• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

انتقاد اردوغان از یونان بدلیل عدم پایبندی به توافق ۹۰ ساله

  • 03 مرداد 1401 - 0:34
انتقاد اردوغان از یونان بدلیل عدم پایبندی به توافق ۹۰ ساله

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسوشیدپرس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز یکشنبه از یونان به دلیل نقض توافقی که نزدیک به یک قرن از امضای آن می‌گذرد، انتقاد کرد.

اردوغان در بیانیه‌ای که به مناسبت نود و نهمین سالگرد پیمان لوزان منتشر شد، آتن را به تضعیف حقوق اقلیت مسلمان یونان متهم کرد.

مسلمانان یونان کمتر از نیم میلیون نفر از جمعیت یونان تشکیل می‌دهند و از قومیت‌های ترک، رومی و پوماک های بلغاری زبان تشکیل می‌شوند.

اردوغان در این ارتباط گفت: شرایط ثبت شده در معاهده، به ویژه حقوق اقلیت ترک، نادیده گرفته شده یا عمداً از بین رفته است. پذیرش این وضعیت که با حسن همجواری و وفاداری به معاهده ناسازگار است، برای کشور ما ممکن نیست.»

معاهده ۱۹۲۳ توسط جمهوری جدید ترکیه برای حل و فصل اختلافات با متفقین، از جمله یونان، پس از جنگ جهانی اول و جنگ استقلال ترکیه امضا شد.

این سند حقوق اقلیت مسلمان باقی مانده در یونان و مسیحیان ترکیه را پس از درگیری شدید بین کشورها، که با تبادل جمعیت به دنبال داشت، تشریح می‌کند. همچنین شرایطی را برای حاکمیت یونان بر جزایر دریای اژه که در سواحل ترکیه قرار دارند، تعیین می‌کند..

آنکارا اخیراً شکایت کرده است که یونان با نظامی کردن جزایر این پیمان را نقض کرده است. آتن می‌گوید که طبق قوانین بین المللی عمل می‌کند و در برابر دشمنی مداوم ترکیه از خاک خود دفاع می‌کند.

روز جمعه نیز وزارت امور خارجه ترکیه بسته شدن چهار مدرسه اقلیت مسلمان در یونان را محکوم کرد و گفت که تعطیلی این مدارس سیاست‌های تبعیض آمیز و ظالمانه دولت یونان را نشان می‌دهد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=26447

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.