• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مرمت ۴ بنای تاریخی در ماسوله/یک اتفاق حقوقی خوب در اصفهان

  • 26 مرداد 1402 - 11:14
مرمت ۴ بنای تاریخی در ماسوله/یک اتفاق حقوقی خوب در اصفهان

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ در این هفته خبری از اصفهان رسید و اعلام شد که چهارسوی ضرابخانه بازار قیصریه اصفهان پس از ۶۰ سال رفع تصرف شد. این خبر را مدیر امور حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان اعلام کرد و گفت: با توجه به گستردگی مجموعه تاریخی بازار قیصریه اصفهان در طی دهه‌های گذشته بخش‌هایی از مشاعات و فضاهای عمومی و تاریخی این مجموعه عظیم با بیش از چهارصد سال قدمت به‌صورت غیرقانونی به تصرف برخی بازاریان درآمده بود و در این فضاها مبادرت به ایجاد فروشگاه کرده بودند.
امیر قطبی مدیر امور حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان ادامه داد: حوزه حقوقی این اداره‌کل در سال گذشته با تشکیل پرونده‌های قضائی علیه این افراد تلاش شد تا این فضاهای عمومی را آزادسازی کند.
وی افزود: چهارسوی بزرگ ضرابخانه که به‌عنوان بزرگ‌ترین چهارسوی بازار عظیم قیصریه که در روزگار صفوی محل ضرب مسکوکات ایران بود، در چهار نقطه از ۶۰ سال گذشته توسط برخی بازاریان تصرف‌شده و پس از ایجاد چهار فروشگاه، طی این مدت طولانی نقل و انتقالات متعددی نیز روی آن صورت پذیرفته بود.
قطبی اضافه کرد: پس از طی مراحل قانونی و صدور احکام قضائی متعدد با همکاری نیروی انتظامی، یگان حفاظت و حوزه امانی اداره‌کل موفق به رفع تصرف یک‌به‌یک این فضاها شد، به‌گونه‌ای که آخرین فضای تصرف‌شده نیز روز گذشته آزاد و فضاهای تاریخی و سکوهای عظیم پیرنشین این چهارسو بعنوان بزرگ‌ترین فضای تاریخی بازار عظیم قیصریه اصفهان پس از ۶۰ سال به‌طور کامل آزادسازی شد.‌

کشف تازه در موزه تاریخ پزشکی
خبر دیگر اینکه کلیشه‌های سربی که سال‌ها در کمدهای در بسته دانشکده پزشکی پنهان بود و از آنها برای برچسب دارو و مجلات علمی استفاده می‌شد؛ کشف و در موزه تاریخ پزشکی ایران به نمایش گذاشته شدند.
حمید نمازی رئیس موزه تاریخ پزشکی ایران در مراسم رونمایی از کلیشه‌های سربی که با حضور رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در محل موزه برگزار شد، درباره بخش‌های مختلف موزه توضیحاتی داد و با بیان اینکه ماجرای دانشگاه‌ها و کمدهای قفل شده در بیمارستان‌ها و دانشکده‌های پزشکی یک ماجرای تاریخی است گفت: در مرکز طبی کمدی که قفل بود پیدا شد و وقتی در آن را شکستند متوجه شدند قرآنی که هنگام افتتاح مرکز آنجا بوده هنوز هست.
نمازی درباره ماجرای کشف کلیشه‌های سربی دانشکده پزشکی هم گفت: دو سال پیش متوجه شدیم کمدی در دانشکده پزشکی وجود دارد که کلید قفل آن گم شده و کسی تا به حال این کمد را باز نکرده است. وقتی قفل آن را شکستیم متوجه شدیم درون آن تعداد زیادی کلیشه‌های تبلیغاتی سربی برای داروها و لوگوها و عناوین پرتکرار وجود دارد. از این کلیشه‌ها برای برچسب شیشه‌ها و داروها و مجلات داروسازی استفاده می‌شد.

وی افزود: ۲۰۰ قطعه از این کلیشه‌ها امروز در موزه تاریخ پزشکی ایران در معرض دید قرار گرفته است و امیدواریم در آینده بتوانیم با موزه گرافیک ایران همکاری داشته باشیم چون این کلیشه‌ها در گرافیک ایران نقش زیادی داشته اند. بنابراین بخشی که در موزه به این کلیشه‌ها اختصاص یافته است را با عنوان غرفه گرافیک خواهیم شناخت. قدمت این کلیشه‌های سربی بیشتر در دوره پهلوی اول و دوم استفاده می‌شدند و در مجله‌های علمی نیز برای تبلیغات مورد بهره برداری قرار می‌گرفتند.

