• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

دلایل ورشکستگی بروکر آلپاری

  • 21 دی 1401 - 17:39
دلایل ورشکستگی بروکر آلپاری

آلپاری

بروکر آلپاری را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین بروکرهای فعال در بازار جهانی دانست که علی‌رغم تحریم‌های بین‌المللی به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌دهد. یکی از نکات منفی در مورد این بروکر اخبار منتشر شده در مورد ورشکستگی آن است. در این مقاله قصد داریم این موضوع را به طور کامل بررسی و همینطور مزایا و معایب استفاده از این بروکر را بیان کنیم.

آلپاری و تاریخچه تأسیس آن

قبل از هر چیز بهتر است با آلپاری و تاریخچه تأسیس آن آشنا شویم. بروکر آلپاری یکی از کارگزاری‌های فعال در بازار فارکس به شمار می‌رود که در ازای دریافت کارمزد (سوآپ، اسپرد و کمیسیون)، امکان انجام معاملات روی نمادهای مختلف را برای سرمایه‌گذاران ایرانی فراهم کرده است. آلپاری در ۲۴ ام دسامبر ۱۹۹۸(۳ دی‌ماه ۱۳۷۷)، فعالیت خود را به شکل رسمی با افتتاح اولین شعبه خود در کازان روسیه آغاز کرد. روند روبه‌رشد این کارگزاری تا مدت‌ها ادامه داشت و در طی سال‌های فعالیت خود موفق شد رگولاتوری‌های متعددی کسب کند که از جمله آن‌ها می‌توان به رگولاتوری FCA، NFA و CySec اشاره نمود.

بررسی دلایل ورشکستگی بروکر آلپاری

بروکر آلپاری همانند سایر کارگزاری‌های معتبر که در سراسر دنیا به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند، شعب متعددی دارد که تحت‌نظر شعبه مرکزی مشغول به فعالیت هستند. هر شعبه مشتریان مخصوص خود را دارد و باتوجه‌به محل فعالیت، رگولاتوری‌های مجزا دریافت می‌کند. ماجرای ورشکستگی آلپاری مربوط به شعبه انگلستان این کارگزاری می‌شود که در ادامه دلایل آن را با هم بررسی می‌کنیم. دلیل اصلی ورشکستگی این کارگزاری را می‌توان تغییر ناگهانی سیاست‌های پول بانک مرکزی سوئیس دانست. این تصمیم موجب تقویت فرانک سوئیس شد، تا جایی که ارزش هر یورو از ۱.۲ فرانک سوئیس به ۰.۸۵ و ارزش هر دلار با ۲۵% کاهش به ۰.۸۹ فرانک سوئیس رسید. تنها سه روز پس از اتخاذ تصمیم افزایش نرخ بهره در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۵(۲۵ دی‌ماه ۱۳۹۳) یا همان پنجشنبه سیاه، بازار جفت‌ارزها به حدی متشنج شد که تغییرات ۶۰۰۰ پیپی را تجربه کرد.

این تغییرات به حدی بزرگ و ناگهانی بود که بروکرهای سراسر دنیا حدود یک میلیارد دلار ضرر کردند. در این روز ارزش بروکر فارکس تایم، به دلیل ضرر ۲۲۵ میلیون دلاری ۹۰ درصد کاهش یافت. زیان وارد شده به شعبه انگلستان آلپاری به دلیل مشتریان زیاد و حجم معاملات به حدی بالابود که مجبور شد اعلام ورشکستگی کند.

  • این تصمیم بانک مرکزی سوئیس موجب زیان بانک‌های بزرگ دنیا و افت ارزش سهام بسیاری از شرکت‌ها شد.

علت اصلی ورشکستی آلپاری، پوزیشن خرید معامله‌گران روی جفت‌ارز USD/CHF بود. ریزش ناگهانی این جفت‌ارز و سرعت کم معاملات در کارگزاری به دلیل به‌روز نبودن تکنولوژی، موجب شد حد ضرر معاملات فعال نشود که نتیجه آن موجب ورشکستگی آلپاری انگلستان شد.

  • شعبه اصلی این کارگزاری(آلپاری فارسی) که به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌دهد، تحت نظارت رگولاتوری سنت وینسنت بوده و تابه‌حال دچار ورشکستگی نشده است. پس کاربران ایرانی با خیالی آسوده می‌توانند در این شعبه به فعالیت خود ادامه دهند.

