• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

نتایج المپیک مشکلات تکواندو را تحت شعاع قرار داده/ لیگ‌های پایه مفید نیست

  • 15 مرداد 1400 - 15:01
نتایج المپیک مشکلات تکواندو را تحت شعاع قرار داده/ لیگ‌های پایه مفید نیست

سرمربی ایرانی تیم ملی عراق با بیان مطلب فوق به مهر افزود: اینکه هیچ ورزشکار، مربی یا حتی حتی فدراسیونی نمی‌خواهد در رویدادی چون المپیک بازنده باشد، یک اصل کلی است. معتقدم برای حضور تکواندو ایران در توکیو همه در حد و توان خود زحمت کشیدند اما باید در خصوص نواقص و اشتباهات با دعوت از همه کارشناسان، زحمتکشان صاحب نظر و قهرمانان دعوت کرده تا پای کار آمده با خرد جمعی تحقیق و بررسی کرد و برای موفقیت در المپیک ۲۰۲۴ نقش راه طراحی و اجرای درستی داشته باشیم.

وی ادامه داد: معتقدم فدراسیون تکواندو می‌بایست از شورای برون مرزی وزارت ورزش بخواهد تا تکواندو کارانی که قصد شرکت در تورنمنت‌های بین المللی دارای گرید را دارند تنها با هماهنگی فدراسیون و بدون در نظر گرفتن مجوز شورا (که حتماً باید یک فردی با عنوان نماینده وزارت ورزش که خود بار مالی زیادی دارد) بتوانند حضور پیدا کنند. مثل تمام دنیا که آزادانه به مسابقات اعزام می‌شوند و امتیاز جمع می‌کنند و برای تکواندو کشور نیز مفید می‌باشد.

یاری افزود: مطمئناً سال ۲۰۲۲ رویدادهای جهانی و قاره ایی نونهالان و نوجوانان برگزار خواهد شد و به اعتقاد من فدراسیون می‌بایستی مسابقات قهرمانی کشور در رده‌های سنی نونهالان و نوجوانان را در آبان یا آذر ماه با شرایط سنی سال ۲۰۲۲ برگزار کند. و حکم ورود به اردو تیم ملی داشته باشد. قهرمانان این مسابقات به همراه نفرات برتر مسابقات انتخابی تیم ملی اردوی تیم ملی را تشکیل دهند. کرونا باعث شد دو سال در این رده‌های سنی مسابقه برگزار نشود. در صورتی که اکثر کشورهای دنیا خصوصاً در اروپا و کشورهایی نظیر ازبکستان و بسیاری دیگر مسابقه و تمرینات را پیگیری می‌کنند.

این کارشناس تکواندو افزود: باید نگاه ویژه ای به رده‌های سنی پایه (خردسالان و نونهالان و نوجوانان) داشته باشیم و همه میدانیم که در این رده‌های سنی در جهان و آسیا بهترین نتایج را کسب کرده‌ایم اما این قهرمانان بعد از مسابقات رها شدند. قهرمانان این رده‌های سنی را باید به دفعات و حتی مقطعی به اردوها دعوت و حتی برخی اعزام‌ها همراهی کنیم تا برای رده سنی بزرگسالان مثمر ثمر باشند. ضمن اینکه برای برگزاری اردوهای مقطعی می‌توان از هیأت‌های استانی کمک گرفت، هم به رشد تکواندو آن استان کمک خواهد شد و هم مخارج برگزاری اردوها کاهش خواهد یافت.

سرمربی پیشین تیم ملی نونهالان با بیان اینکه اعزام مربیان سازنده به همراه تیم‌های ملی در دستور کار قرار گیرد اظهار داشت: کشورهای رو به رشد در تکواندو نظیر روسیه، انگلستان، ازبکستان، اسپانیا،…. از مربیان شخصی بازیکنان به همراه لیدر یا سرمربی تیم ملی استفاده می‌کنند. این مسئله در المپیک هم کاملاً مشهود بود. به عنوان مثال روسیه با چهار بازیکن در المپیک و پنج مربی حضور داشت که یکی از آنها سالهاست سرمربی تیم‌ملی است و این تیم بیشترین مدال را کسب کرد.

