• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳

سر منافع تکواندو جلوی همه می‌ایستم/ اتفاقی نادر در تیم ملی

  • 23 مهر 1401 - 12:27
سر منافع تکواندو جلوی همه می‌ایستم/ اتفاقی نادر در تیم ملی

به گزارش خبرنگار مهر، رقابتهای انتخابی تیم ملی تکواندو پنجشنبه گذشته در محل خانه تکواندو برگزار و ترکیب این تیم در بخش مردان برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان مشخص شد. حضور
سه عضو تیم نوجوانان که در مسابقات تابستان موفق به کسب دو طلای این رده سنی در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان شدند، با برتری مقابل رقبای خود در ترکیب ثابت تیم ملی بزرگسالان قرار گرفته و جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان را کسب کردند. اتفاقی نادر در تکواندو که کمتر شاهد آن بودیم.
هادی ساعی رئیس فدراسیون تکواندو در حاشیه این مسابقات در خصوص انتخاب تیم ملی و ترکیب جواب آن صحبت‌هایی را مطرح کرد:
شرایط انتخابی‌ها مطلوب بود
ساعی در ابتدا گفت: رقابت‌های انتخابی تیم ملی به دلیل قضاوت داوران با تجربه و استفاده از سیستم داوری کم نقص در شرایط مطلوبی برگزار شد، عملکرد تکواندوکاران خوب بود، اما احساس کردم یک مقدار خسته هستند. برخی از این نفرات در رقابت‌های بین المللی لبنان، مسابقات سنگینی را پشت سر گذاشته بودند. گرمی هوا در بیروت نیز باعث شده بود که دو، سه نفر از آنها مریض شوند.
وی افزود: مبارزات خوبی را شاهد بودیم که تا لحظه آخر نتایج مشخص نبود. در برخی مسابقات در ثانیه آخر نتیجه عوض شد که این نشان می‌دهد تکواندوکاران خوبی در اختیار داریم که رقابت نزدیکی با هم دارند و این نشان از پشتوانه خوب تکواندو ایران دارد. خوشبختانه آسیب دیدگی نداشتیم و مهم بود بچه‌ها بدون آسیب دیدگی این انتخابی را پشت سر بگذارند و در نهایت نیز ترکیب تیم مشخص شد.
حرف و حدیثی باقی نماند
رئیس فدراسیون تکواندو در پاسخ به این سوال که چرا به نتایج انتخابی اول استناد نشد و مجدداً رقابت در ۵ وزن برگزار شد تا حرف و حدیث‌هایی ایجاد شود؟ گفت: وقتی ما مسابقات را با سیستم داوری برگزار کردیم، چه حرف و حدیثی وجود دارد؟ در مرحله اول نیز اعلام کرده بودیم که احتمال برگزاری مرحله دوم وجود دارد. در اوزانی که سه بازیکن داشتیم نفر برتر انتخابی اول یک بازی استراحت کرد.
ساعی تصریح کرد: تورنمنت لبنان محک خیلی خوبی برای مقانلو بود و از حضور در این مسابقات ابراز رضایت کرد. نفرات برخی اوزان فیکس شده بودند. مربی ما در اوزان دیگر که دچار تردید بود نفرات را به تورنمنت لبنان اعزام کرد و محک زد و در نهایت نیز با انتخابی دوم ترکیب تیم مشخص شد. در برخی اوزان که دو نفر مدعی داشت، همانند اوزان ۵۸- و ۷۴- کیلوگرم با یک مبارزه بین دو مدعی نفر اصلی انتخاب شد اما در اوزانی که سه نفر بودند، رقابت‌های دوره‌ای بود که نفر برتر مرحله قبل یک امتیاز داشت که پس از یک دور استراحت، در مرحله دوم با نفر برنده آن دو نفر مبارزه تعیین کننده را برگزار کند.

