• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

طرح تولید یک میلیون تن ماهی در خوزستان ارائه می‌شود

  • 25 آذر 1400 - 0:14
طرح تولید یک میلیون تن ماهی در خوزستان ارائه می‌شود

فتح الله ابوعلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، میزان تولیدات شیلات خوزستان را ۱۴۱ هزار تن در سال جاری اعلام کرد و گفت: این تولیدات بیش از ۵۱ هزار تن صید آبزیان از دریا و حدود ۹۰ هزار تن در حوزه آبزی پروری بوده است.

وی در ادامه عنوان کرد: پرورش ماهیان گرمابی، دریایی، سردابی، خاویاری، ماهیان زینتی، پرورش ماهی در قفس و سایر آبزیان (زالو، آرتمیا، جلبک، صدف و خیار دریایی) در خوزستان قابلیت رشد و توسعه در سطح کلان اقتصادی دارند.

مدیر کل شیلات خوزستان افزود: عمده تولیدات آبزی پروری خوزستان در حوزه پرورش ماهیان گرمابی با حدود ۷۲ هزار تن و یک هزار و ۴۰۰ تن ماهیان سردابی است؛ همچنین امسال با تولید ۸۰۰ تن میگو جهش بیش از ۳ برابر تولیدات میگو در این استان ثبت شد.

ابوعلی با اشاره به اهمیت بازسازی ذخایر آبزیان در خوزستان اظهار کرد: هر ساله تکثیر و رهاسازی ۵ گونه بومی در خوزستان انجام می‌شود و در سال گذشته نیز بیش از ۱۵ هزار و ۴۰۰ تن تولیدات آبزی پروری در این استان صورت گرفته است.

وی گفت: آنچه امروز برای تحول آینده استان طراحی شده و مبنای هدف‌گذاری ها و فعالیت‌های شیلاتی است، رشد و شکوفایی تولیدات آبزی پروری با حداقل استفاده از آب شیرین است و تحقق این امر مهم ضرورت همکاری نهادهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی را می‌طلبد.

مدیر کل شیلات خوزستان در ادامه تأمین ۳۰ – ۴۰ درصد باقیمانده آب شیرین مورد استفاده در آبزی پروری استان را با وجود تشدید خشکسالی‌ها و تنش‌های آبی در آینده بسیار سخت پیش بینی کرد.

ابوعلی در ادامه گفت: برنامه هفتم توسعه کشور حداقل استفاده از آب شیرین و هدف‌گذاری از استفاده از آب‌های شور و نامتعارف از جمله زه آب‌های کشاورزی برای پرورش ماهیان دریایی و آرتمیا، نهایت بهره وری از آب‌های شیرین مورد استفاده با روش‌های نوین آبزی پروری و توجه ویژه به تولید محصولات صادرات محور از رویکردهای جدید شیلات خوزستان هستند.

مدیر کل شیلات خوزستان افزود: همچنین تولیدات دریا محور، به‌کارگیری روش‌های نوین پرورش متراکم ماهیان، راه اندازی استخرهای دو منظوره کشاورزی و پرورش ماهی در شهرستان‌ها از دیگر رویکردهای جدید شیلات خوزستان به شمار می‌روند.

وی با اشاره طرح تولید یک میلیون تن از آبزیان در خوزستان در بازه زمانی ۵-۷ ساله اظهار کرد: این طرح توسط کارشناسان متخصص تحلیل و بررسی شده و در آینده نزدیک به سازمان شیلات کشور و استانداری خوزستان ارائه می‌شود.

مدیر کل شیلات خوزستان با بیان اینکه برای اولین بار در خوزستان طرح جامع تولیدات شیلاتی در این حجم طراحی شده گفت: عملیاتی شدن این طرح به صورت جدی و هدفمند دنبال می‌شود و خواستار حمایت و پشتیبانی ویژه مراکز تحقیقاتی و پژوهشی از نیازهای اجرایی در بهره مندی از دانش و فناوری‌ها روز دنیا هستیم.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=12897

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.