• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳

حقوق بشر آمریکایی در اندیشه و کلام رهبر معظم انقلاب

  • 11 تیر 1401 - 12:41
حقوق بشر آمریکایی در اندیشه و کلام رهبر معظم انقلاب

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: اقدامات ایالات متحده آمریکا در نقض حقوق بشر در سراسر جهان همواره به یکی از مهمترین مسائلِ مورد بحث در مراکز مطالعات استراتژیک و نیز محافل سیاسی، مطرح بوده است. این مسئله [حقوق بشر آمریکایی] همواره جایگاه ویژه ای در اندیشه و کلام رهبر معظم انقلاب اسلامی داشته است. مقام معظم رهبری تاکنون بارها و در مناسبت های مختلف به موضوع «حقوق بشر» آمریکایی پرداخته اند.

آمریکایی ها حقوق بشر را قبول ندارند

مقام معظم رهبری در یکی از فرازهای سخنان خود در خصوص حقوق بشر آمریکایی تأکید می‌کنند: «آمریکایی ها میگویند ما طرفدار حقوق بشریم! ما میگوییم: اصلاً شما حقوق بشر را قبول ندارید. شما معتقد به حقوق کمپانی ها و سرمایه‌داران بزرگ آمریکایی هستید. شما معتقد به منافع نامشروع رژیم آمریکا در سراسر دنیا هستید». این بخش از بیانات رهبر انقلاب اسلامی به خوبی بیانگر آن است که طرفداری از حقوق بشر تنها ادعایی برای فریب افکار عمومی است.

کما اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه عنوان می کنند: «طرح مسئله حقوق بشر توسط آمریکا برای فریب و وسیله‌ فشار است». نگاهی هرچند گذارا به تحولات و حوادث سیاسی در سراسر جهان از جمله در آسیای میانه و بطور خاص در افغانستان، قاره آفریقا، آمریکای لاتین و حتی در خود جامعه آمریکا به خوبی نشان می دهد که مصادیق بارز نقض فاحش حقوق بشر در درجه اول توسط خود آمریکایی ها رقم می خورد.

بطور نمونه می توان به اظهارات جدید یک مقام اروپایی در باره موارد نقض حقوق بشر آمریکا در افغانستان اشاره کرد. مایک والاس، یکی از اعضای ایرلندی پارلمان اروپا در یک نشست پارلمانی در استراسبورگ گفت که ایالات متحده و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکنون با شعارهای بشردوستانه اما به بهانه های مختلف میلیون ها دلار را برای نابودی افغانستان خرج کرده اند.

کارنامه سیاه حقوق بشری

افزون بر این، رهبر معظم انقلاب اسلامی یادآور می شوند: «آمریکایی‌ها خجالت نمیکشند اسم حقوق بشر را می‌آورند؟ هرکس دیگری در دنیا ادعا بکند طرفداری از حقوق بشر را، دولتمردان آمریکا دیگر نباید این ادعا را بکنند، با این همه فضاحتی که در کارنامه‌ آنها نسبت به حقوق‌بشر هست». واقعیت این است که در زمینه اقدامات آمریکا در نقض فاحش حقوق بشر در سراسر جهان می توان یک سیاهه عریض و طویل ارائه کرد.

آمریکایی ها از نظام های دیکتاتور در کشورهای جهان عرب حمایت به عمل می آورند. آن ها از نظام هایی نظیر آل خلیفه برای سرکوب شیعیان بحرین حمایت می کنند. در یمن نیز این تسلیحات آمریکایی است که روزانه علیه مردم بی دفاع و بی گناه به کار گرفته می شود. در زمان اشغال افغانستان و عراق نیز آمریکایی ها صدها هزار تَن از مردم این دو کشور را به خاک و خون کشیدند. حمایت های گسترده از رژیم شاهنشاهی در ایران، جنگ اقتصادی علیه جمهوری اسلامی و بکارگیری استراتژی فشار حداکثری علیه تهران نیز تنها گوشه ای ناچیز از اقدامات ضد حقوق بشری واشنگتن علیه ایران محسوب می شود.

