• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

تناسبی شدن انتخابات باعث حضور سلایق مختلف در مجلس می‌شود

  • 25 تیر 1402 - 13:50
تناسبی شدن انتخابات باعث حضور سلایق مختلف در مجلس می‌شود

روح الله ایزدخواه در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تناسبی شدن انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تهران، اظهار داشت: در کلان شهرها به ویژه تهران رویه به این گونه است که در زمان انتخابات مردم به صورت لیستی رأی می‌دهند. نمایندگان تهران ۳۰ نفر هستند و سوابق دوره‌های قبل نشان می‌دهد معمولاً یک لیست یکدست به لحاظ سیاسی و جناحی، در انتخابات ادوار مختلف مجلس رأی آورده است.
وی ادامه داد: این روش از چند لحاظ اشکال دارد؛ در وهله اول سهم و حق گروه بندی‌های مختلف در مجلس رعایت نمی‌شود. در واقع زمانی که دو یا سه گروه در انتخابات مجلس تهران با یکدیگر رقابت می‌کنند و کاندیداهای درون این لیست‌ها فقط به دلیل توانمندی شخصی خود مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرند و بیشتر به دلیل عضویت در یک گروه سیاسی یا لیست انتخاباتی رأی می‌آورند، دلیلی ندارد که فقط یک لیست ۳۰ نفره که بیشترین تعداد رأی را آورده است، منتخب مردم تهران تلقی شوند.
ایزدخواه بیان کرد: ممکن است نیمی از رأی دهندگان به لیست دیگری رأی داده باشند، اما چون الان رویه به این شکل است که فقط یک لیست ۳۰ نفره رأی می‌آورد، دیگر لیست‌ها هیچ سهمی در مجلس نخواهند داشت و این رویه باید تغییر کند و هر لیستی باید بر اساس آرای مأخوذه سهمی از کرسی‌های مجلس داشته باشد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تناسبی شدن انتخابات تهران کمک می‌کند دیدگاه‌های مختلف در مجلس حضور داشته باشند و هر چه نظرات و سلایق فکری بیشتری در مجلس وجود داشته باشد، بهتر و به نفع کشور است و نتیجه رأی نمایندگان هم به واقعیت نزدیک‌تر خواهد بود. از آنجایی که مجلس عصاره فضائل ملت است، باید همه نگاه‌ها و رویکردهای داخل نظام اجازه حضور در مجلس را داشته باشند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: زیرساخت‌های وزارت کشور برای اجرای انتخابات تناسبی در تهران فراهم است. تناسبی شدن انتخابات تهران فرایندی شفاف و مشخص است و اگر تصویب شود، به این صورت است که در برگه‌های رأی، یک گزینه جدید به عنوان «رأی لیستی» اضافه خواهد شد و از این جهت این اقدام مشکل زیرساختی نخواهد داشت.
وی اظهار داشت: الان رویه انتخابات مجلس اینگونه است که شما باید نام افراد را در برگه رأی درج کنید و حتی اگر ۳۰ نفر از یک لیست را بخواهید انتخاب کنید، باید نام هر ۳۰ نفر را در برگه رأی بنویسید. اگر انتخابات تهران تناسبی و این موضوع تبدیل به قانون شود، دیگر لازم نیست رأی‌دهندگان اسامی کاندیداهای یک لیست را در برگه رأی بیاورند و فقط باید نام آن لیست را در برگه رأی درج کنند. اگر هم مردم بخواهند کاندیداهای خود را از چند لیست انتخاب کنند، می‌توانند نام افراد را از لیست‌های مختلف انتخاب کرده و در برگه رأی بنویسند و فرایند این کار مشخص است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حتماً تناسبی شدن انتخابات در مشارکت بیشتر مردم و رقابتی تر کردن فضای انتخابات تأثیر دارد.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=44910

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.