• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

روایت«نوروز» از نگاه عمونوروز و ننه سرما/خورشیدی که قربانی جنگ شد

  • 03 فروردین 1402 - 13:56
روایت«نوروز» از نگاه عمونوروز و ننه سرما/خورشیدی که قربانی جنگ شد

زیبا ارژنگ از فیلمسازان جوان تقدیرشده در جشنواره فیلم ۱۰۰ در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد فیلمی ۱۰۰ ثانیه‌ای با موضوع «نوروز» بسازد از چه زاویه‌ای به این سوژه خواهد پرداخت، گفت: من اساساً تا همین امروز هم در کارهایی که ساخته‌ام، توجه ویژه‌ای به فرهنگ و هویت ایرانی داشته‌ام. نوروز هم یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های آیینی و ملی ما محسوب می‌شود که جزء به جزءاش جالب و جذاب است.
وی ادامه داد: نوروز جزو سوژه‌هایی است که همواره دوست داشته‌ام درباره آن کار کنم. کمااینکه در دیگر کارهایم هم توجه به فرهنگ‌ها و آیین‌های بومی و ملی داشته‌ام. کاراکترهایی مانند عمو نوروز و ننه سرما، جزئی از فرهنگ ما هستند که علاقه‌مندم در قالب فیلم به همین جزییات بپردازم. هر یک از اجزای نوروز داستانی پشت خود دارد و نمادی از فرهنگ ایرانی به حساب می‌آیند. هیچ جزییاتی در آیین نوروز بدون داستان و عقبه نبوده است.
کارگردان «خورشید آسمان، خورشید کاشی» که تندیس رتبه سوم بخش بهترین انیمیشن را در جشنواره فیلم ۱۰۰ از آن خود کرد، درباره این فیلم هم توضیح داد: این فیلم در واقع یک فیلم ضدجنگ است. روایت آن هم درباره نقوش روی کاشی‌هاست که ناخواسته درگیر جنگ شده‌اند و خوشید آسمان خود را از دست داده‌اند. آن‌ها به این نتیجه می‌رسند که با همکاری یکدیگر خورشید تازه‌ای را برای آسمان خود درست کنند.
وی درباره دشواری‌های ساخت این اثر هم گفت: کار انیمیشن اساساً کاری سخت و طاقت‌فرساست. من هم معمولاً کارهایم را به تنهایی انجام می‌دهم، برخلاف این اصل که کارهای انیمیشنی غالباً به‌صورت گروهی انجام می‌شوند. طی کردن این مراحل بسیار سخت بود اما وقتی نتیجه کار را می‌بینید، همه آن سختی‌ها برای‌تان شیرین می‌شود و حس خوبی به همراه دارد.
ارژنگ درباره دلایل کار انفرادی خود هم توضیح داد: بخشی ازآن به دلیل بودجه است. همین کار هم محصول مرکز گسترش است اما اگر حمایت‌های مالی بیشتری وجود داشته باشد می‌توانید با تعداد افراد بیشتر کارهای باکیفیت‌تری هم انجام دهیم.
این فیلمساز درباره برنامه خود برای ادامه فعالیت حرفه‌ای در حوزه انیمیشن‌سازی بلند هم گفت: این جزو آرزوهای من است که بتوانم کار بلند انیمیشن هم کار کنم اما مشکل اصلی همان تهیه‌کننده و تأمین بودجه است. «خورشید آسمان خورشید کاشی» تا کنون در جشنواره‌های مختلفی تقدیر شده و در جشنواره ۱۰۰ هم جایزه گرفت. امیدوارم به پشتوانه این جوایز بتوانم حمایتی برای ورود به کار بلند هم پیدا کنم.
وی تأکید کرد: کار ساخت فیلم‌های ۱۰۰ ثانیه‌ای واقعاً سخت‌تر از ساخت فیلم‌های بلند است. به همین دلیل جایزه‌ای که از جشنواره فیلم ۱۰۰ گرفتم برایم بسیار ارزشمند است و امیدوارم بتوانم با همین پشتوانه کار بلندم را هم به زودی آغاز کنم.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=39996

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.