• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مطالبات معلمان چگونه به «مورفین» رسید؟/ عدم همراهی سیاستمداران

  • 22 شهریور 1401 - 13:53
مطالبات معلمان چگونه به «مورفین» رسید؟/ عدم همراهی سیاستمداران

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رونمایی و بررسی فیلم مستند «مورفین» به کارگردانی امیر کمالی الموتی و محمدرضا افتخاری، از تولیدات حوزه هنری قزوین با موضوع رتبه‌بندی معلمان در خبرگزاری مهر برگزار شد.
محمدرضا افتخاری یکی از کارگردانان این مستند درباره چگونگی انتخاب سوژه این مستند گفت: هر دوی ما فرهنگی هستیم که البته این دوز فرهنگی در من کمی بیشتر است، چرا که پدر و مادر من هر دو معلم بودند و به همین دلیل از نزدیک با جریان رتبه‌بندی معلم‌ها از سال ۱۳۹۰ آشنا بودم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم چنین پروژه‌ای را به عنوان مستند کار کنیم. البته مهدی مرادی طراح مستند که او نیز معلم است، اوایل بهمن ماه سال پیش به حوزه هنری آمد و طی گفتگویی که با هم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در حوزه رتبه بندی معلم‌ها هنوز کاری صورت نگرفته و بهتر است که ما بتوانیم مستندی در این باره جلوی دوربین ببریم که هم جنبه اطلاع‌رسانی داشته باشد چرا که بسیاری از معلمان حتی نمی‌دانند جریان رتبه بندی معلمان چیست؟ همچنین به دنبال یک راهکار و درمانی بودیم که مسئولان ما در این حوزه مدت‌ها است به آن فکر نمی‌کنند و تنها با تزریق مسکن است که هر سال شرایط را بدتر می‌کنند.
امیر کمالی نیز در پاسخ به اینکه در «مورفین» به دو موضوع که هرکدام می‌تواند تبدیل به سوژه‌ای جداگانه شود، اشاره شده و چرا سعی نشده تا تنها روی یکی از سوژه‌ها تمرکز کنند، توضیح داد: همه آثاری که ساخته می‌شود و از جمله «مورفین» می‌تواند نکات منفی و ایرادات بسیاری داشته باشد که این مساله می‌تواند بسیار طبیعی باشد، البته که این مستند اولین پروژه ما شمار می‌رود. اینکه دو موضوع جداگانه به شمار می‌رود را چندان نمی‌پذیرم چرا که رتبه بندی معلم‌ها را می‌توان ذیل قانون مدیریت خدمات تعریف کنیم. مساله دیگر این است که فوق‌العاده‌هایی که به سازمان مختلف داده می‌شود، تحت عناوین مختلف به افراد پرداخت می‌شود اما معلمان چنین فوق‌العاده‌هایی ندارند. در واقع می‌توان گفت رتبه‌بندی به نوعی برای معلمان فوق‌العاده به شمار می‌رود. به همین دلیل نمی‌توانم قبول کنم که این دو موضوع نسبت به هم بی ربط هستند.

