• امروز : پنج شنبه - ۲۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳

«اناتومی تطبیقی »تلفیقی از طب مدرن و سنتی

  • 21 تیر 1402 - 11:12
«اناتومی تطبیقی »تلفیقی از طب مدرن و سنتی

به گزارش خبرنگار مهر، احسان میرزایی رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت در مراسم رونمایی از کتاب آناتومی تطبیقی گفت: آناتومی که در دنیا تدریس می‌شود آناتومی طب مدرن است و این سوال برای من پیش آمد که آیا در موضوع آناتومی حکمای ما در حوزه‌ی طب ایرانی کار کردند؟ آیا طب سنتی و ایرانی فقط مبتنی بر تجربه است؟ متأسفانه معمولاً در اذهان جا افتاده که فقط نیاکان ما و بزرگ ترها صرفاً بر اساس تجربه به دیگران توصیه می‌کنند بلکه این طور نیست و بر اساس قوانین و ثابت‌هایی دقیق و مبنای حکمی طب ایرانی انجام می‌دادند.
وی در مورد انگیزه خود از نگارش این کتاب گفت: قرار دادن مطالب مفید کتب حکیمان قدیم در اختیار جوانان بود. در حال حاضر کتبی که از طب سنتی حکمای ایرانی وجود دارد که ادبیات بسیار ثقیل و سنگینی دارد و فهم مفهوم کتاب برای جوانان کمی سخت است. کتاب آناتومی تطبیقی بسیاری از مطالب کتب حکمای قدیم را به صورت روان در این کتاب به کاربرده است تا جوانان بتوانند به راحتی علم حکیمان قدیم ایرانی و دستاوردهایشان را در طب سنتی مطالعه کنند.
وی افزود: انگیزه دیگر من از نگارش این کتاب این است که اگر قرار است به سلامت جامعه کمک کنیم باید طب ایرانی و طب مدرن در کنار هم کمک کنند تا به سلامت برسیم و دو مسیر متفاوت نیستند؛ متخصصین و فعالان طب ایرانی فقط نباید آناتومی طب مدرن را بخوانند باید آناتومی ایرانی بخوانند و مسلط شوند.
وی درباره خصوصیات این کتاب گفت: بر اساس منابع اصیل و ارزشمند حکمای طب ایرانی نوشته شده و منابع آنکه مورد تأیید وزارت بهداشت و مورد استناد است.
میرزایی در ادامه بیان کرد: اگر فردی می‌خواهد در طب ایرانی فعالیت داشته باشد قاعدتاً باید با مزاج فیزیولوژی عملکرد هر عضو از نگاه طب ایرانی که در این کتاب به آن اشاره شده است آشنا باشد.
وی افزود: ادبیات این کتاب سهل و روان است تا متخصصین طب ایرانی و دیگر متخصص‌ها فقط با داشتن مقداری دانش ابتدایی در این حوزه این کتاب برایشان قابل فهم باشد.
میرزایی گفت: تا جایی که توانستیم نظرات طب جدید و قدیم در باب آناتومی کنار هم قرار دادیم تا محققین بتوانند با نظرات حکماً در باب اندام و فیزیولوژیک آشنا شوند؛ از این منظر که وقتی یک متخصص در حوزه طب مدرن با نظرات حکماً در باب عملکرد اعضا در طب ایرانی آشنا می‌شود و آن طب کلی گر که اثر و کنش اتفاقات متعدد روی بدن لحاظ می‌کند در کنار آناتومی و فیزیولوژی طب مدرن قرار می‌دهد قطعاً در شناخت بیماری‌ها و حتی در درمان و علل بیماری کمک کرده است.
وی گفت: در آناتومی قدیم مواردی بیان شده که در آناتومی جدید بیان نشده و برعکس؛ بنابراین از نظر من تلفیق این دو مبحث باهم کمک شایانی در پیشرفت سلامت و طب ایرانی و سنتی بوده است.
وی درباره جایگاه طب سنتی در ایران گفت: شاید تصور کنیم که طب سنتی در کشورهای پیشرفته در حال پیشرفت نیست اما در دنیا این طور نیست بالای ۸۰ درصد داروهای مصرفی در کشور آلمان گیاهی هستند و بالای ۹۵ درصد درمان‌ها در جین با طب جینی هست حتی ایالات متحده بالای ۴۰ درصد رشد داشته در طب سنتی و در کشورهای مختلف هم در حال رشد است.

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=44724

برچسب ها

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.