نتیجه گرا نیستم
رئیس فدراسیون تکواندو در مورد ترکیب تیم اعزامی به قهرمانی جهان یادآور شد: با نگاهی به اسامی تیم اعزامی متوجه می‌شویم که میانگین سنی تیم ما زیر ۲۰ سال است. ۷ بازیکن ما زیر ۲۰ سال هستند و سه نفر از بازیکنان اعزامی به آخرین دوره قهرمانی نوجوانان جهان و آسیا فیکس شدند. در تیم فعلی فقط سجاد مردانی باتجربه است. سه طلایی نوجوانان آسیا و جهان خود را به ترکیب تیم ملی رساندند و این نشان از توجه ویژه ما به نسل جوان و پشتوانه‌ها دارد.
وی ادامه داد: تاکنون سابقه نداشته که سه عضو تیم ملی نوجوانان به ترکیب تیم ملی برسند. این نشان از عزم فدراسیون برای ساختن تیمی در قواره مدعی جهانی دارد. ۶ ماه بعد از رقابتهای جهانی مکزیک، مسابقات جهانی باکو را داریم. در این دوره از تیم ملی توقعی برای بالا رفتن از سکو نداریم، چرا که تیمی جوان و با انگیزه را در اختیار داریم که باید تجربه کسب کند. در واقع ما نگاه نتیجه گرایی را کنار گذاشته‌ایم. برای بازگشت به سطح اول تکواندو دنیا باید کار کرد و البته که صبر هم لازمه آن است.
تکواندو ایران روند خوبی دارد
ساعی در خصوص اتهامات به فدراسیون مبنی بر عدم اعتماد به مقانلو و تلاش برای حضور بسحاق به عنوان سرمربی بعد از مسابقات جهانی گفت: سال‌های سال به عنوان بازیکن در تیم ملی و بعد از دوران قهرمانی مدیرفنی و عضو کمیته فنی بودم و در حال حاضر نیز رئیس فدراسیون هستم. کسی نیستم که از بیرون آمده باشم و همه چیز را خوب بلدم. بسحاق نتیجه و مدال‌های خوبی گرفت، اما به عنوان آدم فنی فقط مدال را نگاه نمی‌کنم و روند کار را می‌بینم.
وی افزود: روند تکواندو ایران خیلی خوب بوده و ان‌شاءالله سال آینده در مسابقات گرندپری در هر وزن دو، سه تکواندوکار خواهیم داشت و این خیلی مهم است. این اتفاق به دست مقانلو، بسحاق و مربیان پایه اتفاق افتاده است. از تمام اعضای کادر فنی که در این مدت انتخاب کردیم در تمامی رده‌ها راضی هستم و همه این نفرات نمره قبولی گرفتند.
سال آینده، فصل برداشت است
رئیس فدراسیون تکواندو تصریح کرد: برنامه‌های فدراسیون از ابتدا بر پایه پشتوانه سازی تغییر روند فنی تیم‌های ملی طراحی شده بود که با اجرایی آن به سرمایه‌های خوبی در هر دو بخش دختران پسران رسیدیم. معتقدم سال آینده فصل برداشت از آنچه آن در این مدت کاشته‌ایم، آغاز خواهد شد. همانطور که گفتم با روند قابل قبولی که تکواندوکاران کشورمان در رنکینگ المپیکی دارند، به زودی در هر وزن چند تکواندوکار در مسابقات گرندپری خواهیم داشت. این در حالی است که در سالیان اخیر چهار بازیکن داشتیم و مجبور بودیم در تمامی گرندپری‌ها آنها را اعزام کنیم که کار اشتباهی بود. موضوعی که باعث شد بچه‌های ما در آن مسابقات سخت، سنگین و با استرس بالا خرد و خمیر شوند و له شده به المپیک بروند.
