• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

توپ قانونی بودن بازیکن “گابنی” در زمین فدراسیون فوتبال/ چرا پاسخ استعلام منتشر نمی‌شود؟

  • 20 آذر 1400 - 9:37
توپ قانونی بودن بازیکن “گابنی” در زمین فدراسیون فوتبال/ چرا پاسخ استعلام منتشر نمی‌شود؟

به گزارش ایسنا، ماجرای قانونی بودن یا نبودن حضور اریک بانیاما بوکوم، بازیکن گابنی گل‌گهر هم‌چنان با وجود نامه فدراسیون فوتبال گابن با ابهاماتی روبرو است و این ماجرا باعث شده که باشگاه‌های استقلال، پیکان و سپاهان سه تیمی که اریک بوکوم مقابل آن‌ها به میدان رفته به فکر شکایت از گل‌گهر بیفتند تا شاید با اثبات غیرقانونی بودن حضور بوکوم در میدان، نتیجه بازی را ۳ بر صفر به سود خودشان کنند. در این داستان هیچ مرجعی بهتر از فدراسیون فوتبال ایران نمی‌تواند شفاف‌سازی کرده و ابهام مطرح شده را برطرف کند.

سوال بسیار مهمی نیز که در صورت غیرقانونی بودن حضور اریک بانیاما بوکوم، بازیکن گابنی گل‌گهر در سه مسابقه‌ای که مقابل تیم‌های فوتبال استقلال، پیکان و سپاهان به میدان رفته، مطرح می‌شود اینکه اگر قصور یا اشتباهی از سوی دپارتمان روابط بین‌المللی فدراسیون فوتبال به عنوان تایید کننده صحت مدارک این بازیکن صورت گرفته باشد، تکلیف چیست؟

بر اساس دستورالعمل جذب بازیکنان و مربیان خارجی که از سال جاری لازم الاجرا شد، باشگاه‌هایی که قصد جذب بازیکن خارجی دارند باشگاه‌های لیگ برتری بعد از دریافت تاییدیه جهت عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی از فدراسیون فوتبال می‌توانند مطابق معیارها و شرایط در نظر گرفته شده اقدام به عقد قرارداد با بازیکنان و مربیان خارجی مطابق با آیین نامه نقل و انتقالات بازیکنان فدراسیون فوتبال کنند.

توپ قانونی بودن بازیکن "گابنی" در زمین فدراسیون فوتبال/ چرا پاسخ استعلام منتشر نمی‌شود؟

همچنین در این دستورالعمل اعلام شده است که مسئولیت تهیه و ارائه مدارک مرتبط با سوابق بازیکنان خارجی کاملا به عهده باشگاه‌هاست و باشگاه‌ها موظف هستند که هنگام تحویل قرارداد و مدارک مورد نیاز برای ثبت بازیکن نزد واحد نقل و انتقالات سازمان لیگ، مدارک لازم و مورد نظر را پس از تایید دپارتمان روابط بین المللی فدراسیون فوتبال به سازمان لیگ ارائه کنند. علاوه بر این اعلام شده است که مدارک مستند برای فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ تنها شامل قرارداد قبلی بازیکن با باشگاه سابق، نامه رسمی بازیکن از باشگاه سابق به یکی از زبان‌های رسمی فیفا، نامه رسمی فدراسیون فوتبال کشور مربوطه و یا شناسنامه فوتبال بازیکن مطابق با معیارهای فیفاست.

توپ قانونی بودن بازیکن "گابنی" در زمین فدراسیون فوتبال/ چرا پاسخ استعلام منتشر نمی‌شود؟

بنابراین به دلیل شرایط در نظر گرفته شده باشگاه‌هایی که قصد جذب بازیکنان خارجی را دارند، باید مدارک مورد نیاز را تهیه کرده و به فدراسیون فوتبال ارائه کنند و دپارتمان روابط بین المللی این فدراسیون موظف به تایید صحت مدارک مربوطه در مورد سوابق بازیکن است و این بدان معناست که باشگاه گل گهر مدارک بازیکن گابنی خود به نام اریک بانیاما بوکوم را به فدراسیون فوتبال تحویل داده و طبق آیین نامه فدراسیون فوتبال مسئول تایید صحت مدارک مربوطه بوده است.

بر اساس اعلام بخش روابط عمومی فدراسیون فوتبال، دپارتمان بین المللی این فدراسیون با فدراسیون فوتبال گابن از طریق ایمیلی که در سایت فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) موجود است مکاتبه و درخواست استعلام کرده است.

