• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳

امیرخان متقی: حکومت فعلی طالبان فراگیر است

  • 22 آبان 1400 - 11:44
امیرخان متقی: حکومت فعلی طالبان فراگیر است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از افق، همزمان با تاکید کشورها بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان می گوید حکومت فعلی آن‌ها همه‌شمول است چرا که تمامی اقوام مختلف در آن حضور دارند.

وی حین سخنرانی در انستیتو مطالعات راهبردی پاکستان، جامعه جهانی را متهم کرد که می خواهد طالبان را مجبور کند که مخالفین سیاسی خود را هم در حکومت دخیل کند حال آنکه نمونه‌ مشابهی در جهان وجود ندارد که دولت‌ها اپوزیسیون را وارد حکومت کنند.

این مقام طالبان افزود: مثلاً ما هیچ زمانی از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نخواسته‌ایم که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور را در کابینه‌اش دخیل کند.

وزیر خارجه طالبان همچنین جامعه جهانی را متهم کرد که برای اهداف سیاسی خود از حقوق ‌بشر و تاکید بر حکومت همه‌شمول استفاده می‌کند. وی در این رابطه هشدار داد: جهان در ۲۰ سال گذشته نیاموخت که تکنیک استفاده از فشار بر طالبان کارساز نیست.

اخیرا کشورهای منطقه و جهان در چندین نشست بر تشکیل دولت فراگیر و احترام به حقوق بشر در افغانستان تأکید کرده‌اند.

در تازه ترین نمونه، تروئیکای توسعه یافته (شامل آمریکا، روسیه، پاکستان و چین) در نشستی که در اسلام‌آباد برگزار شد از طالبان خواست تا با سایر گروه‌های سیاسی همکاری کند و برای تشکیل یک دولت فراگیر که به حقوق همه افغان‌ها احترام می‌گذارد و حقوق برابر زنان و دختران در تمام عرصه‌های جامعه را فراهم می‌کند، گام‌هایی بردارد.

این در حالی است که همه اعضای دولت فعلی حاکم در کابل از گروه طالبان هستند و به باور کارشناسان، ترکیب دولت فعلی طالبان باعث شده که هیچ کشوری تاکنون حاکمیت آنها را به رسمیت نشناسد.

منبع : مهر

لینک کوتاه : https://kalannews.ir/?p=10751

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.