وی ادامه داد: در قانون مدیریت خدمات که ۶۰ درصد از حقوق بگیران از آن باقی مانده و تنها ۴۰ درصد خارج شده‌اند و این ۶۰ درصد هم معلمان هستند، اگر معلمان ندانند که از چه طریق حقوق دریافت می‌کنند و اینکه نهادها و سازمان‌های دیگر از این پروسه پرداخت حقوق خارج شده‌اند، روند رتبه بندی را هم نمی‌توانند درک کنند. مساله این است که اگر شناخت دقیقی بر قانون مدیریت خدمات نداشته باشیم نمی‌توانیم مصداقی برخورد کنیم. البته باز هم موافقم که هر کدام از این موضوع‌ها می‌توانست به صورت جداگانه بررسی شود اما ما در این مستند به قانون مدیریت خدمات نگاهی آموزشی داشتیم.
واقعیت این است که ما باید سیاستمداران را یا از طریق تلویزیون ببینیم و یا آنها را دعوت به مصاحبه کنیم. برای این مستند از بسیاری از افراد از جمله وزرای آموزش و پرورش دعوت کردیم تا جلوی دوربین قرار گیرند، اما هیچکدام از آنها نپذیرفتند، مثلاً ما از آقای حاجی بابایی یکی از وزرای سابق آموزش و پرورش بارها خواستیم در این مستند حضور داشته باشد اما این دعوت را نپذیرفت کمالی در جواب این سوال که چرا برای مستندی که موضوع آن موضوع روز جامعه بوده و می‌توان به راحتی روایت شهودی را در مستند وارد کرد، از آرشیوهای تلویزیونی و تکراری استفاده کرده‌اند، بیان کرد: «مورفین» یک مستند نریشن آرشیوی و توصیفی با چند مصاحبه است و طبیعتاً درصد آرشیو در آن زیاد است، مثلاً وقتی مستند «خون‌ریزی» یا «مک دونالد» را نگاه می‌کنید نباید انتظار داشته باشید که از صحنه‌های آرشیوی استفاده نکنند، انگار دارید حلوا درست می‌کنید و بگویند چرا توی آن آرد ریختید. ذات مستند آرشیو نریشین، این است که از آرشیو استفاده کنند. اما درباره استفاده از آرشیوهای تلویزیونی و استفاده کمتر از آرشیوهای شهودی باید بگویم که رتبه‌بندی موضوعی است که بین سیاستمداران، قانون و تبصره قرار دارد، یعنی ما مادرکشی نمی‌سازیم که برویم از محیط زیست فیلمبرداری کنیم.
افتخاری در توضیح این مساله که با توجه به به‌روز بودن روایت می‌توانستند حتی با یک گوشی موبایل در کنار معلمان معترض قرار گرفته و از اعتراضات معلمان روایت خود را داشت باشند، گفت: واقعیت این است که ما باید سیاستمداران را یا از طریق تلویزیون ببینیم و یا آنها را دعوت به مصاحبه کنیم. برای این مستند از بسیاری از افراد از جمله وزرای آموزش و پرورش دعوت کردیم تا جلوی دوربین قرار گیرند، اما هیچکدام از آنها نپذیرفتند، مثلاً ما از آقای حاجی بابایی یکی از وزرای سابق آموزش و پرورش بارها خواستیم در این مستند حضور داشته باشد اما این دعوت را نپذیرفت، همچنین درخواست دیدار با آقایان طغیانی و نجفی را نیز داشتیم که موفق نشدیم. البته این را هم باید بگویم کار زمانی به مرحله تولید رسید، که اعتراضات خیابانی بسیار کم شده بود و ما در شهر خود دیگر چنین اعتراض‌هایی را ندیدیم.
کمالی در ادامه درباره چگونگی نمایش این مستند نیز بیان کرد: چند اکران خصوصی داشتیم و نظراتی را نیز دریافت کرده‌ایم که به نوعی با آموزش و پرورش ارتباط دارند، در کنار آن نیز یک اکران خصوصی کوچک نیز برای فرهنگیان قزوین نیز داشته‌ایم.
علیرضا دوستی نیز از جمله عوامل این مستند نیز در پایان درباره برنامه اکران این مستند گفت: البته برنامه‌هایی برای اکران عمومی مستند نیز داریم که شامل نمایش مستند در سالن سوره حوزه هنری است که در تاریخ ۲۹ شهریورماه این اتفاق رخ می‌دهد. همچنین برنامه اکران مستند در قزوین نیز در دستور کار داریم. همچنین با توجه به اینکه مخاطبان این فیلم قشر فرهنگیان هستند در تلاش هستیم تا بتوانیم از گروه‌های مختلف معلمان برای نمایش این مستند دعوت کنیم. البته رایزنی‌هایی با آموزش و پرورش داشته‌ایم که بتوانیم این مستند را برای شخص وزیر و یا حتی برای کمیسیون آموزشی کشور اکران کنیم که البته هنوز پاسخ مثبتی در این زمینه به ما نداده‌اند. البته ما به دنبال این هستیم تا «مورفین» را برای معلمان نمایش دهیم تا بتوانیم یک موج مطالبه گری را ایجاد کنیم تا مساله رتبه بندی معلمان با یک نقطه نهایی برسند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=28936

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.