در سایت فیفا، آدرس رسمی ایمیل ۱۱۱ فدراسیون به همراه شماره تماس‌های مربوطه وجود دارد و مرجع رسمی ارتباط فدراسیون‌های فوتبال در نقاط مختلف دنیا به شمار می‌رود و در ذیل آدرس ایمیل رسمی فدارسیون فوتبال گابن در سایت فیفا آمده است:

توپ قانونی بودن بازیکن "گابنی" در زمین فدراسیون فوتبال/ چرا پاسخ استعلام منتشر نمی‌شود؟

در رابطه با بازیکن گابنی تیم فوتبال گل گهر سیرجان، فدراسیون فوتبال ایران ایمیلی را در اختیار دارد که به عنوان ایمیل دریافتی از سوی فدراسیون فوتبال گابن به آن استناد و مجوز حضور و کارت بازی اریک بانیاما بوکوم در لیگ برتر فوتبال ایران بر اساس آن صادر شده است. آیا ایمیلی که بخش روابط بین المللی فدراسیون فوتبال دریافت کرده به صورت رسمی از فدراسیون فوتبال گابن ارسال شده است یا خیر؟

نکته بسیار مهم و قابل تامل در مورد ایمیل دریافت شده از سوی فدراسیون فوتبال ایران که در رابطه با آن شفاف سازی صورت نگرفته به مرجع ارسال کننده پاسخ استعلام بازیکن گابنی تیم فوتبال گل گهر سیرجان مربوط می‌شود و هویت شخص یا نهاد ارسال کننده این نامه تاکنون مشخص نشده است!

فدراسیون فوتبال ایران در این رابطه موظف به بررسی بوده و طبق آنچه در سایت فیفا اعلام شده است باید استعلام بازیکن گابنی را به ایمیل رسمی فدراسیون گابن ارسال و از فدراسیون فوتبال گابن نیز به صورت رسمی پاسخ استعلام را دریافت می‌کرده است.

گره ماجرای بازیکن گابنی گل‌گهر تنها زمانی باز می‌شود که فدراسیون فوتبال ایران با انتشار رسمی ایمیل دریافت شده مشخص و اعلام کند از چه مرجعی پاسخ استعلام این بازیکن را دریافت کرده و آیا هویت پاسخ دهنده استعلام با آنچه از سوی سایت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) تعیین کرده، مطابق است یا خیر.

بیش از یک هفته است که ماجرای قانونی یا غیرقانونی بودن بازیکن گابنی گل گهر سیرجان و مسائل مختلفی در مورد قانونی نبودن حضور وی در فوتبال ایران مطرح شده و سوال‌های مهمی در این راستا به وجود آمده است؛ روابط عمومی فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده که از آدرس ایمیل مربوط به فدراسیون فوتبال گابن استعلام صورت گرفته و درخواست شده که صحت مدارک بازیکن گابنی را تایید کند اما چرا فدراسیون فوتبال اعلام نمی‌کند که از چه ایمیلی پاسخ استعلام صورت گرفته در مورد بازیکن گابنی تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان را دریافت کرده است؟ این نامه را چه شخص یا مرجعی و با چه آدرس ایمیلی به فدراسیون فوتبال ایران ارسال کرده است؟ چرا فدراسیون فوتبال ایران در این رابطه تعلل کرده و به صورت رسمی ابهام زدایی نمی‌کند؟ این مساله محرمانه‌ نیست و فدراسیون فوتبال باید به صورت رسمی در این زمینه اطلاع رسانی کند.

در عین حال باید در نظر داشت که اگر جعل یا اشتباهی از سوی فدراسیون فوتبال گابن صورت گرفته باشد این مساله تحت اختیار فدراسیون فوتبال ایران نبوده و مسئولیتی در این رابطه متوجه دپارتمان روابط بین المللی فدراسیون فوتبال نیست اما اگر پاسخ استعلام صورت گرفته از محلی غیر از آدرس ایمیل رسمی فدارسیون فوتبال گابن که در سایت فیفا نیز مشخص است، دریافت شده باشد فدراسیون فوتبال ایران کوتاهی کرده و مرتکب اشتباه شده است چراکه نامه ای را از مرجعی غیر رسمی دریافت و تایید کرده و ملاک عمل قرار داده و سازمان لیگ نیز بر همین اساس کارت بازیکن را صادر کرده است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=12505

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.