• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

«فرزند ایران» رونمایی شد/ تفاوتی میان آثار و رفتارش نبود

  • 15 اردیبهشت 1402 - 19:01
«فرزند ایران» رونمایی شد/ تفاوتی میان آثار و رفتارش نبود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی «هنر و تجربه»، اکران ویژه فیلم سینمایی «فرزند ایران» فیلمی درباره زنده‌یاد محمدعلی اسلامی ندوشن ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت با حضور اهالی فرهنگ، هنر، رسانه و علاقمندان به استاد اسلامی ندوشن در استان یزد و ندوشن برگزار شد.
علیرضا حسینی کارگردان و تهیه‌کننده مستند «فرزند ایران» با اشاره به دلیل انتخاب عنوان فیلم گفت: اسم فیلم جای تعجب ندارد چرا که همه ما برای ایران تلاش می‌کنیم. استاد اسلامی ندوشن برای ایران زحمت کشید و این نام برازنده ایشان است. ایران هم به دکتر اسلامی ندوشن می‌بالد و این یک عشق دو طرفه است.
حسینی ادامه داد: از سال ۱۳۹۵ قرار بود استاد اسلامی‌ندوشن به کشور برگردند اما به دلیل کسالت این اتفاق نیفتاد و مجبور شدیم بدون حضور استاد و با گفتگو با اساتید و بزرگان فرهنگ کشور این فیلم را تهیه کنیم. مدت زمان این مستند ۷۰ دقیقه است و ساخت آن سال ۱۴۰۱ به اتمام رسید. امیدوارم از تماشای این مستند لذت ببرید.
محمد طیب سرپرست گروه سینمایی «هنر و تجربه» ضمن تشکر و قدردانی از زحماتی که برای ساخت این مستند و برگزاری مراسم کشیده شده است گفت: این آیین تجمیع چند رویداد است که به پاس قدردانی و نکوداشت یک عمر تلاش استاد محمدعلی اسلامی ندوشن در حوزه فرهنگ و ادبیات کشور برگزار می‌شود. موضوع اصلی این رویداد رونمایی از فیلم مستند «فرزند ایران» است که حاصل زحمات چند ساله علیرضا حسینی است. تهیه و تولید این فیلم در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به عنوان متولی تولید فیلم مستند در کشور که در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به تولید آثار ماندگار با موضوع معرفی بزرگان ایران دارد انجام شده است. این فیلم‌های مستند چیزی از کتاب‌ها، منابع پژوهشی و علمی کم ندارند و سال‌ها بعد این قبیل آثار برای نسل‌های بعدی کشور نیز پیام‌های مهم و ارزشمندی خواهد داشت.
اصغر دادبه استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم بیان کرد: انسان‌ها سه جنبه دارند؛ یکی بُعد مادی آنهاست که این نیازهای وجودی از طریق علم تامین می‌شود ولی آیا انسان‌ها تنها وابسته به این نیاز هستند؟ قطعاً بدون فکر و فلسفه نمی‌توان زندگی کرد. انسان به بُعد عقلانیت هم برای زندگی نیازمند است و باید به هر طریق این نیاز را رفع کند. بُعد دیگر عاطفی است اگر هر کدام از این‌ها تامین شود انسان به موجود عجیبی تبدیل می‌شود. هنر به طور عام و ادبیات به طور خاص برآورنده این نیازهاست.
وی در ادامه با بیان اینکه تنها اگر بتوانیم مظروف بی ظرف پیدا کنیم، می‌توانیم ایران و ارزش‌های ملی و دینی خود را نیز فراموش کنیم، گفت: دکتر اسلامی ندوشن تمام عمر از ایران سخن گفت. وی این ظرف را (ایران) هرگز از یاد نبرده است اگرچه بعضاً خود را از یاد برد.
فرهاد طاهری نویسنده و ویراستار متون ادبی و یکی از شاگردان زنده‌یاد اسلامی ندوشن نیز در این مراسم بیان کرد: ادای احترام می‌کنم به روح مردی بزرگ که بیش از ۷۰ سال از عمر خود را در راه ایران، فرهنگ و اندیشه گذراند و در تمام مقاطع زندگی خود تلاش کرد بیدارگر خفتن‌ها و خفتگان باشد.
طاهری ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی مرحوم اسلامی ندوشن جنبه روشنفکری ایشان بود. هیچ تفاوتی میان آثار و رفتارش نبود. توجه به انسانیت در آثار وی فراوان اشاره شده، استاد اسلامی ندوشن ۲۰ عنوان کتاب در حوزه کنشگری اجتماعی تالیف کرده است که فرهنگ، تعلیم و تربیت، تحقق حقوق فردی، صلح و آشتی با طبیعت و مردم، حقوق فردی، توجه به زبان و ادبیات و تاریخ ایران و… در تمام این نوشته‌ها وجود دارد. همچنین روی سخن وی با جوانان و مردم زمانه خود است و این آثار را برای مخاطبان آینده نیز به یادگار گذاشته است.
مرتضی یاوریان نویسنده و پژوهشگر ادبی نیز گفت: زنده‌یاد اسلامی ندوشن همان‌طور که در آثارش انسان خوبی بوده است از نظر اخلاق و رفتار نیز خوب و چه بسا خوب‌تر بود. شخصیت حضوری استاد همانند شخصیت جاری در آثارش بود. شخصیت وی پشت نوشته‌هایش پنهان نبود. وی با آنچه که می‌گوید و می‌اندیشد ناسازگاری رفتاری نداشت.
در این دو رویداد از کتاب «ایران نامه» در یزد رونمایی شد و «نگارخانه شاهنامه» در ندوشن افتتاح شد.
این مراسم با همکاری گروه سینمایی «هنر و تجربه»، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، موسسه اندیشه روشن، بخشداری و شهرداری ندوشن و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میبد برگزار شد.
در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، بخشدار ندوشن، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میبد، مدیران گروه سینمایی «هنروتجربه»، جمعی از فیلمسازان و مدیران و فعالان حوزه فرهنگ و هنر یزد، میبد و ندوشن حضور داشتند.
محمدعلی اسلامی ندوشن در شهریور ۱۳۰۳ در ندوشن یزد به دنیا آمد و پس از ۹۷ سال زندگی پربار و به یادگار گذاشتن ده‌ها جلد کتاب که ماندگارترین آنها کتاب‌های «روزها»، «داستان داستان ها» و «ایران را از یاد نبریم» است، در اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱ چشم از جهان فرو بست.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=41489

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.