• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

حضور در سازمان شانگهای راهکاری جدی برای مقابله با تحریم است

  • 29 شهریور 1401 - 13:03
حضور در سازمان شانگهای راهکاری جدی برای مقابله با تحریم است

‌به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا نوری قزلجه ظهر امروز (سه شنبه ۲۹ شهریور ماه) در نشست خبری با خبرنگاران گفت: توفیقی شد که سه روز آخر هفته گذشته را به اتفاق رئیس جمهور و تعدادی از اعضای دولت به اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای برویم که در حاشیه این اجلاس گفتگوهای دوجانبه میان ایران، ازبکستان و سایر کشورهای شرکت کننده صورت گرفت.
وی تصریح کرد: نکته مهم در این سفر استقبال بسیار گرم اعضای سازمان شانگهای از رسمیت یافتن عضویت ایران در این سازمان بود که کاملاً مشهود بود، همچنین سران کشورهای عضو در این سازمان مشخصاً از حضور ایران استقبال کردند.
نماینده مردم بستان آباد در مجلس گفت: با دنبال کردن رسانه‌های ازبکستان این طور دریافت می‌شد که مهمترین کشور شرکت کننده در این اجلاس ایران بوده است چرا که به میزان قابل توجهی به رسمیت یافتن عضویت جمهوری اسلامی در این سازمان پرداخته و حضور ایران را مغتنم شمردند.
نوری قزلجه عنوان کرد: پس از ۱۷ سال در این اجلاس تقاضای رسمی ایران برای عضویت به نتیجه رسید و با تبادل اسناد مربوطه و تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، ایران به عنوان نهمین عضو رسمی این سازمان شناخته شد. این سازمان علاوه بر ۹ عضو رسمی حدود ۱۵ عضو ناظر یا شریک گفتگو دارد که عضویت آنها نیز به تدریج رسمیت پیدا خواهد کرد.
وی گفت: در جریان دیدار دو جانبه میان ایران و ازبکستان موافقت نامه و توافق نامه‌هایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، نفت و کشاورزی توسط وزرای مربوطه مبادله شد. به نظر می‌رسد بعد از نهایی شدن این موافقت نامه‌ها و تصویب آنها در مجلس شورای اسلامی مبادلات ۵۰۰ میلیون دلاری میان دو کشور این قابلیت را دارد که تا دو میلیارد دلار افزایش پیدا کند.
نوری قزلجه با اشاره به جدیت طرف ازبکستانی در توسعه روابط و همکاری‌ها میان دو کشور گفت: اراده مقامات ازبکستانی به ویژه رئیس جمهور این کشور، برای برقراری و تعمیق روابط میان ایران و ازبکستان کاملاً مشهود بود. استقبال جدی و ارائه زمان بندی‌های کوتاه از سوی آنان نشان می‌داد طرف ازبکستانی در زمینه گسترش همکاری‌ها به ویژه فعالیت‌های اقتصادی جدیت قابل توجهی دارد.
نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سازمان همکاری‌های شانگهای در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، فرهنگی، گردشگری و همچنین حوزه امنیت و ثبات در منطقه ایفای نقش دارد و فعالیت می‌کند.
وی بیان کرد: عضویت در این سازمان می‌تواند موازنه‌ای را در روابط میان شرق و غرب برای کشور ما برقرار کند، با توجه به اینکه عضویت در شانگهای بیشتر برای ارتباط با شرق است این همکاری می‌تواند دست ما را در موازنه ارتباطات مان باز کند و منافع ملی کشور را تأمین سازد.
نوری قزلجه افزود: اگر به شانگهای برای ارتباط به شرق و به برجام برای تنظیم روابط با غرب بنگریم و مدیریت کنیم بسیاری از اهداف ما سهل الوصول خواهند بود. با توجه به آنکه سازمان شانگهای بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان را شامل می‌شود می‌توان اقدامات مؤثری در آن انجام داد. همچنین کشورهای درخواست کننده برای عضویت در این سازمان بیانگر آن است که شانگهای جایگاه ویژه ای در همکاری‌های منطقه‌ای دارد که البته مقصود اول این همکاری‌ها مسائل اقتصادی خواهد بود.
نماینده مردم بستان آباد در مجلس عنوان کرد: سال‌های گذشته با عضویت ایران در این سازمان مخالفت شده بود اما امروز پذیرش رسمیت یافتن عضویت جمهوری اسلامی در سازمان همکاری‌های شانگهای این موفقیت را شیرین‌تر کرده است.
وی تصریح کرد: غربی‌ها با این عضویت این را کاملاً دریافت می‌کنند که ایران در ارتباط، تعامل، مبادلات اقتصادی، تأمین مایحتاج و همچنین صادرات و واردات منحصر به غرب نخواهد بود و نگاه تک بعدی نخواهد داشت.
نوری قزلجه تاکید کرد: ایران جایگزین‌های لازم در ارتباطات خود را دارد و چنانچه بازاری روی خوش به کشورمان نشان ندهد یا منافع ما را تأمین نکند بازار دیگری داریم که جایگزین آن کرده و منافع ملی خود را تأمین کنیم.
نماینده مردم بستان آباد در مجلس در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برخی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای مشمول تحریم‌های غربی هستند یکی از اهداف مشترک آن است که با تعاملات و ارتباطات این تحریم‌ها خنثی شوند و روابط میان کشورها را تحت تأثیر قرار ندهند بنابراین حضور در سازمان همکاری‌های شانگهای راهکاری جدی برای مقابله با تحریم‌ها است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=29215

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.