• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

تابلو برق استخری، فواید و اجزا تشکیل دهنده آن

  • 19 اسفند 1400 - 10:58
تابلو برق استخری، فواید و اجزا تشکیل دهنده آن

استخرها یکی از مکان‌هایی هستند که از نظر سیستم برق کشی باید دقت بالایی داشته باشند. در حالت کلی از جایی که این فضا با آب و بخار زیادی در ارتباط است، خطر برق گرفتگی بسیار بالا بوده و ممکن است اتفاقات ناگوار زیادی بیوفتند. به همین دلیل است که سازندگان استخر حساسیت بالایی در ایجاد سیستم برقی استخرها به خرج می‌دهند و برنامه‌هایی با درجه حفاظت و حساسیت بالایی را پیاده می‌نمایند.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در این سیستم، تابلو برق استخری است. در واقع این تابلو برق‌ها مخصوص استخرها ساخته شده و از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار هستند. ما در این مطلب قصد داریم شما را با تابلو برق و کاربردهای آن آشنا نماییم.

تابلو برق استخری چیست؟

تابلو استخری (Pool electrical panel) در واقع یکی از انواع تابلو برق صنعتی است که به عنوان مرکز کنترل استخر از آن استفاده می‌شود. حتی می‌توان به جرئت این مسئله را بیان کرد که این نوع از تابلو برق به عنوان مهم‌ترین بخش استخر شناخته می‌شود.

با توجه به اینکه استخرها در این چند سال اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته و بخش‌های مختلف و جدیدی را اضافه کرده‌اند، تابلو برق استخری نیز خود را به روز رسانی کرده و بخش‌های جدید را مطابق با نیاز اضافه کرده است. این تابلو برق با توجه به نقشه مدار و جزئیات موتورخانه و استخر طراحی و پس از آن، مونتاژ خواهد شد.

همانطور که در ابتدا نیز به این مورد اشاره کردیم، آب و بخار موجود در استخر می‌تواند برای ما دردسرساز باشد. هر دوی این موارد دارای خاصیت رسانایی برق هستند و و همین خاصیت ممکن است در نهایت منجر به برق گرفتگی یا شوک الترونیکی شود. به همین دلیل و در ادامه آن برای اینکه بتوانند آسیب‌های حاصل از آن را به حداقل برسانند، از نقشه برق مخصوص استخرها، کلید محافظ جان، ترانس‌های ایزوله، اتصال تجهیزات به زمین به وسیله یک سیم عایق و همچنین از لوازم برقی مناسب استخر و ایمن استفاده خواهد شد.

حالا که با ماهیت و وظیفه اصلی تابلو برق استخری آشنا شدیم، می‌توانیم تعدادی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای آن را مورد بررسی قرار  دهیم.

بررسی اجزای تابلو برق استخری

همانطور که تا اینجا به این موضوع اشاره کردیم، تابلو برق استخری مهم‌ترین قسمت در نقشه برق کشی استخرها می‌باشد که به همین دلیل آشنایی با مهم‌ترین اجزای آن می‌تواند اهمیت بالایی داشته باشد.

شما با شناختن این اجزا می‌توانید به صورت کامل با این تابلو برق آشنا شوید:

  • انواع کلید قطع کننده برقی شامل مینیاتوری، محافظ جان، کلید کامپکت و بی متال
  • چراغ سیگنال و چراغ هشدار برای مدیریت بهتر
  • انواع پمپ شامل پمپ تصفیه آب استخر، پمپ جکوزی و پمپ تخلیه آب استخر
  • تایمر صنعتی جهت قطع و وصل کردن اتومات جکوزی
  • ترموستات جهت گرمایش آب استخر
  • انواع چراغ و نورپردازی در استخر
  • و …

کاربردهای تابلو برق استخری

در این قسمت تصمیم داریم تا شما را با مهم‌ترین و بهترین کاربردهای تابلو برق استخری آشنا نماییم:

سیستم تنظیم دمای استخر

یکی از مهم‌ترین مسائل در استخرها، دمای آب است. در صورتی که دمای آب به صورت درستی تنظیم نشود قطعا مشکلاتی را به وجود خواهد آورد به خصوص که آب ساکن پس از مدتی دمای خود را از دست داده و سرد می‌شود.