مرمت و بازسازی مشارکتی ۴ بنای تاریخی ماسوله
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از مرمت و بازسازی مشارکتی ۴ بنای تاریخی ماسوله خبر داد و گفت: این کار با ۶ میلیارد ریال اعتبار و با مشارکت مالکان صورت می‌گیرد.
ولی جهانی اظهار کرد: شهر تاریخی ماسوله از مناطق پر جاذبه و از گردشگر پذیر ترین شهرهای تاریخی شمال کشور به شمار می‌رود.
وی از مرمت و بازسازی مشارکتی ۴ بنای تاریخی ماسوله خبر داد و افزود: با اختصاص اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد ریال معادل ۶۰۰ میلیون تومان و با مشارکت مالکان، مرمت و بازسازی ۴ بنای تاریخی واجد شرایط شهر ماسوله آغاز شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان با اشاره به ماده ۷۲ قانون حمایت از بافت‌ها و بناهای تاریخی و سایر قوانین مرتبط، بیان کرد: همکاری و تعامل دو سویه مالکان بناهای تاریخی و اداره کل به منظور مراقبت و صیانت از مواریث تاریخی ارزشمند مورد تاکید است.

نمایش ۵ درصد از آثار مخازن موزه‌های دفینه
خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی از موزه‌های ساختمان دفینه دیدن کردند در حاشیه این بازدید نشستی نیز با مدیران موزه و مدیر توسعه گروه موزه‌های دفینه برگزار شد.
در این نشست محسن قانونی مدیر توسعه گروه موزه‌های دفینه گفت: غیر از موزه‌هایی که اکنون در شهر تهران، رامسر، یزد و اصفهان داریم، ایجاد موزه‌های دیگری نیز در دست اقدام و راه اندازی یا امکان سنجی است. به عنوان مثال موزه تار و پود یا دست بافته‌های کویر ایران را به عنوان مکمل موزه نور و روشنایی یزد برنامه ریزی کرده ایم. فرایندهای اجرایی آن شروع شده است. تمام تلاش مان را می‌کنیم که امسال به بهره برداری برسد.
وی گفت: در شهرهای کمتر برخوردار برای ایجاد موزه ورود پیدا کرده ایم. به عنوان مثال آقای فاضل نظری به تازگی با استاندار خوزستان درباره ایجاد موزه در اهواز صحبت کرده تا اگر بنای پیشنهادی وجود داشت به گروه موزه‌های دفینه اعلام کنند.
ایجاد یک موزه در شیراز با موضوع فرهنگ و هنر
قانونی بیان کرد: در استان مازندران و شهر رامسر پروژه هتل قدیم را داریم که در مرحله مرمت قرار دارد و تا سال ۱۴۰۳ افتتاح خواهد شد. در شهر شیراز امکان سنجی می‌کنیم تا با همکاری شهرداری شیراز، موزه فرهنگ و هنر ایجاد شود. در شهر بیرجند استان خراسان جنوبی یکی از فضاهای موزه‌ای به گروه موزه‌های دفینه اضافه می‌شود.

در شهر تبریز نیز امکان سنجی خواهد شد که موزه فرش راه اندازی شود. به فراخور اینکه چه زمانی موانع راه اندازی موزه‌ها برطرف شود به سراغشان خواهیم رفت. بنابراین امسال و سال آینده تعدادی موزه افتتاح می‌کنیم.
کپوبافی و منسوجات دزفول و کاشان ثبت‌جهانی شد
خبر خوب این هفته را سید عزت الله ضرغامی در صفحه شخصی خود در توئیترش اعلام کرد و نوشت: شورای جهانی صنایع‌دستی، ۲ شهر ‎دزفول و ‎کاشان را به عنوان شهر جهانی کپوبافی و شهر جهانی منسوجات سنتی، به ثبت رسانید.
وی در بخش دیگری از متن خود ادامه داد: بازرسی‌های دقیق ارزیابان، تکمیل مستندات، بررسی‌های میدانی و … پشتوانه‌ی این رویداد مبارک هستند.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: ثبت جهانی ‎دزفول و ‎کاشان قبل از آنکه یک امتیاز محسوب شود، یک مسؤولیت است. جهانی شدن، یعنی افزایش مسؤولیت برای تقویت رویکرد توسعه‌، افزایش کارگاه‌ها، گسترش آموزش، اشتغال، عمومی‌سازی و پایدار کردن این جایگاه در سطح بین‌الملل.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=46498

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.