یاری به برگزار لیگ هم اشاره کرد و گفت: بنده از سال ۱۳۷۸ در کلیه لیگ‌های پایه حضور مداوم داشته و اکنون بعد از سال‌ها کسب تجربه به این ‌نتیجه رسیده‌ام که لیگ‌های رده‌های سنی پایه خصوصاً خردسالان و نونهالان به هیچ وجه مفید نیست. و پیشنهاد می‌دهم برگزاری این لیگ‌ها را کنسل و به جای لیگ مسابقات قهرمانی بیشتری برگزار گردد. و یا سازوکار لیگ را کمی تغییر دهیم.

وی ادامه داد: نتیجه نامطلوب لیگ رده‌های سنی پایه به چند جهت باید مورد بررسی قرار گیرد. اینکه بازیکنان رده‌های سنی خردسالان و نونهالان نباید در کوران مسابقات قهرمان آن هم مثل لیگ‌که طولانی می‌باشد شرکت کنند، اینکه برخی از تیم‌ها اسپانسر دارند، ولی عمده تیم‌ها با هزینه‌های اولیا و مربیان در لیگ شرکت می‌کنند و به لحاظ سنی این بازیکنان قدرت تجزیه و تحلیل ندارند و چون با هزینه‌های شخصی اعزام می‌شوند و مطمئناً دچار کمبودهایی در تیم هستند و این ضربه روحی بدی برایشان ایجاد می‌کند. از سوی دیگر بارها شاهد بوده‌ام که مربیان برای کسب نتیجه وزن‌های زیادی رو از بازیکنان کم می‌کنند و حتی به آنها قرص‌های کاهش وزن که در لیست داروهای ممنوعه می‌باشد را بدون در نظر گرفتن مسائل پزشکی تجویز می‌کنند که بسیاری از این ورزشکاران از مسابقات به قولی دل زده و دوری می‌کنند. بازیکنان به تک بازی و یا دو بازی در روز عادت کرده و برای مسابقات قهرمانی زیاد تمایل به شرکت ندارند. برای حداکثر دو بازی تیم‌ها باید کمتر از یک هفته وقت بگذارند تا بتواند از یک استان به یک استان دیگر بروند. و این موضوع بار مالی زیادی به تیم‌ها تحمیل می‌کند.

سرمربی ایرانی تیم ملی عراق افزود: رده سنی نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال می‌باشد، اما در لیگ‌های ایران ۱۵ تا ۱۶ سال برگزار می‌گردد که این ضعف بزرگی است. بارها این موضوع را با سازمان لیگ مطرح کرده‌ام و جواب شنیدم که برای تیم‌های بزرگسالان سهمیه نوجوانان در نظر گرفته شده، اما با یک نگاه ساده به تعداد تیم‌های لیگ نوجوانان و جمعیت آماری که در این لیگ‌ها هست و تعداد بازیکنانی که به لیگ‌های بزرگسالان جهت سهمیه استفاده می‌شوند می‌توان فهمید که چه تعدادی از این بازیکنان نوجوان از تکواندو دور شده‌اند.

یاری در پایان از لیگ نقش جهان به عنوان پشتوانه تیم‌ملی و لیگ برتر تعبیر کرد و اظهار داشت: این رقابتها باید فقط برای بازیکنان زیر ۲۱ سال باشد که در لیگ برتر بزرگسالان حضور نداشته باشند. نه اینکه آئین نامه طوری تنظیم شده باشد که به برخی تیم‌ها اجازه بدهد بازیکنان خود را هم در لیگ‌برتر و هم در لیگ نقش جهان و بعضاً در لیگ نوجوانان شرکت دهند. ضمن اینکه پیشنهاد می‌کنم حساب امتیاز بازیکن‌های قرآنی که فقط برای رده‌های سنی پایه کیورگی در لیگ‌های کشور و قهرمانی‌های کشور می‌باشند را از تیم‌ها جدا کرده و به صورت مجزا برگزار کنند. چرا که بحث بازیکن قرآنی از مباحث فنی تکواندو خارج می‌باشد و به نظر من نباید امتیازات بازیکن قرآنی با بازیکنان کیورگی ادغام شود و سرنوشت تیم‌ها با این امتیازات تغییر می‌کند. در گذشته شاهد بودیم که یه بازیکن در قهرمانی کشور نفر اول شده و مطابق مدال طلا کشور امتیاز می‌گیرد و تیم استانی یا لیگی اش را از رتبه‌های هفتم و هشتم به روی سکو می‌آورد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=1361

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.