در چنین شرایطی المنت استخری سرامیکی که داخل تابلو برق استخری قرار دارد، این مسئله را حل می‌نماید و دمای مورد نیاز ما را فراهم خواهد کرد. این المنت استخر سرامیکی در دو نوع تک فاز و سه فاز تولید می‌شود و پس از سردی آب، می‌تواند دمای آن را به حالت معمول برگرداند. از آنجایی که جنس آن سرامیکی است، می‌توان از ایمنی مطمئن بود.

همبند سازی استخر

وجود اختلاف پتانسیل یکی از مشکلاتی است که می‌تواند خطرات زیادی را به وجود آورد. این مسئله حتی ممکن است باعث ایجاد شوک الکتریکی شده و جان انسان‌ها را بگیرد. همبند سازی یکی از بهترین روش‌هایی سایت که می‌توان با استفاده از آن از اختلاف پتانسیل و در نتیجه آن از شوک الکتریکی در استخرها جلوگیری کرد.

در همبند سازی از یک سیم رسانا استفاده می‌شود. روش کار به این صورت است که با استفاده از سیم رسانا تمامی وسایل فلزی استخر را به یکدیگر متصل می‌کنیم تا یکپارچگی الکتریکی به وجود آمده و در نتیجه آن اختلاف پتانسیل از بین برود.

این کاربرد تابلو برق استخری دارای مزایای مختلفی است که تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه بیان خواهیم کرد:

  • جلوگیری از شوک الکتریکی و برق گرفتگی
  • جلوگیری از گزش‌های کوتاه در تماس با فلزات، آب و لوازم برقی استخر
  • افزایش عمر لوازم برقی و الکترونیکی تابلو استخر

نورپردازی استخرها

یکی از جذاب‌ترین کاربردهای تابلو برق استخری، استفاده از آن‌ها برای نورپردازی استخرها است. از جایی که عموما استخرها باید دارای وسایل نورپردازی مانند لامپ و … باشند، احتیاط در استفاده از آن‌ها بسیار مهم می‌باشد. برای محافظت باید تمامی لوازم نورپردازی استفاده شده در استخر را با استفاده از یک قطع کننده الکتریکی، کنترل کرده و تحت محافظت قرار دهید.

دو مورد از نکاتی که باید برای افزایش امنیت در استخر رعایت کنید، به شرح زیر است:

  1. دقت کنید که چراغ‌هایی که در استخر استفاده می‌کنید حتما در برابر نفوذ آب مقاوم باشند.
  2. یکی دیگر از مهم‌ترین نکات که باید به صورت جدی مورد توجه قرار دهید این است که با خراب شدن هر کدام از لامپ‌ها یا سایر تجهیزات برقی، سریعا کلید برق استخر را خاموش کرده و محل خرابی را تعمیر کنید.

پمپ برقی آب استخر

یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در هر استخر، پمپ‌ها می‌باشند. از این پمپ‌ها برای انتقال آب به سراسر استخر استفاده می‌شود. از مهم‌ترین کاربردهای تابلو برق استخری می‌توان به راه‌اندازی این پمپ‌ها اشاره نمود.

نکاتی که باید قبل از خرید تابلو برق استخری مورد توجه قرار دهید

از جایی که تابلو برق‌های استخری دارای دو نوع استاده و دیواری هستند باید هنگام خرید این تابلو حتما به ویژگی‌های مورد نظر خود توجه کرده و انتخاب خود را انجام دهید.

دقت کنید که قیمت تابلو برق استخری با توجه به امکانات استخر و ابزاری که نیاز دارید تعین خواهد شد. پس این خیلی مهم است که قبل از اقدم برای خرید تابلو برق، تمامی جوانب را بررسی نمایید.

منبع

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=17961

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.