• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

مرمت آسباد رنده هیرمند در راستای ثبت آسبادها در فهرست میراث جهانی

  • 24 آبان 1401 - 12:00

به‌گزارش خبرنگار مهر، مجتبی سعادتیان امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پروژه حفاظت و مرمت آسباد رنده در شهرستان هیرمند در حال اجراست.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان افزود: عملیات این پروژه از شهریورماه امسال آغاز شده است و تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ادامه داد: در این عملیات اقداماتی از جمله خاک‌برداری و پی‌یابی بنا، اجرای دیواره خشتی و شناسایی ساختار آسباد رنده انجام می‌شود.
سعادتیان تصریح کرد: این پروژه در راستای تکمیل پرونده ثبت آسبادها در فهرست میراث جهانی یونسکو اجرا می‌شود.
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: آسباد رنده یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های مکانیکی ایران است که «آس دو پره» نیز نامیده می‌شود و ۱۲ متر ارتفاع دارد که دارای دو محور و دو آس‌خانه است.
بنابراین گزارش، این اثر تاریخی در ۲۰ کیلومتری جاده زابل به دوست‌محمد و در مجاورت روستای شندل از توابع شهرستان هیرمند واقع شده و در هفتم مهرماه سال ۱۳۸۱ با شماره ۶۴۸۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
آسباد رنده هیرمند یکی از قدیمی ترین و تاریخی‌ترین دست سازه‌های مهندسی ایران است. با توجه به وفور غلات و به استناد کتب تاریخی که از سیستان با نام انبار غله ایران یاد می‌کنند، مردم سیستان در گذشته‌هایی نه چندان دور با رام کردن نیروی باد و استفاده مثبت از بادهای موسمی منطقه، نظیر بادهای ۱۲۰ روزه در تابستان و باد قوس در زمستان با ساخت آسبادهای عمود محور، غلات را آرد کرده و نیاز غذایی خود و مردم سرزمین‌های دور و نزدیک را مرتفع می‌ساختند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=33744

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.