مدعیان در انتظار ایران هستند
ساعی ادامه داد: روند کار و عملکرد فنی کلی تیم برای من اهمیت دارد. کسب مدال برای ما مهم است، اما چون آدم فنی هستم متوجه خواهم شد تیم از کجا به کجا رسیده است. بازخورد این روند مثبت را دیدیم و در هر مسابقه‌ای که اعزام می‌شویم این بازخورد را از کشورهای دیگر و فدراسیون جهانی داریم. در گرندپری پاریس که تیم پسران را اعزام نکرده بودیم، مسئولان فدراسیون جهانی عنوان کردند که خیلی دوست دارند تیم ما را در مسابقات جهانی مکزیک ببینند.
مأموریت بسحاق در تیم امید
وی افزود: در تورنمنت لبنان به ما گفتند که تیم ایران در حال نزدیک شدن به روزهای اوج خود است. این برای ما یک بازخورد خوب از عملکرد کادر فنی است. ضمن اینکه می‌دانیم اعضای کادر فنی کجا می‌توانند به ما کمک کنند. مأموریت بسحاق این است که فعلاً با تیم امید کار کند و خیلی نیز به تیم ملی کمک کرده است. وقتی می‌بینم که در تیم امید از عملکرد بسحاق نتیجه می‌گیرم، او را در این پست نگه می‌دارم.
رئیس فدراسیون تکواندو خاطرنشان کرد: تیم امید فقط قرار نیست تمرین کند و قرار است در تورنمنت‌های اطراف ایران که هزینه کمتری دارد شرکت کند تا بچه‌هایی که در تیم اصلی نیستند اینجا باشند و با حضور در تورنمنت رنکینگ خود را حفظ کنند. احساس می‌کردیم بچه‌های نوجوان ما با توجه به ۹۰ امتیازی که در جهانی و آسیایی کسب کرده بودند اگر در تیم بزرگسالان جا نداشته نباشند، باید به تیم امید بروند.

تاکنون ۳۲ میلیارد هزینه کرده‌ایم
ساعی با اشاره مشکلات مالی فدراسیون گفت: در گزارشی که هفته قبل از سوی خزانه داری فدراسیون ارائه شد، تا امروز ۳۲ میلیارد تومان و ۲۶۰ هزار دلار هزینه کرده‌ایم. از وزارت ورزش ۲ میلیارد خرده‌ای و از کمیته المپیک نیز یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان دریافتی داشتیم. از بودجه‌ای که مجلس برای ما در نظر گرفته چهار میلیارد گرفتیم که دقیقاً پول یک اعزام می‌شود. مسابقات جهانی در مکزیک برگزار می‌شود که خیلی دور است و برای هر نفر باید نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان پول بلیت بدهیم و کارمان را سخت کرده است. این فشار را تحمل می‌کنم تا خدایی نکرده تیم ملی لَنگ پول نباشد.
فدراسیون خانه قهرمانان است
وی در خصوص رفع مشکل افلاکی توضیح داد: با افلاکی مشکل نداشتیم و او دلخوری کوچکی داشت. هیچ مشکلی نداریم و با هم صحبت کردیم و مشکلی نبود که بگوییم برطرف شده است. حتماً از افلاکی استفاده می‌کنیم. او از نیروهایی است که نمی‌توانیم از دست بدهیم. حتماً افلاکی باز خواهد گشت. خدا را شکر امروز که اینجا هستم، کاری که باید انجام می‌دادم را انجام دادم و تمام کسانی که برای تکواندو ایران زحمت کشیده و خاکش را خورده‌اند، در فدراسیون هستند و فدراسیون دست قهرمانان است.
