• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳

علت کمبود قرص «وارفارین» در خوزستان چیست؟

  • 12 دی 1402 - 0:01
علت کمبود  قرص «وارفارین» در خوزستان چیست؟

به گزارش خبرنگار مهر، نرگس خدری پیش از ظهر امروز دوشنبه در گفت و گویی رسانه‌ای افزود: نوع وارفارینی که در داخل کشور استفاده می‌شود، نوع فنلاندی است و در حال حاضر این نوع قرص به کشور وارد شده اما مقدار قابل توجهی از آن در داروخانه‌ها موجود نیست.

وی بیان کرد: قرص وارفارین در سه نوع تولید می‌شود که شامل تولید شرکت‌های آلمانی، فنلاندی و همچنین تولید داخلی است. در حال حاضر، نوع فنلاندی این قرص به کشور وارد شده و در برخی از داروخانه‌ها موجود است.

به گزارش خبرنگار مهر، هم اینک قرص‌های وارفارین در داروخانه‌های علوم پزشکی و هلال احمر با نسخه پزشک در دسترس بیماران قرار گرفته است و به نظر می‌رسد مسئله کمبود قرص وارفارین در خوزستان به‌صورت موقت حل شده است، اما با توجه به نیاز بیماران به این قرص‌ها در ماه‌های آینده دوباره این مشکل تکرار می‌شود.

وارفارین داروی ضد انعقاد خون (رقیق‌کننده خون) است. وارفارین، لختگی خون را کاهش می‌دهد و برای درمان یا پیشگیری از لخته شدن خون در شریان‌ها و وریدها به کار برده می‌شود و احتمال سکته مغزی، حملات قلبی یا ابتلاء به بیماری‌های خطرناک دیگر را کاهش می‌دهد

اگر فردی دچار لخته خون در پا شده باشد، احتمالاً یک دوره کوتاه وارفارین به مدت ۶ هفته تا ۶ ماه مصرف خواهد کرد؛ اما اگر وارفارین با هدف کاهش خطر لخته شدن خون مصرف شود، احتمالاً دوره درمان بیش از ۶ ماه و شاید در بعضی موارد مادام‌العمر باشد.

هرچند برخی از داروها به عنوان جایگزین وارفارین معرفی شده‌اند، اما برخی از پزشکان معتقدند که بهترین راه جلوگیری از تشکل لخته خون برای برخی از بیماران مصرف قرص وارفارین است و داروهای جایگزین، کارکرد وارفارین ندارند.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=52099

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.