• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳

رئیس پارلمان کانادا استعفا می‌دهد

  • 05 مهر 1402 - 0:04
رئیس پارلمان کانادا استعفا می‌دهد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، رئیس پارلمان کانادا چند روز پس از اینکه از مردی که در جریان جنگ جهانی دوم در یک واحد نازی جنگیده بود، از سمت خود کناره‌گیری کرد.
«آنتونی روتا»، رئیس مجلس نمایندگان کانادا بعدازظهر سه‌شنبه در اتاوا خطاب به قانونگذاران کانادایی گفت که «با دلی سنگین» استعفا می‌دهد.
روتا افزود که استعفای او در پایان روز چهارشنبه اجرایی خواهد شد.
پیشتر قانون‌گذاران کانادایی از همه احزاب اصلی خواستار کناره‌گیری روتا شده بودند و «ملانی جولی»، وزیر امور خارجه کانادا، صبح سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که این مواضع «مایه شرمساری مجلس نمایندگان و کانادایی‌ها» بود.
آنتونی روتا به قانونگذاران کانادایی گفته است که با دعوت از یاروسلاو هونکا، ۹۸ ساله، برای شرکت در جلسه‌ای در مجلس نمایندگان که جمعه گذشته به احترام ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین برگزار شد، اشتباه کرده است.
روز گذشته نیز ، «ملانی جولی» (Mélanie Joly) وزیر خارجه کانادا امروز سه شنبه در سخنانی اعلام کرد: رئیس مجلس عوام باید به دلیل احترام به یک نازی اوکراینی استعفا دهد.
وزیر خارجه کانادا در این ارتباط گفت: آنچه روز جمعه رخ داد، کاملاً غیرقابل قبول است. این رویداد مایه شرمساری مجلس (عوام کانادا) و اوکراینی‌ها بود. به نظر من رئیس مجلس عوام کانادا باید به سخنان اعضا گوش داده و کناره گیری کند.
ماجرا از آنجا آغاز شد که «آنتونی روته» رئیس مجلس عوام کانادا جمعه هفته پیش از یک نیروی «اس اس» نازی متولد اوکراین تمجید کرد.
این موضوع پس از سخنرانی جمعه پیشِ ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در پارلمان کانادا روی داد؛ زمانیکه قانون گذاران، «یاروسلاو هونکا» ۹۸ ساله را هنگام معرفی وی از سوی رئیس مجلس عوام تشویق کردند.
در این مراسم «یاروسلاو هونکا» به عنوان قهرمان جنگی معرفی و عنوان شد که طی جنگ جهانی دوم برای لشکر اول اوکراین جنگیده است.
جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا مسؤولیت این رسوایی را نپذیرفته و عذرخواهی هم نکرده است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=48220

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.