• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

هشدار هواشناسی نسبت به فعالیت ۲ سامانه جوی در آب‌های شمال و جنوب

  • 17 مهر 1402 - 0:00
هشدار هواشناسی نسبت به فعالیت ۲ سامانه جوی در آب‌های شمال و جنوب

به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد نسبت به رخداد ۲ سامانه جوی و وزش باد و افزایش ارتفاع موج در برخی مناطق دریای خزر و خلیج فارس هشدار داد.
بر اساس این هشدار دوشنبه و سه‌شنبه مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های بوشهر و هرمزگان، در نواحی مرکزی و شرقی خلیج فارس شاهد افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع موج خواهند بود.
برای این مناطق پیش بینی می‌شود سرعت بیشینه وزش باد با جهت شمال غربی به ۲۶ نات معادل ۴۹ کیلومتر بر ساعت برسد و ارتفاع موج در نزدیکی سواحل به یک تا یک و نیم متر افزایش یابد.
این شرایط پیامدهای مخاطره آمیزی نظیری «غرق شدن شناگران و غواصان، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و تفریحی و شناورهای مسافربری، احتمال آسیب به شناورهای نیمه سنگین و اختلال در فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی» در پی دارد.
توصیه می‌شود نسبت به «ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شنا و تردد شناورهای سبک و تفریحی، محدودیت فعالیت‌های شیلاتی، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورهای سبک و نیمه سنگین و فعالیت‌های فراساحل و فعالیت‌های سکوهای نفتی» اقدام شود.
بر اساس این هشدار یک سامانه جوی مشابه برخی مناطق دریای خزر را از بعدازظهر دوشنبه تا سه‌شنبه فرا می‌گیرد که سبب متلاطم شدن دریا و رسیدن ارتفاع موج به ۲.۵ متر و بیشتر می‌شود.
محدوده اثر این شرایط در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و مناطق دور از ساحل استان گلستان، در دریای خزر است.
اثرات مخاطره آمیز این شرایط شامل «غرق شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک و فعالیت‌های تفریحی، ایجاد اختلال در فعالیت‌های فراساحل و تردد کشتی‌ها» است.
توصیه می‌شود نسبت به «ممنوعیت و محدودیت فعالیت‌های تفریحی و شناورهای شیلاتی و تردد شناورهای سبک و تفریحی، اتخاذ محدودیت و تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناورها و کشتی‌های تجاری و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های فراساحل» اقدام شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=48668

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.