده است و یکی از عوامل اصلی شروع درگیری‌ها در اوکراین. با این حال آمریکا نه تنها به دنبال خاموش کردن آتش درگیری‌ها نیست، بلکه با تشویق و حمایت کشورهای هم مرز با روسیه سعی در شعله ور نگاه داشتن این آتش دارد.

این در حالی است که هر دو کشور فنلاند و سوئد نسبت به این مسئله و همچنین بیشتر شدن تنش‌ها در پی آن آگاهند.

وزیر خارجه سوئد پیشتر در این باره اذعان کرده بود: می‌دانیم که اگر یکی از کشورهای ما به این ائتلاف بپیوندد، تنش‌ها افزایش می‌یابد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=21146

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.