در همین راستا، رهبر انقلاب تأکید می کنند: «ما حکومت سیاه دیکتاتوری پهلوی را که از پنجه‌هایش خون می ریخت و از سر و پایش فساد می تراوید و در زیر سایه آمریکا و با کمک آمریکا و با تکیه به آن کشور، همه این جنایت ها را می کرد، از نزدیک لمس کرده‌ایم. حقوق بشر آمریکایی را این‌جا دیده‌ایم».

جنایات غیرانسانی علیه سیاه پوستان

ایالات متحده آمریکا علیرغم شعارهایی که در زمینه حقوق بشر سر می دهد، حتی حاضر نیست به صورت ظاهری، بر تبعیض نژادی در کشور خود سرپوش بگذارد. جنایاتی که در طول سالهای اخیر علیه سیاهپوستان و رنگین پوستان در نقاط مختلف آمریکا اتفاق افتاده است، نشان از آن دارد که واشنگتن حتی به رعایت بدیهی ترین اصول حقوق بشری در کشور خود نیز پایبند نیست.

در همین ارتباط، رهبر انقلاب می فرمایند: «سیاهان آمریکا همچنان تحت فشار و مورد ظلم و ستم و تبعیض‌اند. بیش از هشتاد نفر از فرقه ی داوودیان را که در یک خانه اجتماع کرده بودند، جلوی چشمان مرد و زن و کودک، زنده زنده در آتش سوزاندند؛ رعایت حقوق بشر آنها این است. آمریکا پرچم حقوق بشر را بلند میکند، ادّعای طرف‌داری از حقوق بشر میکند امّا هر چند روز یک بار در خیابانهای شهرهای آمریکا یک بی‌گناهی، یک بی‌سلاحی به دست پلیس آمریکا به خاک‌وخون میغلتد؛ غیر از بقیّه‌ جنایات و فجایعشان».

به دلیل همین جنایت ها بود که چندی پیش جمعی از وکلای حقوق بشری سرشناس از سراسر جهان کمیسیون بین‌المللی تحقیق را تشکیل داده و گزارش مفصلی از تاریخچه خشونت پلیس آمریکا منتشر کردند. هدف این گزارش، بررسی این نکته بود که آیا خشونت نژادپرستانه گسترده و سیستماتیک پلیسی علیه آفریقایی‌تباران در ایالات متحده به یک الگوی مشخص و موثق از نقض‌های حقوق بشر و آزادی بنیادین منتج شده است؟

این گزارش الگو و رویه‌ خشونت نژادپرستانه پلیس در این کشور را در یک بستر تاریخی مملو از ظلم و تعدی شناسایی کرده‌اند که از مصادیق آن می‌توان به نابودی ساکنان بدوی آمریکا، بردگی آفریقایی‌تبارها، نظامی شدن جامعه و نژادپرستی ساختاری مداوم اشاره کرد.

افشای چهره ضد حقوق بشری در فلسطین و یمن

اقدامات ایالات متحده آمریکا در یمن و فلسطین یکی از مظاهری است که چهره ضد حقوق بشری واشنگتن را برملا می سازد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این خصوص تأکید می کنند: «[آمریکایی‌ها] به کمک سعودی می روند، مردم را در یمن آن‌ جور در بازار و در مسجد و در مجلس عزا و در مجلس شادی و در بیمارستان و مانند این ها بمباران می کنند، ادّعای حقوق بشر هم می‌کنند».

ایشان همچنین عنوان می کنند: «مردم دنیا که همیشه در قضایای مختلف، شعار طرفداری از حقوق بشر را از زبان آمریکایی ها شنیده‌اند باید در آینه فلسطین، چهره زشت واقعیِ سیاست‌های آمریکایی را مشاهده کنند». اشاره رهبر انقلاب به اقدامات ضد حقوق بشری آمریکایی ها در یمن، حمایت های سیاسی واشنگتن از عربستان و نیز ارائه کمک های تسلیحاتی آن به متجاوزان سعودی است.

ایشان همچنین در مسئله فلسطین به حمایت های تمام قد ایالات متحده آمریکا از رژیم صهیونیستی در برابر فلسطینیان اشاره دارند؛ مردمی که به صورت روزانه در اقدامات تروریستی صهیونیست‌ها به خاک و خون کشیده می شوند.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=24827

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.