• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

سوریه قلب اتحادیه عرب است/زلزله مسیر دیپلماسی را هموار می‌کند

  • 15 اسفند 1401 - 12:50
سوریه قلب اتحادیه عرب است/زلزله مسیر دیپلماسی را هموار می‌کند

خبرگزاری مهر؛ گروه بین الملل: بسیاری از تحلیلگران و پژوهشگران، گشایش‌های اخیر در روابط کشورهای عربی با سوریه از جمله سفر هیئتی از مجالس عربی به دمشق برای اعلام همبستگی با این کشور پس از زلزله ویرانگر اخیر را اقدامی واقع بینانه، مثبت و اجتناب ناپذیر می‌دانند.
شماری از رؤسای مجالس و هیئت‌های شرکت کننده در کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های عربی بر حمایت خود از سوریه و ایستادن در کنار مردم آن تأکید کردند و افزودند که سوریه به جایگاه طبیعی خود در اتحادیه عرب و محیط عربی باز خواهد گشت و این سفر آنها به منزله حمایت از رهبری، دولت و مردم سوریه است.
نمایندگان پارلمان‌های عربی با ابراز خوشحالی فراوان از آمدن به دمشق و تشکیل هیئت پارلمانی مشترک عربی که با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و ابراز امیدواری کردند که این سفر مرحله جدیدی را در روابط بین دمشق و محیط عربی آن با استناد به تاریخ و سرنوشت مشترک ایجاد کند.
در همین رابطه خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری مهر با دکتر «عدنان منصور»، وزیر امور خارجه اسبق لبنان گفتگویی انجام داد که متن آن به شرح زیر است:
ارزیابی شما درباره سفر نمایندگان پارلمانی و نخست وزیران کشورهای عربی به سوریه چیست؟ آیا اقدامات جدیدی صورت گرفته است؟ دیدگاه اتحادیه عرب درباره سفر رسمی هیئت‌های عربی به دمشق چیست؟
شکی نیست که سفر نخست وزیران و نمایندگان پارلمان‌های عربی به سوریه در وهله نخست به علت زلزله ویرانگری است که در این کشور اتفاق افتاد و در آن هزاران نفر قربانی شدند. به ویژه که وقوع این زلزله مستلزم کمک به سوریه در این شرایط انسانی دشوار است.
زلزله سوریه ممکن است راه را برای دیپلماسی، هموار و شکاف روابط با سوریه را ترمیم کند و عضویت سوریه در اتحادیه عرب را مورد بازنگری قرار دهد
با این حال، این دیدارها را نمی‌توان جدا از تلاش برای از بین بردن شکاف در روابط بین سوریه و برخی کشورهای عربی به ویژه کشورهای اتحادیه عرب دانست که می‌دانستند سوریه را نمی‌توان نادیده گرفت و هر گونه نقش آفرینی کشورهای عربی بدون سوریه بی اثر و بی فایده است. بنابراین سفر هیئت‌های عربی به سوریه ممکن است راه را برای احیای روابط بین دمشق و کشورهای عربی باز کند.
اتحادیه عرب با وجود سفر دبیرکل آن به دمشق، درباره تحولات سوریه آنطور که باید موضع گیری نکرد. در شرایط فعلی باید برای بازگشت اتحادیه عرب به سوریه تلاش کرد نه برعکس؛ چرا که تصمیمی که برای تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب گرفته شد، از سوی کشورهای عربی بود و نه سوریه.
زلزله‌ای که در سوریه رخ داد، ممکن است راه را برای دیپلماسی هموار کند تا کار خود را در میدان انجام دهد و شکاف روابط با سوریه را ترمیم کند و عضویت سوریه در اتحادیه عرب را مورد بازنگری قرار دهد.
هیچ اقدام مشترک عربی بدون سوریه شکل نخواهد گرفت و سوریه قلب اتحادیه عرب است و برای دهه‌ها نقش تأثیرگذاری در آن داشته است
تا کنون، این سفرها و بازدیدها در راستای روابط دوجانبه بین سوریه و کشورهای عربی بوده است. اما چیزی که ما امروز می‌خواهیم این است که اقدام مشترک عربی را فعال و تقویت کنیم، زیرا هیچ اقدام مشترکی بدون سوریه شکل نخواهد گرفت و سوریه قلب اتحادیه عرب است و برای دهه‌ها نقش تأثیرگذاری در آن داشته است.
امیدواریم بهترین نتیجه‌ها از این سفرها حاصل شود، البته این سفرها باید در مرحله اول به کمک‌های بشردوستانه به سوریه منجر شود، زیرا این کشور به ایستادن برادران عرب در کنار خود نیاز دارد. به خصوص که زلزله ویرانگر خسارات فاجعه باری در زمینه‌های مختلف به بار آورد و هزاران قربانی گرفت، صدها خانه را ویران و هزاران خانه دیگر را غیرقابل سکونت کرد و تعداد زیادی از آوارگان در اثر زلزله بی خانمان شدند.
سفر هیئت‌های عربی به سوریه پیامدهای زیادی در زمینه بشردوستانه، سیاسی و دیپلماتیک در پی دارد و امیدواریم که این دیدارها به نتیجه مثبتی در زمینه اتحاد در تصمیم گیری مشترک عربی و احیای عزت اعراب منجر شود.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=39438

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.