المپین پرافتخار ایران در مورد مصاحبه انتقادی یکی از قهرمانان سابق تیم ملی هم گفت: با تمامی این قهرمانان زندگی کرده‌ام و روحیه تک‌تک بچه‌ها را می‌شناسم و می‌دانم در دلشان چیزی نیست، اما از جاهایی آنها را تحریک می‌کنند که دفعه گذشته شما بودید و چرا حالا نیستند. همه خوب کار کردند، اما مگر ما چند تیم ملی داریم؟ زمانی تعداد مسابقات زیاد بود و از همه بچه‌ها استفاده و محدود به چند نفر نکردیم و باز هم از همه بچه‌ها استفاده خواهیم کرد. اصلاً از این دست انتقادات ناراحت نمی‌شوم و پاسخی هم نمی‌دهم و حتماً باز هم از مربیان و قهرمانان که علیه فدراسیون مصاحبه کردند، استفاده خواهم کرد. هیچ منافعی ندارم و برایم منافع تکواندو مهم است. سر منافع تکواندو جلوی همه می‌ایستم. اینجا خانه این قهرمانان است و تکواندو برای نفراتی است که در حال حاضر اینجا هستند. این کار را انجام دادم و اگر فردا نباشم نیز خیالم راحت است که تکواندو را دست کسانی دادم که برای آن زحمت کشیده‌اند.
مهروز چوب برادر ساعی بودن را خورده است
رئیس فدراسیون در مورد انتخاب ساعی به عنوان نایب رئیس فدراسیون گفت: در سال‌های گذشته خواهرم زیر سایه اسم «هادی ساعی» بوده و خیلی اوقات چوب من را خورده است. در زمانی که مبارزه می‌کرد، با برتری در تمام انتخابی‌ها عضو تیم ملی می‌شد، هر زمان هم که در ترکیب تیم ملی اعزام شد به مدال می‌رسید. او اولین تکواندوکار خانمی است که در مسابقات آسیا، اقیانوسیه مدال گرفته و در بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا نیز موفق به کسب مدال شده است. مهروز در اکثر تورنمنت‌ها با مدال بازگشته؛ هر چند مدال برنز بوده، اما در زمانی مدال گرفته که سطح بانوان ما خیلی پایین بود.
وی ادامه داد: بعد از دوران قهرمانی هم به دلیل اینکه فدراسیون گذشته با من بد بود، حق او ضایع شد. یکی، دو بار حق مهروز ساعی بود که مربی تیم ملی شود، اما همین رابطه بد باعث تضییع حق او شد. در حال حاضر نیز حقش است که مربی تیم ملی باشد، نه به خاطر اینکه خواهر هادی ساعی است، بلکه سال گذشته دو تیم در لیگ داشت که هر دو تیم روی سکو قرار گرفتند. رزومه او مشخص است.
معرفی حاشیه سازان
ساعی با اشاره به حاشیه سازی برخی افراد اظهار داشت: مشخص است که این حاشیه‌ها، حرف‌ها و داستان‌ها از کجا هدایت می‌شود. افرادی در فدراسیون درآمد و منافع داشتند و تکواندو را حیاط خلوت خودشان کرده بودند و امروز منافعشان به خطر افتاده و هر روز داستانی را درست می‌کنند. یک روز خواهرم و یک روز من، مربی و بازیکنان تیم ملی را تحریک می‌کنند، اما با عملکردمان به آنها تودهنی زدیم. زیاد دوست ندارم جواب این افراد را بدهم. آنها در اندازه‌ای نیستند که وقتم را برای‌شان بگذارم و باید فکر و وقتم را برای کار و اهداف بزرگمان بگذاریم.
مهروز نایب رئیسی را قبول نکرد
رئیس فدراسیون تکواندو در خصوص حضور خواهرش در سمت نایب رئیسی گفت: قرار نیست این اتفاق بیفتد. خیلی به او التماس کردم و از وزارت ورزش نیز گفتند که بهترین گزینه او است، اما خودش قبول نمی‌کند و بیشتر دوست دارد در بحث فنی باشد. باید گزینه‌ای دیگر پیدا کنیم. بهترین گزینه خواهرم بود و اگر برای حضور در این پست راضی نشود در کارشناس خبره از او استفاده خواهم کرد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=30839

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.