بررسی اعتبار بروکر آلپاری

اگر می‌خواهید اعتبار یک بروکر را بررسی کنید، بهتر است رفتار آن‌ها را در هنگام بروز مشکل و پس از آن به‌دقت بررسی نمایید. آلپاری پس از ورشکستگی، بدهی خود به تریدرها را به طور کامل تسویه کرد و با کاهش هزینه‌ها توانست به فعالیت خود ادامه دهد.

  • برای کاهش هزینه، دفاتر متعدد خود در کشورهای مختلف را تعطیل کرد که این امر موجب ازدست‌رفتن دو رگولاتوری NFA و CySec شد.

آلپاری در حال حاضر تحت‌نظر دو رگولاتوری FCS و FSA، به فعالیت خود ادامه می‌دهد. یکی دیگر از اقدامات این کارگزاری برای جلب هرچه بیشتر اعتماد سرمایه‌گذاران عضویت در Financial Commission بود. این نهاد مالی مستقل حساب معاملاتی کاربران تا سقف ۲۰ هزار دلار را بیمه می‌کند و درصورتی‌که مشکلی از سمت بروکر ایجاد شود خسارت وارد شده را پرداخت می‌کند.

مزایای بروکر آلپاری

بروکر آلپاری ویژگی‌ها و مزایای متعددی دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را با شما به اشتراک می‌گذاریم. برای دیدن لیست کامل مزایای بروکر آلپاری برروی لینک کلیک نمایید.

مشتریان پرشمار

یکی از اصلی‌ترین مزایای این بروکر را می‌توان تعداد بالای تریدرها و سرمایه‌گذاران دانست. باتوجه‌به اطلاعات منتشر شده از سوی بروکر و بررسی داده‌های متاتریدر، تعداد تریدرها و سرمایه‌گذارانی که از خدمات این بروکر استفاده می‌کنند، بیش از ۲ میلیون نفر است. برای درک این موضوع بهتر است بدانید این آمار برای IFC تنها ۱۹۰ هزار نفر است.

  • اصلی‌ترین دلیل داشتن مشتریان زیاد این کارگزاری را می‌توان مزایا و خدمات ارائه شده از سوی آلپاری دانست.

حساب‌های معاملاتی متنوع

حساب‌های معاملاتی متنوع را می‌توان یکی دیگر از مزیت‌های این کارگزاری دانست. این حساب‌ها به تریدرها اجازه می‌دهد باتوجه‌به سرمایه خود، بهترین حساب را انتخاب نموده و از خدمات آلپاری استفاده کنند.

پلتفرم‌های معاملاتی

آلپاری این امکان را برای معامله گران فراهم نموده تا بتوانند روی گوشی‌های هوشمند و کامپیوتر از دو پلتفرم متاتریدر ۴ و ۵ استفاده کنند.

  • در صورت نیاز تریدرها می‌توانند از نسخه تحت وب این بروکر بدون نیاز به نصب هیچ‌گونه پلتفرم معاملاتی استفاده کنند.

انجام معاملات با سرعت بالا

پس از مشکلات پیش‌آمده در سال ۲۰۱۵ این بروکر سرمایه‌گذاری قابل قبولی روی امکانات سخت‌افزاری خود انجام داد که موجب افزایش سرعت انجام معاملات شد.

پشتیبانی از زبان فارسی

این بروکر با راه‌اندازی آلپاری فارسی موفق شد تریدرهای زیادی را از کشور ایران به سمت خود جلب کند. شما می‌توانید با تیم قوی پشتیبانی این بروکر به‌صورت ۲۴ ساعته از طریق تلگرام و واتس‌اپ ارتباط برقرار کرده و سؤالات خود را بپرسید.

کپی‌تریدینگ

 آلپاری را می‌توان اولین بروکر فارکس دانست که قابلیت کپی‌تریدینگ را در اختیار کاربران ایرانی قرار می‌دهد. این روش مناسب کسانی است که دانش یا وقت کافی برای تحلیل بازار ندارند. در این روش شما می‌توانید سابقه معاملاتی تریدرهای فعال در این کارگزاری را بررسی کنید و پوزیشن‌های خود را بر اساس معاملات آنها باز کنید.

