• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

جزئیات خبرهای خوش وزیر آموزش و پرورش

  • 19 بهمن 1400 - 0:16
جزئیات خبرهای خوش وزیر آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار مهر، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در برنامه به وقت ایران در شبکه آموزش با تبریک دهه مبارک فجر، در خصوص بازگشایی مدارس بعد از کرونا گفت: ما شرایط پساکرونا نداریم؛ الان دنیا با کرونا زندگی می‌کند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد ضمن رعایت جدی دستور العمل های کرونا اگر مستندات سازمان بهداشت جهانی را نگاه کنیم جایی در جهان امروز دیگر تعطیل نیست این در حالی است که ما تقریباً ۹۴ درصد دوز اول واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال را داشته‌ایم. طبق دستور العمل های جهانی مدارس باید اولین جایی باشد که بازگشایی آن صورت می‌گیرد.

وزیر آموزش و پرورش در تشریح اقدامات این وزارتخانه پس از انقلاب گفت: از نظر تعداد کلاس درس ما افزایش قابل توجهی داشته‌ایم. سرانه هر دانش آموز در ابتدای انقلاب ۱.۴ متر بوده اما امروز ۵.۲ متر است.

نوری گفت: پیش از پیروزی انقلاب ما ۱۰۰ هزار کلاس درس داشته‌ایم که امروز به ۵۴۰ هزار کلاس درس رسیده است. ۸۳ اردوگاه داشتیم که امروز به ۱۳۹۴ اردوگاه رسیده است و این تعداد منهای اردوگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. اماکن ورزشی دو برابر شده و اماکن بزرگ‌تری هم داریم. مدارس استثنایی امروز ۱۶۶۷ مدرسه وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص برگزاری المپیادهای علمی جهانی گفت: شرکت در المپیادها از نیمه دهه شصت آغاز شد و ما همواره جزو کشورهای سرآمد بودیم که این ناشی از حمایت‌ها و تأکیدات رهبری بر حمایت از نخبگان و سرمایه‌های انسانی برتر بوده است؛ به همین منظور هم باید از مرکز دانش پژوهان جوان حمایت کنیم.

نوری افزود: فردا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مرحله نهایی تصویب اساسنامه مرکز دانش پژوهان جوان انجام خواهد پذیرفت تا این مرکز فعال و دفاتر اقماری آن در سراسر کشور تشکیل شود تا مراکز شهاب و استعدادهای درخشان هدایت شوند. باید در این خصوص جدیت داشته باشیم.

نوری در خصوص خبرهای خوش برای معلمان در دهه مبارکه فجر گفت: با تلاش‌های صورت گرفته در هیئت دولت ابلاغ کردیم که همکاران عزیز خرید خدماتی ما از حقوق ۴۴ ساعت کامل به اضافه بیمه کامل برخوردار شود و این قانون از همان ابتدای مهری که با ما هستند لحاظ خواهد شد ضمناً در هیئت وزیران پیشنهاد داده شد که مربیان بهداشت به دلیل شرایط کرونا از نرم ۷۵۰/‏۱‬ یعنی به ازای هر ۷۵۰ دانش‌آموز یک مربی، به نرم ۴۵۰/‏۱ دانش آموز برسد.

نوری با بیان اینکه بحث رتبه بندی یکی از بخش‌های اصلی سند تحول بوده است؛ خاطرنشان کرد: در سال ۹۴ یک اقدامی در این زمینه صورت گرفت؛ هدف اصلی این طرح ارتقای صلاحیت‌ها و آماده نگه داشتن معلم برای ارتقای نظام تربیتی ما بوده است.

وی ادامه داد: دو مورد هم سال ۹۸ تحت نظام رتبه بندی صورت گرفت که بیشتر همسان سازی حقوق‌ها بود. در این دولت اقداماتی صورت گرفت اما منابع کافی وجود نداشت و فقط منوط به فروش اموال بود که متأسفانه اموال فروش نرفت. به دنبال تأمین اعتبار بودیم. خوشبختانه دولت مصمم به اجرای رتبه بندی است برای سال آینده منابع لازم ۲۵ هزار میلیارد تومان دیده شده است؛ فردا هم جلسه مهمی برای تأمین اعتبار طرح رتبه بندی معلمان برای نیمه دوم سال تحصیلی ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

نوری در خصوص دستاوردهای معنوی وزارت آموزش و پرورش پس از انقلاب گفت: مهمترین دستاورد این وزارتخانه تأسیس نهاد امور تربیتی بود که با همت شهیدان رجایی و باهنر صورت گرفت.

وی ادامه داد: تشکیل جامعه خیرین مدرسه ساز در سال ۱۳۷۷ هم از دیگر اقداماتی بود که خیرین عزیز هم پای دولت ۱۳۳ ۱۳۰۰۰۰ کلاس درس ساختند. دستاورد دیگر سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ که اجرای آن متأسفانه با تأخیر مواجه شده است.

نوری با بیان اینکه قرارگاهی برای تحقق سند تحول ایجاد کرده‌ایم؛ گفت: رهبری سال گذشته به این موضوع اشاره کردند که تحقق این سند یک برنامه اجرایی می‌خواهد. دوستان امروز بعد از آسیب شناسی در حال طراحی برنامه اجرایی هستند ضمن اینکه مدارس هم باید سند اجرایی داشته باشند که با توجه به ویژگی‌های خود مدرسه بدانیم ما از یک مدرسه چه انتظاراتی داریم.

نوری در پاسخ به این سوال که در بحث پرورشی دانش آموزان باید چه اقداماتی را انجام دهیم؛ اظهار کرد: ۳۶ هزار شهید دانش آموز همراه با ۴ هزار شهید معلم در دفاع مقدس قطعاً ثمره اقدامات پرورشی بوده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ضمن اینکه بعد از دفاع مقدس نیز دانش آموزان در مسابقات علمی فرهنگی و پرورشی شرکت کرده و می‌کنند. متأسفانه در چند سال معاونت پرورشی حذف شد اما امروز برنامه‌های ویژه ای باید برای تربیت و بحث پرورشی جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: مربیان ما آمادگی لازم را دارند اما باید با توجه به شرایط و روش‌های به روز اقدامات پرورشی را انجام دهند. سند تحول موضوع اقدامات پرورشی را تربیت نام نهاده و راهکارهایی را برای آن اعلام نموده است.

نوری در تشریح راهکارهای سند تحول برای امور پرورشی گفت: ۱۰ تا ۲۰ درصد فعالیت‌ها خارج از مدرسه معرفی شده است.

به گفته وی دانش آموزان باید به نهادهای قرآنی برای ساحت تربیت اعتقادی – اخلاقی و برای ساحت زیباشناختی و هنری به مراکز هنری و نگارخانه‌ها مراجعه کنند. برای کارآفرینی و ساحت تربیت اقتصادی – حرفه‌ای دانش آموزان باید به کارخانه‌ها سر بزنند. همراه پرورشی باید همراه دانش آموز باشد تا این کنکاش‌ها صورت بگیرد؛ باید اردوگاه‌ها و ورزشگاه‌ها را جدی تر و فعال‌تر کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: فردا ۲۹۵۰ پروژه آموزشی را با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی خواهیم کرد که شامل افتتاح ۱۳ هزار و ۴۵۰ کلاس درس در سراسر کشور خواهد بود.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=16185

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.