معایب آلپاری

در کنار همه مزیت‌های آلپاری، این بروکر معایبی نیز دارد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تعداد کم نمادهای معاملاتی

این کارگزاری در حال حاضر امکان معامله روی ۴۶ جفت‌ارز، نمادهای نفتی، ۱۷ رمزارز، شاخص‌های بورس، طلا و نقره (۷۶ نماد معاملاتی) را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. درحالی‌که بروکری مثل IFC امکان معامله بیش از ۶۰۰ نماد مختلف را برای تریدرها فراهم کرده است.

کارمزد بالای واریز و برداشت ریالی

آلپاری تاپ چنج را به‌عنوان صرافی معتبر به کاربران ایرانی معرفی می‌کند. بزرگ‌ترین ضعف این صرافی دریافت کارمزد بالا نسبت به سایر صرافی‌ها و تحمیل هزینه زیاد به کاربران ایرانی است.

انواع حساب‌های معاملاتی در بروکر آلپاری

به‌طورکلی آلپاری امکان استفاده از ۴ نوع حساب مختلف را برای کاربران خود فراهم کرده است. این مدل‌ها شامل حساب پرو ای سی ان، ای سی ان، استاندارد و نانو می‌شود.

حساب ای سی ان

ویژگی‌های این حساب عبارت است از:

  1. امکان استفاده از اهرم ۱:۳۰۰۰
  2. حداقل مبلغ واریزی برای این حساب ۳۰۰ دلار است.
  3. حداقل اسپرد ۰.۲ پیپ
  4. کمیسیون انجام معاملات به‌ازای هر لات ۳.۲ دلار است.
  5. امکان معامله روی ۷۸ نماد وجود دارد.
  • کاربران فقط در متاتریدر ۴ می‌توانند از این نوع حساب استفاده کنند.

حساب ای سی ان

ویژگی‌های این حساب معاملاتی عبارت است از:

  1. امکان استفاده از اهرم ۱:۳۰۰۰
  2. حداقل مبلغ واریز در متاتریدر ۴، ۳۰۰ دلار و در متاتریدر ۵، ۵۰۰ دلار است.
  3. حداقل اسپرد در متاتریدر ۴، ۰.۲ پیپ و در متاتریدر ۵، ۰ پیپ است.
  4. کمیسیون انجام معاملات در متاتریدر ۵ به‌ازای هر لات ۳.۲ دلار و در متاتریدر ۴، ۰ است.
  5. امکان معامله روی ۶۶ نماد وجود دارد.

حساب استاندارد

ویژگی‌های حساب معاملاتی استاندارد عبارت است از:

  1. امکان استفاده از اهرم ۱:۱۰۰۰ در متاترید ۵ و ۱:۵۰۰ در متاتریدر ۴
  2. حداقل مبلغ واریز در متاتریدر ۴، ۲۰ دلار و در متاتریدر ۵، ۱۰۰ دلار است.
  3. حداقل اسپرد در متاتریدر ۴ و ۵ معادل ۰.۸ پیپ است.
  4. کمیسیون انجام معاملات در این حساب صفر است.
  5. تعداد نمادهای معاملاتی در متاترید ۴، ۳۵ و در متاتریدر ۵، ۵۳ است.

حساب نانو

ویژگی‌های حساب معاملاتی نانو عبارت است از:

  • این حساب برای متاتریدر ۴ طراحی شده است.
  1. امکان استفاده از اهرم ۱:۵۰۰
  2. حداقل مبلغ واریز یک دلار
  3. حداقل اسپرد ۰.۸ پیپ
  4. کمیسیون انجام معاملات در این حساب صفر است.
  5. امکان معامله روی ۳۵ نماد معاملاتی

کلام آخر

باتوجه‌به بررسی‌های انجام شده می‌توان گفت: بروکر آلپاری یکی از معتبرترین بروکرهایی است که در حال حاضر بدون هیچ‌گونه مشکلی به کاربران ایرانی خدمات ارائه می‌دهد. تریدرهایی که از خدمات این کارگزاری استفاده می‌کنند از عملکرد آن راضی هستند. این مقاله، بخشی از مقاله‌ی اصلی در وبسایت بهترین هست بوده که گزیده‌ای از آن در اینجا منتشر شده است. برای خواندن متن کامل مقاله، به وبسایت بهترین هست مراجعه کرده و از منوی بخش سرمایه‌گذاری، بروکر آلپاری را انتخاب نمایید.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=37319

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.